لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۱

هشدار شباک درباره تلاش ایران برای جذب اسرائیلی‌ها در شبکه‌های اجتماعی


شباک، سازمان امنیت داخلی اسرائیل، با انتشار فهرستی از اسامی کاربری جعلی ساخته شده توسط تشکیلات اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران، به شهروندان اسرائیل هشدار داد که سازمان‌های اطلاعاتی ایران درصدد جذب اسرائیلی‌ها با هدف لطمه زدن به امنیت این کشور هستند.

شباک روز پنج‌شنبه، ۱۸ مرداد، در بیانیه‌ای که رسانه‌های اسرائیل منتشر کردند، نوشت تشکیلات اطلاعاتی ایران در ماه‌های اخیر فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را با هدف جذب شهروندان اسرائیلی افزایش داده و آن‌ها را به انجام اقداماتی تشویق کرده‌ که ممکن است به امنیت اسرائیل آسیب برساند.

شباک فهرستی از این حساب‌های کاربری جعلی را منتشر کرد. گروه‌های تلگرامی با اسامی پوششی مانند «ارتش مردمی»، «کارگران تحت تعقیب- شعبه حیفا»، «گروه کاری اورشلیم و حومه» در میان فهرستی است که شباک منتشر کرده است.

بر اساس بیانیه سازمان امنیت داخلی اسرائیل، آگهی‌هایی در گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی شناسایی شده که تشکیلات اطلاعاتی ایران آن‌ها را زیر پوشش استخدام برای «مشاغل جذاب و هیجان‌انگیز» با وعده دستمزد بالا منتشر کرده‌اند.

در یکی از این حساب‌های کاربری تلگرامی با نام «استخدام وی‌آی‌پی» به صورت آشکار به زبان عبری نوشته شده است: «تشکیلات اطلاعات ایران در جستجوی آن دسته از شریکانی برای کار است که علاقه‌مند به کارهای جالب و هیجان‌انگیز هستند و کسانی که جذب شوند، دستمزد به‌ویژه بالایی دریافت خواهند کرد.»

در کانال تلگرامی «ارتش مردمی» به عبری آمده است: «ما (اسرائیل) بهترین سرزمین را داریم، سرزمینی مقدس- بیایید آن را از دست افرادی ناتوان مانند بی‌بی (بنیامین نتانیاهو) نجات دهیم. از مهندسین، پزشکان، سربازان و در یک کلام از همه شما می‌خواهیم پیش از آن‌که دیر شود، به ما بپیوندید.»

از کسانی که به درخواست‌ها پاسخ داده‌اند، خواسته شده با مراجعه به لینک، مشخصات شخصی خود را ارائه کنند.

به نوشته معاریو، «شمار قابل توجهی» از شهروندان اسرائیلی در رویارویی با این درخواست، از پاسخ‌گویی خودداری کرده و به مقامات امنیتی در مورد این فعالیت مشکوک مراجعه کردند.

سازمان امنیت داخلی اسرائیل تأکید کرده که انتقال اطلاعات شخصی شهروندان اسرائیلی به نیروهای امنیتی ایران می‌تواند به امنیت این شهروندان، چه در اسرائیل و چه در خارج از کشور، لطمه بزند.

شباک اعلام کرده تکاپوی نهادهای اطلاعاتی ایران از جمله با هدف انجام فعالیت‌هایی در حوزه نفوذ، آسیب زدن به روحیه ملی و تشدید اختلافات در جامعه انجام می‌شود و نهادهای امنیت داخلی اسرائیل به شناسایی این فعالیت‌ها ادامه خواهند داد.

اسرائیل سه سال پیش چهار زن شهروند خود و همسر یکی از آن‌ها را که زاده ایران بودند و از طریق شبکه‌های اجتماعی با فردی زیر نام پوششی «رامبد نامدار» در تماس بودند، به ظن جاسوسی محاکمه کرد.

در کیفرخواست علیه این مظنونان آمده بود که «رامبد نامدار» نامی است که تشکیلات اطلاعاتی ایران استفاده کردند و تمامی فعالیت‌های او در تماس با شهروندان اسرائیلی زیر رصد نهادهای اطلاعاتی اسرائیل بود.

اسرائیل چند هفته پیش یک مرد ۲۰ ساله از حریدی‌های شهر بیت‌شمش را نیز به اتهام ارتباط با یک مهره اطلاعاتی ایران که با عنوان پوششی «آنا» از بریتانیا فعالیت می‌کرد پای میز محاکمه کشاند.

رادیوی شبکه کان این هفته اعلام کرد مظنون حریدی به تازگی با تلفن همراه آشنا شده بود ولی با این حال فهمیده بود که برخی کارهایی که انجام داده، مانند تلاش برای آتش زدن جنگل و پنهان کردن سر حیوان در نزدیکی خانه افرادی که «آنا» از او خواسته بود، احتمالا مأموریت از سوی ایران بوده اما «ترسیده بود که به پلیس مراجعه کند».

این گونه اقدامات نهادهای اطلاعاتی ایران در حالی رخ می‌دهد که در طرف مقابل،‌ بر اساس شواهد موجود، اسرائیل توانسته به ارکان مهم‌ترین نهادهای نظامی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران رسوخ کند.

اقدامات منتسب به اسرائیل مانند ربودن اسناد اصلی هسته‌ای ایران، کشتن محسن فخری‌زاده ملقب به «پدر برنامه هسته‌ای ایران»، حملات متعدد به مهم‌ترین اماکن نظامی و هسته‌ای ایران و به تازگی ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در اقامتگاه رسمی مهمانان ارشد امنیتی ایران چند ساعت پس از شرکت او در آیین تحلیف رئیس‌جمهور جدید از جمله مواردی است که ظن نفوذ قوی اسرائیل در نهادهای امنیتی ایران را تقویت کرده است.

مقامات ارشد پیشین در ایران مانند محمود احمدی‌نژاد و علی یونسی به نفوذ گسترده اسرائیل در نهادهای امنیتی ایران اذعان کرده‌اند.

با استفاده از معاریو، شبکه کان، یدیعوت آخرونوت، رادیوفردا/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG