لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۹

خطر «اپیدمی» تب دِنگی در ایران؛ افزایش شمار بیماران به ۱۵۲ نفر


آمارهای منتشر شده توسط «نظام مراقبت سندرمیک» در ایران نشان می‌دهد موارد ابتلا به تب دنگی تا پایان تیرماه ۱۴۰۳ به بیش از ۱۵۲ نفر افزایش یافته و میزان مرگ‌ومیر نیز تنها یک نفر گزارش شده است.

با این وجود سخنگوی کمسیون بهداشت و درمان مجلس وضعیت را «نگران کننده» خوانده و تاکید کرده است که در کشور با یک «اپیدمی رو به گسترش» روبرو هستیم.

تب دنگی که از نوعی پشه به نام آئِدس منتقل می‌شود به «تب استخوان‌شکن» نیز معروف است و دارای علائمی چون تب بالا، سردرد، درد بدن، درد پشت چشم، تهوع، استفراغ، دل‌درد و بثورات پوستی است.

بر اساس گزارشی که رسانه‌های ایران روز دوشنبه هشتم مرداد ماه منتشر کردند، از مجموع ۱۵۲ مورد شناسایی شده در ایران، ۱۳۰ مورد به امارت متحده عربی سفر کرده بودند و مابقی، ۷ مورد سابقه سفر به پاکستان، یک مورد سابقه سفر به عمان و یک مورد سابقه سفر به کشور بنین در غرب آفریقا داشته‌اند.

سایر بیماران نیز بدون سابقه سفر به ثبت رسیده‌اند که بیشتر آن‌ها در شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان بوده‌اند.

مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرده که تاکنون یک مورد مرگ گزارش شده است و وضعیت عمومی سایر بیماران پایدار است.

با این وجود سلمان اسحاقی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس وضعیت «تب دنگی» را نگران کننده دانسته و تأکید کرده که دربارهٰ این موضوع اطلاع‌رسانی نمی‌شود.

به گزارش ایلنا، آقای اسحاقی گفته که در ایران نسبت به تمام دنیا آمار ابتلا به این بیماری ۵ درصد است و نسبت به سال‌های گذشته آمار ابتلا دو برابر شده این یعنی «یک اپیدمی رو به گسترش داریم و شوخی‌بردار هم نیست».

به گفته سخنگوی کمسیون بهداشت و درمان مجلس، موضوع تب دنگی چیزی نیست که به مردم بگوییم نگران نباشند. او افزود: «ما تجربه‌ای داریم به نام کرونا. قرار نیست هنگامی که با مرگ و میر مواجه شدیم بعد به فکر چاره بیافتیم».

اواسط تیرماه نیز مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی، می‌گوید چون پشه همه‌جا و در همه شهرهای ایران هست، بعید نیست تب دنگی در کشور «همه‌گیر» شود و آمار ابتلا نیز مشخص نیست.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس کیت‌های تشخیص دهنده تب دنگی را مهم ارزیابی کرده و گفته بیش از یک سال است که ده‌ها هزار کیت تشخیص اهدایی در گمرک معطل مانده‌اند.

به گفته سلمان اسحاقی «نمی‌توانیم بپذیریم موجودی کیت تشخیص تب دنگی در داخل کشور ۱۰ هزار کیت باشد در حالی ۱۵۰ هزار کیت تشخیص این بیماری که همه آن‌ها هم اهدایی هستند بیش از یک سال داخل گمرک معطل است».

از سوی دیگر با وجود آنکه مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از تشخیص بیماران توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های مختلف به ویژه در استان فارس خبر داده، آقای اسحاقی گفته است که دانشگاه‌های علوم پزشکی به موضوع تب دنگی «ورود جدی نکرده‌اند» و این «بی‌تفاوتی دانشگاه‌ها» را نگران کننده ارزیابی کرده است.

او همچنین با انتقاد از عدم سم‌پاشی جدی تأکید کرده که برای از بین بردن و کنترل جمعیت پشه در کشور اقدامی صورت نگرفته است.

حسین‌علی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در مورد خطر «غافلگیر شدن» مقامات در ایران در مورد شیوع تب دنگی «مانند آنچه در بحران کرونا رخ داد»، هشدار داده است.

آقای شهریاری تأکید کرده که آمار واقعی ابتلا در ایران معلوم نیست و به کیت‌های تشخیص سریع برای بافتن آمار واقعی نیاز است،‌ چون «۸۰ درصد مبتلایان ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند».

به گفته آقای شهریاری، تب دنگی در بسیاری از استان‌ها از جمله استان‌های جنوبی و حتی در گیلان شایع شده است و با توجه به افزایش جمعیت پشه آئدس، ناقل این بیماری، در هوای گرم و مرطوب، احتمال گسترش بیشتر آن وجود دارد.

همزمان نگرانی‌ها از فراگیر شدن این بیماری با نزدیک شدن به مراسم اربعین و بازگشت زائران از عراق افزایش یافته است.

با تغییرات اقلیمی و گرم‌تر شدن هوا در بسیاری از کشورها،‌ شیوع این بیماری به ویژه در قاره آمریکا، از جمله برزیل و پرو نیز به شدت افزایش یافته است.

مقامات آمریکایی می‌گویند ویروس تب دنگی در ماه‌های اخیر در سراسر جهان و در قاره آمریکا شیوع پیدا کرده و برخی از کشورها رکورد سالانه موارد ابتلا به ویروس دنگی را شکسته‌اند.

اما جالب اینکه هر بار المپیک برگزار می‌شود، بیماری جدیدی هم به سراغ آن می‌آید. در ریو ۲۰۱۶ «تب زیکا» نگرانی گردشگران بود و در بازی‌های به تعویق افتاده توکیو کووید شیوع پیدا کرد.

آنطور که برخی رسانه‌ها می‌گویند، ظاهراً امسال هم تب دنگی همراه با سرخک و بِد باگ یا همان ساس تختخواب همگی به نگرانی‌های گردشگران و ورزشکاران در المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس تبدیل شده‌اند به ویژه ویروس گرمسیری تب دنگی مقامات این کشور را مجبور کرده برای اقدام جدی دست به کار شوند.

با استفاده از گزارش‌های رسانه‌های داخلی و گزارش‌های پیشین رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م
XS
SM
MD
LG