لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۱

اعتراض سفیر آمریکا به عدم دعوت از همتای اسرائیلی خود در یادبود بمباران ناگاساکی


مجسمه صلح در ناگاساکی
مجسمه صلح در ناگاساکی

سفیر آمریکا و شماری دیگر از سفیران کشورهای غربی در ژاپن در اعتراض به عدم دعوت از سفیر اسرائیل در آیین سالانه یادبود قربانیان بمباران اتمی ناگاساکی ژاپن شرکت نکردند.

۷۹ سال پس از بمباران اتمی ناگاساکی، آیین یادبود قربانیان با عنوان گردهمایی برای صلح، در روز جمعه، ۱۹ مرداد، برگزار شد.

رام امانوئل، سفیر آمریکا در ژاپن، و سفیران چند کشور غربی دیگر از جمله بریتانیا اعلام کردند عدم دعوت از اسرائیل، مانند رفتاری که با روسیه و بلاروس شده، «گمراه‌کننده است».

سفارت آمریکا همچنین عدم دعوت از اسرائیل را به عنوان اقدامی «سیاسی» نکوهش کرد.

برگزارکنندگان مراسم از مدتی پیش به سفیر اسرائیل در توکیو گفته‌ بودند به دلیل نگرانی از وقوع تظاهرات مخالفان جنگ غزه در پی حضور او، از دعوت از وی خودداری کرده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، مقامات محلی نگران اعتراضات احتمالی در ارتباط با جنگ غزه هستند.

شیرو سوزوکی، شهردار ناگاساکی، در خصوص عدم دعوت از گیلعاد کوهن، سفیر اسرائیل در ژاپن، گفت نظر به وضعیت بحرانی بشردوستانه در غزه و با توجه به افکار بین‌المللی از بروز اخلال غیرقابل پیش‌بینی در مراسم نگرانی‌هایی وجود دارد.

آقای سوزوکی یک روز پیش از مراسم گفت عدم دعوت «مطلقا به دلایل سیاسی نیست». او افزود نیامدن سفیران چند کشور «ناامیدکننده» است.

سفیران بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و آمریکا و همچنین نماینده ارشد اتحادیه اروپا در ژاپن در نامه مشترک نوشته بودند اگر اسرائیل از مراسم حذف شود، شرکت ما در سطوح بالا در این رویداد دشوار خواهد بود.

تمام این کشورها در سطح زیر سفیر به این مراسم نماینده فرستادند.

سفیر آمریکا همراه با سفیر اسرائیل روز جمعه در مراسم دیگری برای گرامیداشت قربانیان ناگاساکی که در یک معبد بوداییان در توکیو برگزار شد شرکت کرد.

مقامات رسمی از بیش از ۱۵۰ کشور در میان دعوت‌شدگان به مراسم یادبود روز جمعه در ناگاساکی بودند.

سخنگوی دولت ژاپن از اظهار نظر درباره موضع کشورهای غربی خودداری کرده و این امر را به سازمان‌دهندگان مراسم در ناگاساکی مربوط دانسته است.

حمله مرگبار گروه افراطی حماس در مهرماه سال گذشته به خاک اسرائیل که ۱۲۰۰ کشته و بیش از ۲۵۰ گروگان داشت واکنش این کشور در حمله به نوار غزه را به دنبال داشت که تاکنون نزدیک به ۴۰ هزار کشته بر جای گذاشته و از پایان آن هنوز نشانه‌ای پیدا نیست.

تداوم حمله اسرائیل در غزه هم اعتراض مدام خانواده‌های گروگان‌های حماس را به دنبال داشته و هم به اعتراض در گوشه و کنار جهان به سیاست دولت بنیامین نتانیاهو دامن زده است.

در بمباران اتمی ناگاساکی توسط ارتش آمریکا در روز نهم اوت سال ۱۹۴۵ میلادی در جریان آخرین مرحله جنگ جهانی دوم، بین ۴۰ هزار تا ۷۴ هزار تن جان باختند.

انفجار بمب اتمی در ناگاساکی سه روز پس از حمله اتمی مشابه به شهر هیروشیمای ژاپن که به سقوط این شهر منجر شد، رخ داد.

هیروشیما در بمباران اتمی روز شش اوت ۱۹۴۵ میلادی ویران شد و ۱۴۰ هزار تن قربانی داد. مقامات محلی هیروشیما سفیر اسرائیل در ژاپن را به مراسم امسال یادبود قربانیان شهر دعوت کرده بودند.

ژاپن شش روز پس از دومین بمباران اتمی شهرهایش، در روز ۱۵ اوت ۱۹۴۵ تسلیم شد و جنگ جهانی دوم در آسیا پایان یافت.

XS
SM
MD
LG