لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۳

نرگس محمدی به رغم «توصیهٔ پزشکان زندان» به بیمارستان اعزام نشده است


وکیل نرگس محمدی، برنده جایزه نوبل صلح و فعال حقوق بشر محبوس در زندان اوین، می‌گوید به‌رغم توصیه پزشکان بهداری این زندان، اقدامی برای اعزام موکلش به بیمارستان انجام نشده است.

مصطفی نیلی روز چهارشنبه ۲۴ مرداد در گفت‌وگو با سایت خبری «امتداد» به ضرب و شتم اخیر خانم محمدی توسط زندان‌بان‌ها اشاره کرده و به نقل از خانم محمدی گفته است «آثاری از کبودی روی بدن» او وجود دارد.

او در ادامه تصریح کرد دیدار با وکلا و معرفی به پزشک قانونی، دو خواسته موکلم از مسئولان زندان است و هم‌بندی‌های این فعال خقوق بشر گفته‌اند به‌رغم توصیه پزشکان بهداری زندان، هنوز هیچ هماهنگی برای اعزام نرگس محمدی به بیمارستان صورت نگرفته است.

اعضای خانواده نرگس محمدی روز ۲۱ مرداد اعلام کردند او در نامه‌ای به ریاست زندان اوین خواسته تا «نماینده پزشکی قانونی جهت ثبت آثار ضرب و جرح و کبودی» که اخیرا بر اثر برخورد خشن مأموران زندان برای او ایجاد شده است، در زندان حاضر شود.

مصطفی نیلی همچنین اعلام کرد که از هشتم آذرماه پارسال و قطع تماس تلفنی خانم محمدی، درخواست‌های او از طریق هم‌بندی‌ها در تماس‌های آن‌ها با خانواده‌هایشان به اطلاع وکلا رسیده و یا در روزهای ملاقات، به وسیله هم‌بندی‌های او اطلاع داده شده است.

این وکیل دادگستری در ادامه گفته است: «ظاهراً بر اساس آنچه ما هم از طریق رسانه‌ها مطلع شدیم، اتفا‌ق‌هایی در بند زنان، پس از اعدام رضا رسایی رخ داده که من هم در جریان جزئیات بیشتری نیستم. تا اینکه روز شنبه، یکی از هم‌بندی‌های خانم محمدی با من تماس گرفته و درباره مشکلات پزشکی موکلم و بحث لزوم اعزام او به بیمارستان صحبت کرد».

روز ۱۸ مرداد خانواده نرگس محمدی، زندانی سیاسی و برنده جایزه نوبل صلح، خبر داده‌ بودند که در جریان یورش مأموران به تجمع اعتراض علیه اعدام در بند زنان زندان اوین، خانم محمدی و چند تن از هم‌بندی‌هایش آسیب دیده‌اند.

کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» از حدود شش ماه پیش در بند زنان زندان اوین ادامه دارد و سه‌شنبه گذشته به اعتراض علیه اعدام رضا رسایی اختصاص داشت.

فعالان سیاسی گزارش دادند رئز ۱۶ مرداد، با اعلام خبر اعدام شدن رضا رسایی و به دنبال اعتراض زنان زندانی اوین تهران، نیروهای امنیتی به آنها هجوم برده‌اند و تلفن‌های این بند نیز قطع شده است.

وکیل خانم محمدی از قول هم‌بندی‌های این فعال حقوق بشر زندانی گفته است پزشکان بهداری برای موکلش بحث اعزام به بیمارستان را مطرح کردند که با توجه به بیماری قلبی نرگس محمدی و برخورد ضربه به بدن او و ناحیه‌ای که ظاهراً توموری در آن وجود دارد،‌ بررسی‌های پزشکی دقیق‌تر و معاینات لازم باید صورت بگیرد.

او اضافه کرد این مطالبه تاکنون محقق نشده و هیچ هماهنگی برای اعزام موکلش به بیمارستان صورت نگرفته است.

در واکنش به ضرب و شتم خانم محمدی سازمان گزارشگران بدون مرز مستقر در پاریس در بیانیه‌ای گفت عمیقاً از وخامت حال او نگران است و بار دیگر خواستار آزادی فوری او شد.

XS
SM
MD
LG