لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۰

حماس و جهاد اسلامی مسئولیت «عملیات انتحاری» در تل‌آویو را بر عهده گرفتند


گروه افراطی حماس و سازمان جهاد اسلامی فلسطین مسئولیت یک «عملیات انتحاری» در بمب‌گذاری ناکام در شهر تل‌آویو را که شامگاه یک‌شنبه رخ داد برعهده گرفتند.

این دو گروه که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته شده‌اند، تهدید کردند که حملات بیشتری از این دست انجام خواهند داد و جنگ غزه را به خاک اسرائیل خواهند کشاند.

پلیس اسرائیل روز دوشنبه، ‌۲۹ مرداد، اعلام کرد انفجار بمب در یک منطقه پررفت‌وآمد در تل‌آویو در شامگاه یکشنبه حمله از نوع «تروریستی» و تلاش یک بمب‌گذار اعزامی برای انفجار در شهر بوده است.

پلیس اضافه کرد که فرد بمب‌گذار بر اثر انفجار زودهنگام بمب که ظاهرا ناشی از نقص بمب بوده، کشته و یک مرد رهگذر اسرائیلی زخمی شد.

مدیر بیمارستان ایخیلوف در تل‌آویو جراحات این شهروند ۴۳ ساله اسرائیلی را که در این بیمارستان بستری شده، متوسط توصیف کرد.

به گفته پلیس، بسته همراه «خرابکار» در صورت انفجار در محلی که برای انفجار در آن راهی شده بود، می‌توانست قدرت تخریبی زیادی داشته باشد.

رسانه‌های اسرائیل فیلم دوربین‌های محل‌های کسب و کار در خیابان را نشان دادند که مردی میانسال با کوله‌پشتی بر دوش در حال حرکت است.

جسد «بمب‌گذار» بر اثر تکه‌تکه شدن تا چند ساعت بعد قابل شناسایی نبود.

شباک، سازمان امنیت داخلی اسرائیل، پس از این رویداد به تحقیقات پلیس پیوست. شباک دوشنبه اعلام کرد بمب‎‌گذار را شناسایی کرده که یک مرد فلسطینی حدودا ۵۰ ساله از اهالی شهر شخم (نابلس) در کرانه باختری است.

پلیس و شباک بر هشدارهای امنیتی خود در خصوص افزایش هوشیاری و سطح آماده‌باش افزوده‌اند.

حماس اعلام کرد که این عملیات را با همکاری جهاد اسلامی فلسطین طراحی کرده بود.

آخرین بار که یک بمب با بمب‌گذار انتحاری در تل‌آویو منفجر شد، سال ۲۰۰۶ میلادی بود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، که از سوی رئیس‌جمهور آمریکا در یک مأموریت جدید منطقه‌ای برای تضمین موفقیت مذاکرات آتش‌بس در جنگ غزه به خاورمیانه رفته، یک‌شنبه شب ساعتی پیش از انفجار در تل‌آویو به این شهر ساحلی اسرائیل رسیده بود تا مذاکرات با مقامات ارشد اسرائیل را در روز دوشنبه آغاز کند.

XS
SM
MD
LG