لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۱

اوکراین از هدف قرار دادن یک پُل دیگر در منطقه کورسک روسیه خبر داد


تصویر ماهواره‌ای از پل اولی که اوکراین در کورسک هدف قرار داد
تصویر ماهواره‌ای از پل اولی که اوکراین در کورسک هدف قرار داد

فرمانده نیروی هوایی اوکراین از تداوم عملیات نظامی اوکراین در کورسک و حمله هوایی به دومین پل در این منطقه روسیه خبر داد.

میکولا اولشوک، فرمانده نیروی هوایی اوکراین روز یکشنبه ۲۸ مرداد ماه در کانال تلگرام اعلام کرد که این حمله تاثیر چشمگیری بر روند درگیری‌ها خواهد داشت و توان لجستیکی روسیه را تضعیف می‌کند.

مسکو هنوز در مورد این حمله ابراز نظری نکرده است.

پیش از این وبلاگ‌نویسان نظامی روسیه تصویری از آسیب دیدن یک پل استراتژیک در منطقه کورسک روسیه روی رودخانه سیم منتشر کرده بودند.

وزارت خارجه روسیه نیز روز جمعه ۲۶ مرداد ماه اوکراین را متهم کرد که از راکت‌های دوربرد آمریکایی برای تخریب یک پل کلیدی در منطقه گلوشکوف در منطقه کورسک استفاده می‌کند و در این فرآیند «داوطلبانی» که به تخلیه غیرنظامیان کمک می‌کردند، کشته شدند.

از سوی دیگر و در حالی که ۱۲ روز از آغاز حمله غافلگیرانه ارتش اوکراین در خاک روسیه می‌گذرد، کی‌یف، پایتخت اوکراین، هدف حمله موشک‌های بالیستیک روسیه قرار گرفت.

کی‌یف اعلام کرد این حمله را که روز یک‌شنبه، ۲۸ مرداد، انجام شد و سومین تهاجم روسیه با توسل به موشک بالیستیک به پایتخت اوکراین در روزهای گذشته بود رهگیری کرده است.

صدای آژیر حمله هوایی بامداد یک‌شنبه در کی‎‌یف طنین انداخت و ساعتی بعد، سرهی پاپکوف، مسئول اداره نظامی پایتخت، در کانال تلگرامی اعلام کرد این تازه‌ترین حمله بالیستیکی روسیه دفع شده است.

اوکراین اضافه کرد که روسیه در دوره اخیر هر شش روز یک بار با موشک بالیستیک کی‌یف را هدف قرار داده است.

اوکراین با تأکید بر این‌که حمله تازه آسیب جانی یا مالی نداشته، موشک‌ها را از نوع کی‌ان ۲۳ که ساخت کره شمالی است، توصیف کرد.

آمریکا و همچنین کره جنوبی کره شمالی را متهم کرده‌اند که به انتقال تسلیحات به روسیه برای کمک به این متحد پیونگ‌ یانگ روی آورده است.

همزمان با حمله موشکی، شماری پهپاد گسیل شده از سوی روسیه به طرف اوکراین نیز در بامداد یک‌شنبه مشاهده شد. مقامات اوکراین گفتند پهپادهای تهاجمی روسیه را پیش از رسیدن به حریم هوایی کی‌یف رهگیری کردند.

آخر هفته یک مرد ۳۵ ساله و پسر چهار ساله‌ش در حمله موشکی شبانه روسیه در نزدیکی کی‌یف کشته و سه تن دیگر به شدت زخمی شدند.

از سوی دیگر، وزارت دفاع روسیه از رهگیری و انهدام پنج پهپاد گسیل شده از سوی اوکراین در مناطق بلگورود، کورسک و روستوف در شنبه شب خبر داد.

با وجود ادعای وزارت دفاع روسیه در رهگیری پهپادهای اوکراینی، واسیلی گلوبف، فرماندار شهرک پرولِتارسک در جنوب شرق منطقه روستوف در کانال تلگرامی از وقوع آتش بزرگ در یک انبار نفت خبر داد. فرماندار گفت کسی آسیب ندیده است.

اوکراین از هدف قرار دادن انبارهای نفتی و پترولیوم کاوکاز در منطقه روستوف خبر داده بود.

این حملات در حالی رخ داد که مسکو متعهد شده به پیشروی‌های اخیر اوکراین در خاک روسیه «پاسخی سخت» بدهد.

روسیه مدعی است اوکراین در «توطئه» با خارجی‌ها، از جمله لهستان، این تحرکات را آغاز کرده و ادامه داده است.

روسیه تا حال ده‌ها هزار تن از ساکنان مناطقی را تخلیه کرده که به تصرف ارتش اوکراین درآمده و این امر موجب نارضایتی در میان مردم روسیه شده که عواقب جنگ را برای اولین بار در خاک کشورشان تجربه می‌کنند.

ادعای انتقال «یک‌سوم» ارتش بلاروس به نزدیکی مرز اوکراین

در همین حال، رئیس‌جمهور بلاروس اعلام کرد یک سوم نیروهای ارتش این کشور به نزدیکی مرز با اوکراین منتقل و در آن منطاق مستقر شده‌اند.

الکساندر لوکاشنکو در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی دولتی روسیه ادعا کرد این اقدام در واکتش به حضور ۱۲۰ هزار سرباز اوکراین در نزدیکی مرز بلاروس و تلاش برای گردآوری نیروهای بیشتر انجام شده است.

او همچنین گفت کی‌یف با حملهٔ غافلگیرانه به منطقه کورسک روسیه خطر گسترش جنگ را افزایش داده است.

آقای لوکاشنکو، متحد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، است.

ارتش اوکراین پس از دو سال و نیم دفاع در خاک خود در برابر یورش همه‌جانبه روسیه، از روز ۱۶ مرداد ضد حمله بزرگی را در منطقه کورسک روسیه کلید زد.

اوکراین می‌گوید در ۱۲ روز گذشته بیش از ۱۱۰۰ کیلومتر مربع از خاک روسیه را به کنترل خود درآورده که شامل نزدیک به حدود یکصد شهرک روسیه است.

فرمانده نیروی هوایی اوکراین آخر هفته خبر داد که دو پل در کورسک روسیه را منهدم کرده که برای تأمین لجیسیتکی نیروهای روس اهمیت حیاتی داشت.

این بزرگ‌ترین حمله خارجی به روسیه پس از جنگ جهانی دوم در هشت دهه گذشته است.

XS
SM
MD
LG