لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

ایران با تاکید بر حق خود برای پاسخ به اسرائیل: آتش‌بس غزه اولویت است


امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل؛ عکس از بایگانی
امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل؛ عکس از بایگانی

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه حق تهران برای پاسخ به اسرائیل ارتباطی با آتش‌بس غزه ندارد، در عین حال اعلام کرد که آتش‌بس پایدار غزه در اولویت است.

نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل روز جمعه ۱۹ مرداد اعلام کرد: «برقراری آتش‌بس پایدار در غزه اولویت ما است و هر توافقی که حماس بپذیرد مورد قبول ما هم خواهد بود».

به گزارش ایرنا، این اظهار نظر نمایندگی جمهوری اسلامی در پاسخ به سوالاتی درباره احتمال به تعویق افتادن پاسخ ایران به اسرائیل تا پس از مذاکرات آتش‌بس غزه بیان شد.

نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل بدون اشاره به جزییات تنها گفت است: «امیدواریم پاسخ ما در زمان و به گونه‌ای صورت گیرد که لطمه‌ای به آتش‌بس احتمالی نزند».

در پی کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس شاخه سیاسی گروه افراطی حماس که به تهران سفر کرده بود، جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی‌اش اسرائیل را به «خونخواهی» تهدید کرده‌اند.

در همین حال بر اساس طرحی که رهبران آمریکا، مصر و قطر ارائه کرده‌اند، قرار است مذاکرات آتش‌بس غزه از روز پنجشنبه ۲۵ مرداد در دوحه یا قاهره از سرگرفته شود.

دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل هفته گذشته بارها بر «حق ذاتی در دفاع مشروع به موجب ماده ۵۱ منشور سازمان ملل» تاکید کرد و از «پاسخ قاطع و فوری» به اسرائیل سخن گفت.

با این حال مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، روز چهارشنبه ۱۷ مرداد در تماس تلفنی با امانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود گفت اگر آمریکا و کشورهای غربی به دنبال جلوگیری از جنگ در منطقه هستند، باید اسرائیل را وادار به توقف حملات خود در غزه و «پذیرش آتش‌بس کنند».

در روزهای اخیر دست‌کم دو مقام آمریکایی اعلام کردند که واشینگتن به تهران هشدار داده است که در صورت تشدید تنش‌ها با پیامدهای جدی روبه‌رو خواهد شد.

در همین حال نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل وجود کانال‌های ارتباطی بین تهران و واشینگتن را تایید کرده است.

به گزارش ایرنا، این نمایندگی با اشاره به اینکه کانال‌های رسمی «مستقیم و واسطه‌ای» همیشه میان ایران و آمریکا وجود داشته است گفت: «ترجیح طرفین این است که جزيیات آن مسکوت بماند».

دولت آمریکا هنوز واکنشی به این اظهارات نشان نداده اما پیش از این بارها به وجود کانال‌های متعدد برای انتقال پیام به ایران اشاره کرده است.

XS
SM
MD
LG