لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۰

فعالان حقوق بشر خواستار تحقیقات بین‌المللی درباره سرکوب زنان زندانی اوین شدند


نرگس محمدی
نرگس محمدی

در پی انتشار گزارش‌ها از ضرب و شتم زنان معترض در زندان اوین، از جمله نرگس محمدی فعال حقوق بشر و برنده نوبل صلح، گروهی از فعالان حقوق بشر خواستار تحقیقات بین‌المللی در این زمینه شدند.

این فعالان حقوق بشر با انتشار بیانیه مشترکی در چند روزنامه اروپایی از جمله لیبراسیون فرانسه و ال‌پائیس اسپانیا نوشتند: «ما، فعالان حقوق بشر، که متعهد به برابری جنسیتی و احترام به حاکمیت قانون هستیم، در روزهای اخیر از گزارش‌هایی که از بند زنان زندان اوین به ما رسیده، نگران شده‌ایم.»

آنان افزودند: «زندانیان سیاسی اوین که تنها به دلیل مبارزاتشان برای آزادی و حقوق بشر در ایران، از هر عقیده و نسلی، دستگیر و خودسرانه بازداشت شده‌اند، امروز حدود ۷۰ نفر هستند.»

این بیانیه خشونت اخیر زندانبانان علیه این زنان زندانی را محکوم کردند و نوشتند که حمله نیروهای امنیتی در شرایطی بود که تجمع زنان زندانی در حیاط اوین مسالمت‌آمیز بود.

بنیاد نرگس محمدی مستقر در فرانسه، شیرین عبادی برنده جایزه نوبل صلح، پی‌یر هاسکی از سازمان گزارشگران بدون مرز، عفو بین‌الملل دانمارک، شیرین اردکانی وکیل دادگستری، پزشکان بدون مرز، فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر و همه با هم علیه مجازات اعدام از جمله افراد و سازمان‌های امضاکننده این بیانیه هستند.

آنان نوشتند که اکنون بیش از هر زمان دیگری، بند زنان اوین به پایگاه مقاومت و مبارزه برای آزادی تبدیل شده است.

روز ۱۸ مرداد خانواده نرگس محمدی، زندانی سیاسی و برنده جایزه نوبل صلح، خبر داده‌ بود که در جریان یورش مأموران به تجمع اعتراض علیه اعدام در بند زنان زندان اوین، خانم محمدی و چند تن از هم‌بندی‌هایش آسیب دیده‌اند.

کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» که از حدود شش ماه پیش در چند زندان به راه افتاده سه‌شنبه گذشته به اعتراض علیه اعدام رضا رسایی اختصاص داشت.

فعالان سیاسی گزارش دادند روز ۱۶ مرداد، با اعلام خبر اعدام شدن رضا رسایی و به دنبال اعتراض زنان زندانی اوین تهران، نیروهای امنیتی به آنها هجوم برده‌اند و تلفن‌های این بند قطع شده است.

وکیل نرگس محمدی، برنده جایزه نوبل صلح و فعال حقوق بشر محبوس در زندان اوین، می‌گوید به‌رغم توصیه پزشکان بهداری این زندان، اقدامی برای اعزام موکلش به بیمارستان انجام نشده است.

مصطفی نیلی روز چهارشنبه ۲۴ مرداد در گفت‌وگو با سایت خبری «امتداد» به ضرب و شتم اخیر خانم محمدی توسط زندان‌بان‌ها اشاره کرده و به نقل از خانم محمدی گفته است «آثاری از کبودی روی بدن» او وجود دارد.

او در ادامه تصریح کرد دیدار با وکلا و معرفی به پزشک قانونی، دو خواسته موکلم از مسئولان زندان است و هم‌بندی‌های این فعال خقوق بشر گفته‌اند به‌رغم توصیه پزشکان بهداری زندان، هنوز هیچ هماهنگی برای اعزام نرگس محمدی به بیمارستان صورت نگرفته است.

XS
SM
MD
LG