لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۷

اوکراین می‌گوید در حال تقویت مواضع خود در منطقه کورسک روسیه است


خودروی زرهی اوکراینی در مناطق هم‌مرز با روسیه؛ چهارشنبه ۲۴ مرداد
خودروی زرهی اوکراینی در مناطق هم‌مرز با روسیه؛ چهارشنبه ۲۴ مرداد

حدود دو هفته پس از حمله نیروهای اوکراینی به منطقه کورسک در خاک روسیه، رئیس جمهور اوکراین از «تقویت موقعیت» در این منطقه خبر داد و همزمان خواستار «تصمیمات جسورانه» متحدان غربی شد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، روز شنبه ۲۷ مرداد تاکید کرد که نیروهای این کشور منطقه کورسک روسیه در حال تقویت مواضع و به کنترل درآوردن مناطق بیشتر هستند.

آقای زلنسکی در یادداشت خود در شبکه اجتماعی تلگرام همچنین گفت که الکساندر سیرسکی، فرمانده ارتش این کشور، او را در جریان «ادامه پیشروی» و «به اسارت گرفتن تعداد بیشتری از نظامیان روسیه» قرار داده است.

عملیات غافلگیرانه اوکراین در خاک روسیه و در منطقه مرزی کورسک از ۱۶ مرداد آغاز شد و به گفته مقام‌های اوکراین، نیروهای این کشور تاکنون بیش از ۸۰ شهرک و همچنین شهر مهم سودژا، مجموعا به وسعت ۱۱۵۰ کیلومتر، را به کنترل خود درآورده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی همچنین بار دیگر خواسته خود از متحدان غربی اوکراین درباره مجوز استفاده از سلاح‌های دوربرد را تکرار کرد.

او با تاکید بر اینکه قابلیت دوربرد برای نیروهای اوکراین پاسخی به مهم‌ترین مسائل این جنگ است، در پیام ویدئویی روزانه‌اش گفت: اقدامات دیپلماتیک خود را تقویت می‌کنیم و «تاکید خواهیم کرد که گام‌های متهورانه و تصمیمات جسورانه مورد نیاز است».

از آغاز تجاوز نظامی روسیه به اوکراین، در پنجم اسفند ۱۴۰۰، کشورهای غربی برای اجتناب از تشدید درگیری‌ها تاکنون به کی‌یف اجازه استفاده از سلاح‌های دوربرد برای هدف قرار دادن مناطقی در عمق خاک روسیه را نداده‌اند.

روز شنبه همچنین ارتش اوکراین با انتشار تصاویر پهپادی آن را مربوط به ۱۶ مرداد، نخستین روز حمله به کورسک، اعلام کرد.

روسیه حمله اوکراین به کورسک را یک اقدام به شدت تحریک‌آمیز خوانده و گفته است به آن «پاسخی مناسب» خواهد داد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، روز شنبه مدعی شد که نیروهای اوکراینی در انهدام یک پل و همچنین «هدف قرار دادن غیرنظامیان» در کورسک از سلاح‌های غربی، «احتمالا موشک آمریکایی هیمارس» استفاده کرده‌اند.

ایالات متحده تهاجم اخیر اوکراین به منطقه کورسک روسیه را یک اقدام حفاظتی دانسته اما تاکنون به کی‌یف اجازه استفاده از سلاح‌های دوربرد ساخت خود، از جمله موشک‌های ATACMS را نداده است.

در همین حال روزنامه تایمز لندن روز شنبه گزارش داد که بریتانیا برای ارسال موشک‌های کروز معروف به «سایه توفان» به اوکراین خواستار موافقت آمریکا شده اما با وجود گذشت بیش از یک ماه، واشینگتن هنوز پاسخ نداده است.

ولودیمیر زلنسکی روز شنبه در یادداشتی تلگرامی از این خبر ابراز تاسف کرد و نوشت: قابلیت دوربرد «واقعا برای ما یک اصل است».

در همین حال روسیه حملات خود علیه دونتسک و مناطق شرق اوکراین را تشدید کرده است.

به گفته رئیس جمهور اوکراین، نیروهای این کشور روز شنبه ده‌ها حمله را در اطراف دو شهر پوکروفسک و تورتسک، در دونتسک، دفع کردند.

به گفته ارتش اوکراین، در شبانه‌روز منتهی به روز شنبه ۵۱ حمله روسیه به نزدیکی پوکروفسک و ۱۳ حمله به نزدیکی تورتسک دفع شد.

XS
SM
MD
LG