لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۰

انتقاد از قطع برق واحدهای تولیدی؛ «فعالیت بخش خصوصی مختل شده است»


صمد حسن‌زاده
صمد حسن‌زاده

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران ضمن انتقاد از وزارت نیرو به دلیل قطع برق واحدهای تولیدی هشدار داد که این اقدام باعث «مختل شدن» فعالیت بخش خصوصی شده است.

صمد حسن‌زاده روز یک‌شنبه، ۲۸ مرداد، در پانزهمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: «این‌ طور نمی‌شود که وزارت نیرو هر زمان بخواهد برق واحد‌های تولیدی را قطع کنند و هیچ غرامتی به آن پرداخت نکند؛ صنایع کشور از ضعف مدیریت انرژی بسیار متضرر شده است.»

به گزارش ایسنا، صمد حسن‌زاده ادامه داد: «واحدها ضررهای سنگینی را متحمل شده‌اند. قطعی دو روز در هفته برق برای بیشتر شرکت‌های بخش خصوصی و به‌ویژه بخش صنعت در تیرماه باعث شده تا فعالیت بخش خصوصی مختل شود و با تعطیلی بنگاه، تولید با کاهش روبه‌رو شود و به دنبال آن زنجیره تولید محصولات دچار اختلال شود.»

انتقاد این مقام اتاق بازرگانی پس از آن مطرح می‌شود که یکی از صاحبان صنایع مشهد خبر داد که در بخشنامه‌ای از مدیران همهٔ کارخانجات مشهد خواسته شده کارخانه‌های خود را به مدت دو هفته از ساعت ۷ صبح تا ۷ بعدازظهر تعطیل کنند.

صمدزاده روز یک‌شنبه به نقل از گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران خبر داد: «در ۳۶ ماه گذشته توسعه اقتصادی ما به پایین‌ترین میزان خود رسیده و در تیر ۱۴۰۳ در ۱۳ رشته صنعتی کشور شاهد کاهش رشد بودیم.»

او در ادامه گفت: «در این شرایط انتظار بخش خصوصی از دولت تعهد به قانون و بهبود مستمر محیط کسب و کار است که بر اساس آن در شرایط کمبود انرژی نباید صنایع در اولویت قطعی برق قرار بگیرد.»

پس از مشهد، مهدی بستانچی، رئیس شورای هماهنگی شهرک‌های صنعتی، هم خبر داده که «در تهران هم برق برخی کارخانه‌ها قطع می‌شود». به گفته آقای بستانچی، شرکت برق استان تهران به کارخانه‌های شهرک‌های صنعتی در این استان اطلاع داده است برق آنها در شیفت شب قطع می‌شود.

موج گرمای کم‌سابقه، تابستان امسال بسیاری کشورها، حتی بخش‌های گسترده‌ای از اروپا را تحت تاثیر قرار داده و ایران در حالی درگیر گرما‌‌ست که با ناتوانی در تأمین برق مصرفی خود مواجه است.

قطعی گسترده برق در صنایع مختلف پیشتر هم باعث اعتراض مدیران این بخش شده است. مدیرعامل کرمان موتور به تازگی گفته بود که قطعی مکرر برق، تولید خودرو را مختل کرده است.

علی‌اکبر الوندیان، دبیر انجمن کارفرمایی صنعت سیمان، نیز روز ۲۶ مرداد‌ماه به «اقتصاد آنلاین» گفته بود: «صنعت سیمان امسال نسبت به سال گذشته با کاهش تولید روبه‌رو بوده و در حال حاضر هفتاد درصد کوره‌های صنعت سیمان متوقف شده است.»

XS
SM
MD
LG