لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۳

حمله پهپادی به نیروهای آمریکایی در سوریه «چند مجروح داشته است»


خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که حمله پهپادی اخیر به پایگاه نیروهای آمریکایی در سوریه چند مجروح داشته است.

حمله پهپادی به پایگاه ائتلاف بین‌المللی در «خراب الجیر»، در نزدیکی شهر حسکه در شمال شرق سوریه، روز جمعه ۱۹ مرداد رخ داد و ابتدا گزارش شده بود که این حمله تلفات جانی در برنداشته اما ارزیابی‌ها ادامه دارد.

خبرگزاری رویترز بامداد یکشنبه ۲۱ مرداد به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که چند پرسنل آمریکا و ائتلاف مجروح شده‌اند.

بنابر این گزارش، مصدومیت برخی از این پرسنل جزئی، از جمله استنشاق دود، بوده و تعدادی نیز به مکان دیگری منتقل شدند.

این مقام آمریکایی که نخواست نامش ذکر شود به رویترز گفت هیچ یک از جراحات وخیم نیست اما معاینات مغزی روی برخی از آنها ادامه دارد.

رویترز به نقل از این مقام آمریکایی یادآور شده است که هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله روز جمعه را بر عهده نگرفته، اما در گذشته حملات مشابهی توسط گروه‌های مورد حمایت ایران انجام شده است.

حمله روز جمعه دومین حمله علیه نیروهای آمریکایی مستقر در خاورمیانه طی روزهای اخیر بود.

پیش از آن، روز دوشنبه، اصابت دو راکت کاتیوشا به پایگاه هوایی عین الاسد در غرب عراق به زخمی شدن پنج پرسنل آمریکایی منجر شد؛ حمله‌ای که پنتاگون آن را به نیروهای نیابتی مورد حمایت ایران نسبت داد.

این حملات در شرایطی رخ می‌دهد که منطقه، خود را برای موج احتمالی جدیدی از حملات ایران و متحدانش پس از کشته شدن مقام ارشد گروه افراطی حماس در تهران، آماده می‌کند.

اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی گروه افراطی حماس، دهم مرداد در محل اقامتش در شمال تهران به همراه یکی از محافظانش کشته شد.

جمهوری اسلامی و حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا یک گروه تروریستی طبقه‌بندی شده، اسرائیل را مسئول کشته شدن هنیه می‌دانند، و تهدید کرده‌اند «انتقام» کشته شدن هنیه را از اسرائیل می‌گیرند.

اسرائیل نقش خود در این حمله را رد یا تأیید نکرده و نسبت به هرگونه حمله از سوی تهران و گروه‌های نیابتی‌اش در منطقه نیز هشدار داده است.

یک هفته پس از اضطراب و نگرانی در منطقه درباره پاسخ جمهوری اسلامی به اسرائیل، چند رسانه آمریکایی از جمله وب‌سایت خبری پولیتیکو و شبکه سی‌ان‌ان گزارش دادند که جمهوری اسلامی ممکن است در مورد حمله تلافی‌جویانه خود به اسرائیل «تجدیدنظر» کرده باشد.

علی شمخانی مشاور رهبر جمهوری اسلامی روز شنبه، ۲۰ مرداد، در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) بدون آن که صریحا از حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل سخن بگوید، نوشت: «فرآیندهای حقوقی، دیپلماتیک و رسانه‌ای طی شده، مقدمات تنبیه شدید رژیمی که جز زبان زور نمی‌فهمد را فراهم کرده است».

او با اشاره به حملات تازه اسرائیل در غزه افزود که هدف از این حمله و همچنین کشتن هنیه «به شکست کشاندن مذاکرات آتش‌بس است».

آمریکا ۹۰۰ سرباز در سوریه و ۲۵۰۰ سرباز در کشور همسایه عراق دارد که به گفته ایالات متحده برای مشاوره و کمک به نیروهای محلی در منطقه حاضرند و برای احیای دوباره داعش تلاش می‌کنند.

بر اساس گزارش رویترز و گزارش‌های پیشین رادیو فرا؛ س.ب/ ع.م / ح.ج
XS
SM
MD
LG