لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۶

میانگین دمای هوای ایران در سه دهه گذشته «حدود سه درجه» افزایش یافته است


گرمای هوای تابستان امسال در ایران بیشتر از سال‌های قبل شهروندان را آزار داده است
گرمای هوای تابستان امسال در ایران بیشتر از سال‌های قبل شهروندان را آزار داده است

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو ایران می‌گوید که در ۳۰ سال اخیر میانگین دمای هوای کشور حدود ۳ درجه افزایش یافته و هوا گرم‌تر شده است.

مهدی رهنما در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، که روز شنبه ۲۰ مرداد منتشر شد گفت که میانگین دمای هوای ایران در دهه ۱۳۷۰ حدود ۱۶ درجه سلسیوس بود، اما این میزان در دهه ۸۰ به ۱۸ درجه سلسیوس افزایش یافت و در دهه ۹۰ به بیش از این میزان رسید.

به گفته او، از سال ۱۴۰۰ تاکنون نیز میانگین دمای ایران بیش از ۱۹ درجه سلسیوس بوده است.

پیشتر علی محرابیان، وزیر نیرو نیز شنبه ۱۳ مردادماه در یک برنامهٔ صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفته بود: «رکورد دمای شهر تهران در طول تاریخ حدود ۴۳ درجه بوده است و امسال به احتمال زیاد شکسته می‌شود.»

حالا رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو می‌گوید تغییرات اقلیمی دلیل اصلی افزایش دما طی دهه‌های اخیر در ایران بوده است.

این کارشناس هواشناسی، درباره تاثیرات افزایش آلاینده‌ها و ذرات معلق در هوا بر گرم‌تر شدن هوا گفت: افزایش ذرات کوچک‌تر از۵/۲ و ۱۰ میکرون و ایجاد لایه آلودگی موجب می‌شود که گرما در سطوح پایین جو انباشته شود.

در همین حال روز شنبه، ۲۰ مرداد، رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو درباره ضرورت برخورداری از انرژی تجدیدپذیر برای تولید برق و کاهش خاموشی در زمان افزایش دمای هوا گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در مناطق مختلفی از کشور می‌توان از انرژی‌های تجدید‌پذیر همچون باد برای تامین انرژی لازم استفاده کرد.

طبق بررسی‌های پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو، در منطقه جیرنده استان گیلان می‌توان از باد، سالانه بیش از ۱۳۰۰ مگاوات انرژی تولید کرد در حالی‌که توان تولید انرژی نیروگاه هسته‌ای بوشهر هزار مگاوات است.

به‌ گفته مهدی رهنما، رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو، هزینه گشایش یک نیروگاه خورشیدی یا بادی «بسیار کمتر از هزینه راه‌اندازی یک نیروگاه با سوخت فسیلی یا هسته‌ای‌ است و در مدت زمان بسیار کمتری به بهره برداری می‌رسد».

موج گرمای کم‌سابقه، تابستان امسال بسیاری کشورها، حتی بخش‌های گسترده‌ای از اروپا را تحت تاثیر قرار داده و ایران نیز در حالی درگیر گرما‌‌ست که با ناتوانی در تأمین برق مصرفی خود مواجه است.

در هفته‌های گذشته گزارش‌های بسیاری از خاموشی‌های پراکنده و مکرر و گسترده در شهرهای ایران منتشر شده است.

بر اساس اعلام وزارت نیرو، مصرف برق به‌ طور کلی در ایران «به‌تنهایی از نصف مصرف ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بیشتر است».

XS
SM
MD
LG