لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۷

اعلام تعطیلی دوهفته‌ای کارخانه‌های مشهد در پی «تماس اداره برق»


ایران در حالی درگیر گرما‌‌ست که با ناتوانی در تأمین برق مصرفی خود مواجه است
ایران در حالی درگیر گرما‌‌ست که با ناتوانی در تأمین برق مصرفی خود مواجه است

یکی از صاحبان صنایع مشهد می‌گوید در بخشنامه‌ای از مدیران همهٔ کارخانجات مشهد خواسته شده که کارخانه‌های خود را به مدت دو هفته از ساعت ۷ صبح تا ۷ بعدازظهر تعطیل کنند.

محمد بحرینیان روز شنبه ۲۷ مرداد با بیان اینکه چنین تصمیمی «در دورهٔ جنگ هم سابقه نداشته است»، به سایت جماران گفت: «هیچ از خود نمی‌پرسند که با چنین بخشنامه‌هایی جریمهٔ دیرکرد قراردادهای امضاشدهٔ تولید قطعات چگونه باید پرداخت شود؟»

آقای بحرینیان با اشاره به اینکه با این تصمیم حتی نمی‌توان کارخانه را «دو شیفته» کرد، گفت: «براساس قانون کار، دستمزد کارگران برای شب بیشتر از شیفت روز است و مدیریت هزینه‌ها برای صنایع با دشواری انجام می‌شود.»

در همین زمینه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شامگاه شنبه خبر تعطیلی دو هفته‌ای واحدهای تولیدی این استان را تکذیب کرد.

حسن نوری‌زاده با بیان اینکه مرجع هر نوع تصمیم‌گیری در این زمینه استانداری است، در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گفت با پیگیری این خبر مشخص شده «مرکز دیسپاچینگ برق مشهد با برخی کارخانه‌ها تماس گرفته و این مطلب را عنوان کرده است».

دیسپاچینگ مرکز مدیریتی است که در شبکهٔ برق مواردی چون نظارت بر تولید، انتقال و توزیع برق و مدیریت مصرف انرژی را بر عهده دارد.

با این حال آقای نوری‌زاده در مورد علت تماس این مرکز بدون اطلاع استانداری خراسان توضیحی ارائه نکرد.

موج گرمای کم‌سابقه، تابستان امسال بسیاری کشورها، حتی بخش‌های گسترده‌ای از اروپا را تحت تاثیر قرار داده و ایران در حالی درگیر گرما‌‌ست که با ناتوانی در تأمین برق مصرفی خود مواجه است.

ناتوانی دولت در تأمین برق بر صنایع ایران تأثیر جدی گذاشته است، به گونه‌ای که گزارش شرکت‌های فولادسازی ایران حاکی از افت چشمگیر تولید آن‌ها در تیرماه امسال به دلیل قطعی مداوم برق است.

در همین زمینه شرکت فولاد خوزستان، بزرگ‌ترین عرضه‌کنندهٔ شمش فولادی ایران، از افت ۴۲ درصدی تولید فولاد خود در تیرماه خبر داد.

نهم مرداد نیز دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن از افزایش ۹۰ درصدی قیمت سیمان به دلیل قطعی برق کارخانه‌ها خبر داد و گفت این موضوع منجر به تعطیلی کارگاه‌های تولید مسکن شده است.

همچنین در مرداد ماه در چندین نوبت ادارات دولتی تعطیل یا ساعت کاری آنها کاهش یافت تا به گفتهٔ مسئولان در مصرف برق صرفه‌جویی شود.

با همهٔ تدابیر و هشدارها، در هفته‌های گذشته گزارش‌های بسیاری از خاموشی‌های پراکنده و مکرر و گسترده در شهرهای متعدد کشور منتشر شده است.

بر اساس اعلام وزارت نیرو، مصرف برق در ایران «از نصف مصرف ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بیشتر است»؛ با این حال، عدم سرمایه‌گذاری کافی در صنعت برق و بی‌توجهی به شبکه فرسوده توزیع و زیرساخت‌های تامین انرژی درایران از مشکلات اصلی این بخش در سال‌های اخیر بوده است.

XS
SM
MD
LG