لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

نخست‌وزیر ژاپن پس از صادر شدن هشدار اَبَرزلزله سفر خارجی خود را لغو کرد


فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن
فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن

نخست‌وزیر ژاپن برنامه خود را برای سفر به آسیای مرکزی و مغولستان در روزهای آینده به دنبال هشدار بی‌سابقه‌ درباره خطر وقوع یک اَبَرزلزله در ساحل اقیانوس آرام لغو کرد.

آژانس هواشناسی ژاپن روز پنج‌شنبه، ۱۸ مرداد، اولین هشدار خود را درباره خطر زمین‌لرزه فوق بزرگ در سواحل اقیانوس آرام در این کشور صادر کرد.

در همان روز، زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۷.۱ درجه جزیره کیوشو در جنوب غربی ژاپن را لرزاند.

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «تصمیم گرفته‌ام تا حدود یک هفته آینده در کشور بمانم تا اطمینان حاصل کنم که سطح آمادگی و ارتباطات ما درست است.»

او افزود: «این اولین بار است که [چنین هشداری] صادر می‌‌شود و معتقدم مردم از آن احساس نگرانی می‌کنند. در نتیجه، تصمیم گرفتم سفر برنامه‌ریزی شده خود به آسیای مرکزی و مغولستان را لغو کنم.»

شبکه تلویزیون دولتی ژاپن اعلام کرد که دولت این کشور ممکن است جلساتی را به صورت آنلاین با رهبران منطقه برگزار کند.

قرار بود سفر نخست‌وزیر ژاپن به قزاقستان، ازبکستان و مغولستان از روز جمعه آغاز شود و تا روز دوشنبه ادامه یابد.

سازمان هواشناسی ژاپن اعلام کرده که به احتمال زیاد یک زلزله بزرگ در امتداد اقیانوس آرام، جایی که پیشتر موجب ایجاد سونامی‌های عظیم شده، به وقوع بپیوندد.

این سازمان از مردم ژاپن خواست که در صورت لزوم آماده تخلیه خانه‌های خود باشند.

ژاپن احتمال وقوع زلزله‌ای ۸ یا ۹ درجه‌ای در ۳۰ سال آینده را بین ۷۰ تا ۸۰ درصد تخمین می‌زند که معادل احتمال یک در هزار در هر هفته است.

طبق توصیه سازمان هواشناسی ژاپن، با هشدار جدید، این احتمال به شانس یک در چند صد افزایش یافته است.

به گزارش رسانه‌های ژاپنی، برخی از سوپرمارکت‌ها در منطقه شیزوکا دچار کمبود کالا شده‌اند و مردم بطری‌های آب و بسته‌های برنج آماده مصرف را به مقدار زیادی خریده‌اند.

در حالی که سیستم هشدار فعلی زلزله در ژاپن از سال ۲۰۱۹ به اجرا درمی‌آید، دولت این کشور به دنبال ایجاد راهی برای آماده‌سازی مردم برای زلزله‌های احتمالی است.

دو سطح هشدار زلزله در ژاپن وجود دارد؛ هشدار پایین که به مردم توصیه می‌کند برای تخلیه آماده باشند، و هشدار بالاتر که به افرادی که در مناطق خطرناک هستند توصیه می‌کند که تخلیه خانه‌ها را شروع کنند.

درست زمانی که ژاپن قرار است وارد فصل تعطیلات تابستانی شود، برخی از شرکت‌ها و مقامات محلی نیز اقدامات پیشگیرانه‌ای را در واکنش به این هشدار اتخاذ کرده‌اند.

ژاپن یکی از زلزله‌خیزترین کشورهای جهان است.

بیش از ۱۵ هزار نفر در زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۹ درجه در سال ۲۰۱۱ کشته شدند که باعث سونامی ویرانگر و تخریب سه رآکتور در یک نیروگاه هسته‌ای شد.

XS
SM
MD
LG