لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۰

بلینکن از موافقت نتانیاهو با آتش‌بس در غزه خبر داد؛ «مذاکرات قاهره همین هفته»


آنتونی بلینکن به خبرنگاران گفت با بنیامین نتانیاهو درباره خشونت‌ شهرک‌نشینان اسرائیلی نیز صحبت کرده است
آنتونی بلینکن به خبرنگاران گفت با بنیامین نتانیاهو درباره خشونت‌ شهرک‌نشینان اسرائیلی نیز صحبت کرده است

وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید اسرائیل پیشنهاد جدید ارائه‌شده برای توافق آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها را پذیرفته است؛ در همین حال کاخ سفید اعلام کرد مذاکرات قاهره در همین هفته برگزار خواهد شد.

کارین ژان‌پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، شامگاه دوشنبه ۲۹ مرداد گفت مذاکرات آتش‌بس غزه و آزادی گروگان‌ها «قبل از پایان هفته» و با حضور مقام‌های ارشد در قاهره برگزار خواهد شد.

او همچنین گفت که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در حال گفت‌وگوهایی با رهبران منطقه برای نهایی کردن توافق است.

ساعاتی پیش از آن آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در پایان سفر یک روزه به اسرائیل، گفت‌وگوهای دو ساعت و نیمه خود با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را «سازنده» خواند و به خبرنگاران در تل آویو گفت که بنیامین نتانیاههو از توافق پیشنهادی حمایت می‌کند.

او با اعلام این که اکنون ضروری است حماس نیز این توافق را بپذیرد، خبر داد در ادامه سفر خاورمیانه‌ای خود پس از مصر به قطر نیز خواهد رفت.

وزیر خارجه آمریکا یادآوری کرد این دو کشور عربی «شرکای حیاتی در تلاش برای رساندن توفق آتش‌بس به خط پایان و بازگرداندن گروگان‌ها» هستند.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا سازمان تروریستی شناخته می‌شود و دوحه و قاهره به عنوان میانجی در مذاکرات این گروه با اسرائیل عمل می‌کنند.

دیپلمات ارشد ایالات متحده از عنوان «پیشنهاد نزدیک‌کننده» برای ابتکار جدید واشینگتن استفاده کرد، اما توضیح نداد این پیشنهاد شامل درخواست اسرائیل برای کنترل دو گذرگاه حیاتی درون غزه می‌شود یا نه.

حماس این تقاضای اسرائیل را رد کرده است. با این حال آقای بلینکن اعتقاد دارد طرف‌ها می‌توانند در هفته‌های پیش‌رو بر اساس پیشنهاد جدید حرکت کنند.

آنتونی بلینکن تأکید کرد پایان جنگ غزه مسیری برای امنیت و صلح پایدار در منطقه است.

او همچنین اعلام کرد در دیدار با بنیامین نتانیاهو خشونت شهرک‌نشیان اسرائیلی را مطرح کرده و از اسرائیل خواسته علیه این خشونت‌ها اقدام کند.

وزیر خارجه آمریکا با ابراز نگرانی از ظهور بیماری فلج اطفال در نوار غزه خبر داد که واشینگتن در حال همکاری با اسرائیل بر روی یک برنامه واکسیناسیون است.

آقای بلینکن ظهر دوشنبه و در آغاز دیدار با رئیس‌جمور اسرائیل مذاکرات جاری را «شاید آخرین فرصت» برای بازگرداندن گروگان‌های اسرائیلی توصیف کرده و گفته بود: «این‌ها لحظاتی تعیین‌کننده در گفت‌وگوها برای معامله هستند.»

از سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل بعد از دیدار با وزیر خارجه آمریکا گفت به دنبال آن است كه در مرحله نخست توافق آتش بس با حماس، «حداکثر» گروگان‌های زنده در غزه آزاد شوند.

او روز دوشنبه در پيامى ویدئویی که دفترش منتشر کرد، گفت: «تأکید مي‌كنم: تلاش برای آزادی هر چه بيشتر گروگان‌های زنده در مرحله نخست توافق قرار دارد».

آنتونی بلینکن شامگاه یکشنبه در دهمین سفر خود به خاورمیانه از زمان آغاز جنگ غزه وارد اسرائیل شد و برای به سرانجام رساندن توافق آتش‌بس در پی برگزاری مذاکرات در دوحه تلاش می‌کند.

با این حال شامگاه یکشنبه رویترز و دیگر خبرگزاری‌های بین‌المللی گزارش دادند که گروه حماس پیشنهادات جدید مطرح‌شده در مذاکرات آتش‌بس را رد کرده است.

این گروه پیشنهادهای جدید را همسو با خواسته‌های اسرائیل دانسته و مدعی شد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بر سر دستیابی به توافق مانع ایجاد می‌کند.

در تحولی دیگر، اسرائیل روز دوشنبه انبار تسلیحات حزب‌الله را در عمق خاک لبنان هدف قرار داد.

یک روز پس از حمله گروه افراطی حماس اسرائیل و آغاز جنگ غزه در ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۲، تبادل آتش میان گروه حزب‌الله و ارتش اسرائیل آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، اسوشیتد پرس، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG