لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۳

اف‌بی‌آی در حال تحقیق درباره «نفوذ سایبری ایران» به ستادهای انتخاباتی آمریکا است


در پی انتشار گزارش‌ها درباره نفوذ سایبری هکرهای وابسته به ایران به کارزارهای انتخاباتی آمریکا، اف‌بی‌آی اعلام کرد در حال انجام تحقیقات در این باره است.

اداره تحقیقات فدرال، اف‌بی‌آی، در متن کوتاهی که روز دوشنبه ۲۲ مرداد منتشر شد، بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد «می‌توانیم تأیید کنیم که اف‌بی‌آی در حال بررسی این موضوع است».

این اطلاعیه کوتاه دو روز پس از آن منتشر شد که ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری، از نفوذ به مدارک داخلی این ستاد خبر داد و انگشت اتهام را به سوی حکومت ایران گرفت.

پس از آن‌که وب‌سایت پولیتیکو از دریافت صدها صفحه مکاتبات داخلی ستاد دونالد ترامپ از طریق یک ایمیل ناشناس خبر داد، استیون چونگ، سخنگوی ستاد آقای ترامپ، این اقدام را به ایران نسبت داد.

او شواهد خاصی ارائه نکرد و تنها گفت حکومت ایران می‌داند که دونالد ترامپ همچون دوران چهارسالهٔ حضورش در کاخ سفید «حکومت ترور آن‌ها را متوقف خواهد کرد».

به نوشته پولیتیکو، مدارک ارسال‌شده برای این روزنامه ظاهراً مکاتبات داخلی یکی از اعضای ارشد ستاد آقای ترامپ ازجمله تحقیقات مفصل این ستاد دربارهٔ جی‌دی ونس، نامزد فعلی جمهوری‌خواهان برای پست معاون ریاست جمهوری، است.

دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل بلافاصله گزارش پولیتیکو و اظهارات سخنگوی ستاد دونالد ترامپ را رد کرد و مدعی شد که حکومت ایران انگیزه‌ای برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ندارد.

جمهوری اسلامی سال‌هاست که به تلاش برای هدف قرار دادن سایبری برخی کشورها و نهادها در نقاط مختلف جهان است.

تهران همچنین با اشاره به دستور دونالد ترامپ برای کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، او برخی مقام‌های دولت سابق ایالات متحده را تهدید به انتقام کرده است.

افزون بر حملات سایبری علیه ستاد دونالد ترامپ، رسانه‌های آمریکا از جمله روزنامه واشینگتن‌پست و خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه خبر دادند کهه کارزار انتخاباتی بایدن-هریس نیز هدف حمله سایبری قرار گرفته بود.

بنابر این گزارش‌ها، سه تن از کارکنان این ستاد انتخاباتی ایمیل‌های موسوم به فیشینگ دریافت کرده بودند، اما بازرسان تاکنون شواهدی مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن تلاش هکرها پیدا نکرده‌اند.

فیشینگ یا تله‌گذاری به معنی تلاش برای به دست آوردن اطلاعات از طریق جعل کردن یک نشانی اینترنتی مانند آدرس ایمیل یا نشانی یک وبسایت است.

گزارش‌های جدید درباره تلاش احتمالی هکرهای وابسته به ایران چند روز پس از آن منتشر می‌شود که مایکروسافت با انتشار گزارشی، به شرح جزییاتی درباره تلاش عوامل خارجی برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ پرداخت.

این گزارش به موردی اشاره دارد که بر اساس آن یک واحد حفاظت اطلاعات نظامی ایران در ماه ژوئن ایمیل فیشینگی را برای یکی از مقامات ارشد ستاد یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ارسال کرد و در این حربه فیشینگ از آدرس ایمیل یکی از مشاوران ارشد سابق آن ستاد استفاده شده بود.

مایکروسافت در گزارش خود اعلام کرده که تلاش عوامل خارجی برای نفوذ در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا به آرامی آغاز شد، اما این کارزار که روسیه و ایران در آن نقش دارند، طی شش ماه گذشته به طور پیوسته سرعت یافته است.

این گزارش می‌گوید که «عملیات نفوذ سایبری ایران یکی از ویژگی‌های ثابت دست‌کم سه دوره اخیر انتخابات ایالات متحده بوده است».

XS
SM
MD
LG