لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۶

بایدن: مذاکرات آتش‌بس غزه سازنده بود؛ حماس «شرایط جدید را رد کرد»


مذاکرات آتش‌بس غزه و آزادی گروگان‌ها پس از دو روز در دوحه پایان یافت و قرار است هفته آینده در قاهره پی گرفته شود؛ در همین حال رئیس جمهور آمریکا این مذاکرات را سازنده خواند و نسبت به هرگونه اقدام برای تضعیف این روند هشدار داد.

جو بایدن شامگاه جمعه ۲۶ مرداد در بیانیه‌ای اعلام کرد که از مذاکره‌کنندگان آمریکا در دوحه خواسته است پیشنهادهای جدید را جلو ببرند و آن را مبنایی برای دستیابی به توافق نهایی قرار دهند.

ساعاتی پیشتر گزارش شده بود که ایالات متحده پیشنهادهای جدیدی در راستای کاهش اختلاف‌ها و نزدیک کردن دیدگاه‌ها به یکدیگر ارائه کرده است.

در همین زمینه خبرگزاری فرانسه روز شنبه، ۲۷ مرداد، خبر داد که گروه افراطی حماس این پیشنهادها یا شرایط «جدید» را رد کرده است. در این خبر آمده است که «شرایط جدید» از طرف دولت بنیامین نتانیاهو مطرح شده است.

گروه افراطی حماس در این مذاکرات حضور مستقیم نداشت اما در جریان گفت‌وگوها و پیشنهادها قرار گرفت.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

یک عضو ارشد این گروه ابراز خوشبینی رئیس‌جمهور آمریکا دربارهٔ نزدیک‌تر شدن به توافق آتش‌بس در پی مذاکرات دوحه را رد کرد.

سامی ابوزهری گفت اعلام نزدیک شدن به توافق «توهم» است و حتی «واقعی» بودن مذاکرات را زیر سوال برد و مدعی شد آمریکا قصد دارد اراده خود را تحمیل کند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه به نقل از منبعی مطلع، حماس با شرط ماندن نیروهای اسرائیلی در مرز غزه و مصر و همین طور شرایط مربوط به مبادله گروگان‌ها با زندانیان فلسطینی مخالفت نشان داده است.

رئیس جمهور آمریکا در بیانیه خود هشدار داده است اکنون که توافق آتش‌بس جامع و آزادسازی گروگان‌ها در دیدرس است «هیچ کس در منطقه نباید دست به اقدامی در جهت تضعیف این روند بزند».

تنش‌ها در خاورمیانه که از آغاز جنگ غزه تشدید شده بود پس از کشته شدن اسماعیل هنیه، از مقام‌های ارشد حماس، و تهدید جمهوری اسلامی به انتقام گرفتن از اسرائیل به اوج رسیده است.

در همین حال به گزارش رویترز، نمایندگی ایران در سازمان ملل در پاسخ به این سوال که آیا با تمدید شدن مذاکرات آتش‌بس غزه، ایران نیز فعلا دست به انتقام علیه اسرائیل نمی‌زند گفته است: «امیدواریم».

نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل توضیح بیشتری در این باره نداده است.

همچنین علی باقری کنی، سرپرست وزارت خارجه ایران، خبر داد که وزیر خارجه قطر او را از «تحولات دومين روز گفت‌وگوها» مطلع کرده است.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، شامگاه جمعه در توییتی نوشت که مذاکرات دوحه «جدی و سازنده» بود و مسیر به سمت نتیجه‌ای است که «موجب نجات جان انسان‌ها، تسکین مردم غزه، و کاهش تنش‌های منطقه‌ای» خواهد بود.

کشورهای میانجی، شامل آمریکا، قطر و مصر، روز جمعه اعلام کردند که به گفت‌وگوهای دو روزه خود در دوحه پایان داده‌اند اما تیم‌های فنی در روزهای آتی به گفت‌وگوها ادامه می‌دهند و طرف‌های مختلف بار دیگر هفته آینده در قاهره گردهم می‌آیند.

قرار است آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، به خواسته جو بایدن بار دیگر رهسپار خاورمیانه شود و پس از دیدار از اسرائیل در روز یک‌شنبه ۲۸ مرداد، به مصر و قطر سفر کند.

روز شنبه وزیران خارجه بریتانیا و فرانسه در برنامه‌ای مشترک و با هدف «تاکید بر لزوم آتش‌بس و کاهش تنش‌ها» به اسرائیل سفر کردند.

طرح سه مرحله‌ای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها ابتدا از سوی جو بایدن پیشنهاد شد و سپس در خرداد امسال به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسید.

گفت‌وگوهای دوحه با حضور مقام‌های سه کشور میانجی و هیاتی از اسرائیل برگزار شد.

حمله مرگبار گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل در هفتم اکتبر سال گذشته میلادی پاسخ نظامی سنگین اسرائیل را در پی داشت که تاکنون ده ماه است ادامه یافته و هنوز چشم‌اندازی برای پایان آن مشخص نیست.

پاسخ اسرائیل به مرگ ۱۲۰۰ شهروند این کشور و ۲۵۰ گروگان که به غزه انتقال یافتند تاکنون جان بیش از ۴۰ هزار نفر از ساکنان غزه را گرفته است. طبق آماری که وزارت بهداشت غزه تحت فرمان حماس منتشر کرده، بخش اعظم این قربانیان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

XS
SM
MD
LG