لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۸

افزایش مبتلایان به تب دِنگی در ایران ادامه دارد


تب دنگی از نوعی پشه به نام «آئِدس» منتقل می‌شود
تب دنگی از نوعی پشه به نام «آئِدس» منتقل می‌شود

وزارت بهداشت در ایران می‌گوید که از ابتدای امسال یعنی ۱۴۰۳ تا چهارشنبه ۱۷ مرداد، دست کم ۱۵۵ مورد مثبت تب دنگی در کشور تشخیص داده شده‌ است.

هشتم مرداد آمارهای منتشر شده از سوی «نظام مراقبت سندرمیک» در ایران از ابتلای ۱۵۲ تن تا پایان تیر به تب دنگی حکایت داشت.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت که روز شنبه ۲۰ مرداد منتشر شد، ۱۳۱ مورد تشخیص داده شده سابقه سفر به کشور امارات عربی متحده داشته و در این کشور به بیماری مبتلا شده‌اند، ۷ مورد سابقه سفر به پاکستان، یک مورد سابقه سفر به عمان و یک مورد سابقه سفر به کشور بنین در غرب آفریقا را داشته‌اند.

۱۵ بیمار بدون سابقه سفر به خارج از ایران هستند که ۱۱ مورد در شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان و ۴ مورد در شهرستان چابهار استان سیستان و بلوچستان به تب دنگی دچار شده‌اند.

تب دنگی که از نوعی پشه به نام «آئِدس» منتقل می‌شود به «تب استخوان‌شکن» نیز معروف است و دارای علائمی چون تب بالا، سردرد، درد بدن، درد پشت چشم، تهوع و بثورات پوستی است.

مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرده که تاکنون یک مورد مرگ گزارش شده است و وضعیت عمومی سایر بیماران پایدار است.

با وجود این، سلمان اسحاقی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ایران، اوایل مرداد سال ۱۴۰۳ وضعیت «تب دنگی» را نگران‌کننده توصیف کردو تأکید کرد که دربارهٰ این موضوع اطلاع‌رسانی نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته که در ایران نسبت نسبت به سال‌های گذشته آمار ابتلا دو برابر شده این یعنی «یک اپیدمی رو به گسترش داریم و شوخی‌بردار هم نیست.»

اواسط تیرماه هم مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی، گفته بود چون پشه همه‌جا و در همه شهرهای ایران هست، آمار دقیق ابتلا مشخص نیست.

همزمان نگرانی‌ها از فراگیر شدن این بیماری با نزدیک شدن به مراسم اربعین و بازگشت زائران از عراق افزایش یافته است.

مسئولان بهداشتی ایالات متحده می‌گویند ویروس تب دنگی در ماه‌های اخیر در سراسر جهان و در قاره آمریکا شیوع پیدا کرده و برخی از کشورها رکورد سالانه موارد ابتلا به ویروس دنگی را شکسته‌اند.

خبرگزاری تسنیم روز شنبه به نقل از وزارت بهداشت نوشت که «در حال حاضر پشه آئدس در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان (چابهار و کنارک)، بوشهر (عسلویه و کنگان) و گیلان گسترش دارد.»

XS
SM
MD
LG