لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۷

مذاکرات آتش‌بس در غزه؛ بلینکن به مصر و قطر سفر کرد


دیدار آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر
دیدار آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در آخرین اقدامات دیپلماتیک واشینگتن برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها، به نقاط مختلفی در خاورمیانه سفر کرد.

آقای بلینکن روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد در ابتدای سفر خود با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، در شهر ساحلی العلمین دیدار کرد. مصر نیز به‌مانند ایالات متحده و قطر، ماه‌هاست که برای پیشبرد مذاکرات آتش‌بس در غزه میانجی‌گری می‌کند.

سیسی پس از دیدار با بلینکن گفت زمان آن رسیده است که این جنگ ده ماهه در غزه متوقف شود. او همچنین درباره احتمال گسترش جنگ به دیگر نقاط منطقه هشدار داد.

این نهمین سفری است که بلینکن از زمان آغاز جنگ اسرائیل و گروه افراطی حماس در اکتبر سال گذشته، به خاورمیانه داشته است.

وزیر خارجه ایالات متحده سپس به دوحه، پایتخت قطر سفر کرد و انتظار می‌رود که با محمد بن عبدالعزیز الخلیفی، معاون وزیر امور خارجه این کشور نیز ملاقاتی داشته باشد. به گفته یک مقام ارشد آمریکا، قرار ملاقات بلینکن با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، به دلیل بیماری او لغو شده است.

آقای بلینکن روز دوشنبه گفته بود که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، پیشنهاد جدید آمریکا برای توافق آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها را پذیرفته است. او با اعلام این که اکنون ضروری است حماس نیز این توافق را بپذیرد، خبر داد در ادامه سفر خاورمیانه‌ای خود پس از مصر به قطر می‌رود.

یک مقام ارشد دولت آمریکا که در این سفر همراه بلینکن است به خبرنگاران گفت، آمریکا پیش‌بینی می‌کند که مذاکرات آتش‌بس در این هفته ادامه پیدا کند.

حماس به‌طور صریح، پیشنهاد جدید برای توافق را رد نکرده اما اعلام کرده است که این پیشنهاد، تمام توافقات پیشین را بر هم زده است. این گروه شبه‌نظامی فلسطینی جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نداده اما اسرائیل و متحد آمریکایی‌اش را متهم کرده است که نیت مثبتی از این مذاکرات ندارند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG