لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

شناسایی اولین مورد ابتلا به آبله اِم در سوئد و پاکستان؛ چین غربالگری را آغاز کرد


پزشکان بدون مرز در کنگو
پزشکان بدون مرز در کنگو

در پی قطعی شدن ابتلای یک گردشگر در سوئد به سویه خطرناک بیماری ام‌پاکس که نوع جدید بیماری آبله ام است، سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که اروپا ممکن است با موارد دیگری از این نوعِ بیماری روبه‌رو شود.

همزمان چین غربالگری مردم و کالاهای وارداتی را برای مقابله با این بیماری آغاز کرد.

سازمان بهداشت سوئد روز پنج‌شنبه، ۲۵ مرداد، اعلام کرد فردی که از کشوری خارجی به سوئد آمده و برای درمان مراجعه کرده بود، به گونه خطرناک آبله ام مبتلا شده است.

احتمال داده شده که بیمار رسیده به سوئد نخستین مورد از ابتلای افراد به این بیماری در خارج از قاره آفریقا باشد.

مقامات بهداشت و درمان در پاکستان نیز روز جمعه، ۲۶ مرداد، از شناسایی اولین مورد فرد مبتلا به بیماری آبله ام خبر دادند. به گفته این مقامات، فرد مذکور مردی ۳۴ ساله است و از «یکی از کشورهای خلیج فارس» وارد پاکستان شده است.

مگنوس گیسلن، ایمنی‌شناس وابسته به آژانس بهداشت سوئد، در یک بیانیه گفت فرد بیمار در جریان سفر به بخشی از آفریقا که سویه «کلاد یک» از بیماری آبله ‌ام در آن شیوع گسترده دارد، مبتلا شده است.

سازمان بهداشت سوئد تأکید کرده که درمان مسافر بیمار در استکهلم به این معنی نیست که برای جمعیت گسترده‌تر خطر فوری وجود دارد.

دفتر اروپایی سازمان جهانی بهداشت در کپنهاگ اعلام کرده که در حال مذاکره با سوئد است تا این رویداد را «مدیریت» کند.

بیانیه دفتر منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت احتمال داده که موارد بیشتری از سویه کلاد یک آبله ‌ام در روزها و هفته‌های آینده در اروپا شناسایی شود، اما تأکید می‌کند که نباید به مسافران از کشورها یا مناطق خاص به عنوان کسانی که در شیوع این بیماری نقش دارند، انگ زد.

این نهاد با ایجاد محدودیت‌های سفر و بستن مرزها مخالفت کرده و آن را کارساز ندانسته است.

سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه این هفته با اعلام وضعیت اضطراری بهداشتی جهانی در ارتباط با ویروس آبله ‌ام زنگ خطر را به صدا درآورد.

سویه «کلاد یک» از بیماری آبله ‌ام در دوره اخیر از کنگو به بوروندی، کنیا، روآندا و اوگاندا سرایت کرده است. از پاییز سال گذشته تا حال صدها تن در کنگو جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته ساموئل راجر کامبا، وزیر بهداشت کنگو، ۵۴۸ تن از مردم کشورش جان باخته و ۱۵ هزار و ۶۶۴ تن در تمامی ۲۶ استان کنگو احتمالا به ویروس این بیماری آلوده‌اند. اکثر قربانیان بیماری در کنگو کودکان بوده‌اند.

در این میان، چین روز جمعه، ۲۶ مرداد، خبر داد غربالگری مسافران و همچنین کالاهای وارداتی را برای بررسی احتمال آلودگی آغاز می‌کند. طرح چین شش ماه در جریان خواهد بود.

اداره گمرک چین در بیانیه‌ای اعلام کرد مسافرانی که به کشورهای شیوع این ویروس سفر کرده یا با مواردی از ابتلای افراد آلوده در تماس بوده‌اند، یا دارای نشانه‌های احتمالی از ابتلای خود هستند، هنگام ورود به مبادی چین باید این امر را اعلام کنند.

چین با جمعیت بیش از ۱.۴ میلیاردی آن به عنوان کشوری که ویروس مرگبار کووید ۱۹ از آن به جهان سرایت کرد و جان میلیون‌ها نفر را گرفت، در برقراری تدابیر سخت‌گیرانه بهداشتی سابقه طولانی دارد.

سویه‌ای که تا دو سال پیش از بیماری آبله ام یا آبله میمون شناسایی شده بود، عمدتا از طریق تماس جنسی منتقل می‌شد. اما سویه جدید بیماری از طریق تماس نزدیک هم منتقل می‌شود. انتقال ویروس و افزایش مبتلایان ظاهرا بدون علامت انجام می‌شود.

فرد پس از ابتلا به تب بالا، التهاب غدد لنفاوی، دردهای عضلانی و تاول‌های پوستی دردناک دچار می‌شود و در موارد حاد آن ممکن است از دهان و چشم گرفته تا اندام‌های جنسی فرد را درگیر کند.

حسین کیوانی، عضو هیئت عملی دانشگاه علوم پزشکی ایران و ویروس‌شناس بالینی این هفته در گفت‌وگو با رادیوفردا سرعت انتشار این بیماری از طریق روابط جنسی را «بسیار زیاد» ارزیابی کرد اما افزود به دلیل محدویت‌های توریستی به آفریقا و شمار کم و کنترل‌شده میمون‌ها، احتمال شیوع بیماری در ایران «کم» است.

XS
SM
MD
LG