لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۰

اعلام وضعیت اضطراری جهانی در پی شیوع بیماری ویروسی «آبله اِم»


آبله ام می‌تواند با تاول‌های چرکین روی پوست همراه باشد
آبله ام می‌تواند با تاول‌های چرکین روی پوست همراه باشد

سازمان جهانی بهداشت به‌دلیل شیوع بیماری عفونی «آبله ام» که پیشتر آبله میمون شناخته می‌شد، در زمینه بهداشت عمومی وضعیت اضطراری بین‌المللی اعلام کرد.

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، روز چهارشنبه، ۲۴ مرداد، گفت: «واضح است که یک واکنش هماهنگ بین‌المللی برای توقف شیوع این بیماری و نجات جان انسان‌ها ضروری است.»

این دومین بار در دو سال گذشته است که به‌دلیل شیوع این بیماری عفونی که از جمهوری دموکراتیک کنگو در آفریقا به کشورهای همسایه‌اش سرایت کرد، چنین وضعیتی اعلام می‌شود.

وضعیت اضطراری بین‌المللی بالاترین سطح هشدار سازمان جهانی بهداشت است که می‌تواند به تسریع تحقیقات، تأمین مالی و اجرای اقدامات برای جلوگیری از گسترش یک همه‌گیری کمک کند.

این هشدار جهانی پس از آن اعلام شد که يکی از مهم‌ترين نهادهای بهداشت عمومی در قاره آفریقا با توجه گسترش ابتلا به «آبله ام» در این قاره وضعیت اضطراری اعلام کرد.

«آبله ام» یک بیماری عفونی مسری است که از طریق تماس نزدیک بین انسان‌ها منتقل می‌شود. عوارض آن تب، سردرد، دردهای ماهیچه‌ای و خستگی مفرط است و ممکن است با تاول‌های چرکین روی پوست همراه باشد.

اکثر موارد ابتلا به این بیماری خفیف تلقی می‌شوند ولی در مواردی ممکن است به مرگ بیمار منجر شود.

در حالی که همه‌گیری آبله ام در جمهوری دموکراتیک کنگو از طریق یک سویه بومی، معروف به Clade 1 گسترش یافت، اکنون سویه جدیدی به نام Clade 1b ظاهر شده و به نظر می‌رسد که از طریق تماس اولیه، از جمله آمیزش جنسی، راحت‌تر گسترش می‌یابد.

اعلام وضعیت اضطراری بین‌المللی پس از آن صورت گرفته که مواردی از این بیماری در کشورهای بُروندی، کنیا، روآندا و اوگاندا نیز ثبت شده است.

از آغاز سال جاری میلادی، بیش از ۱۷ هزار مورد مشکوک به آبله ام و ۵۱۷ مرگ مرتبط با این بیماری در آفریقا ثبت شده است.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا، این آمار افزایش ۱۶۰ درصدی در تعداد موارد آبله ام در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

XS
SM
MD
LG