لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۲

مجمع ملی دموکرات‌ها؛ باراک اوباما برای حمایت از کامالا هریس به صحنه بازگشت


باراک اوباما در مجمع ملی دموکرات‌ها از دونالد ترامپ انتقاد کرد
باراک اوباما در مجمع ملی دموکرات‌ها از دونالد ترامپ انتقاد کرد

باراک اوباما، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، برای حمایت از کامالا هریس، متحد قدیمی خود در حزب دموکرات، در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برابر دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، به صحنه ملی بازگشت.

باراک و میشل اوباما با هشدار نسبت به مبارزه دشواری که پیش روست، شامگاه سه‌شنبه ۳۰ مرداد از رای‌دهندگان آمریکایی خواستند که به کامالا هریس رای دهند.

آقای اوباما که اولین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست در تاریخ ایالات متحده است، تاکید کرد آمریکا آماده است تا هریس را که دارای اصالت جامائیکایی و هندی است و در صورت پیروزی، اولین رئیس‌جمهور زن کشور خواهد بود، انتخاب کند.

او که در اجتماع زادگاهش شیکاگو تشویق می‌شد، گفت: «آمریکا برای فصل جدیدی آماده است. آمریکا برای یک داستان بهتر آماده است. ما برای یک کامالا هریسِ رئیس‌جمهور آماده‌ایم».

آقای اوباما گفت: «کامالا هریس برای این کار آماده است. او فردی است که زندگی خود را صرف مبارزه برای افرادی کرده است که به صدا و قهرمان نیاز دارند».

او همچنین دونالد ترامپ را «یک میلیاردر ۷۸ ساله» خواند که از ۹ سال پیش که از پله برقی طلایی خود پایین آمد، از ناله کردن درباره مشکلاتش دست برنداشته است.

باراک اوباما تصریح کرد: «این یک جریان دائمی از گلایه‌ها و نارضایتی‌ها بوده است که اکنون بدتر شده است، زیرا او از باخت به کامالا می‌ترسد».

رئیس‌جمهور سابق آمریکا افزود: «ما به چهار سال دیگر غوغا و آشفتگی و آشوب نیاز نداریم. ما آن فیلم را دیده‌ایم و همه می‌دانیم که دنباله آن معمولا بدتر است».

اشاره آقای اوباما به حمله روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ شماری از هواداران ترامپ به کنگره ایالات متحده است.

میشل اوباما، بانوی اول سابق، نیز گفت: «آمریکا، امید در حال بازگشت است».

او درباره ترامپ گفت: «دیدگاه محدود و بسته او به جهان باعث شد که او از وجود دو فرد سخت‌کوش، تحصیلکرده و موفق که اتفاقاً سیاه‌پوست بودند، احساس خطر کند».

سخنرانی جمهوریخواهان سابق در مجمع ملی دموکرات‌ها

شامگاه سه‌شنبه همچنین شماری از جمهوری‌خواهانی که از زمان رهبری ترامپ بر این حزب از جمع جمهوری‌خواهان خارج شده‌اند در مجمع ملی دموکرات‌ها سخنرانی کردند که از جمله آنها استفانی گریشام، سخنگوی سابق ترامپ در کاخ سفید و جان گیلز، شهردار جمهوریخواه مسا در ایالت آریزونا بودند.

گریشام در این سخنرانی شرح داد که چگونه روزگاری به ترامپ اعتقاد داشت و در کاخ سفید به عنوان یک ارشد فعال بود، اما پس از حمله روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ شماری از هواداران ترامپ به کنگره از مقام خود استعفا کرد.

او اظهار داشت: «ترامپ هیچ حس همدلی، اخلاق و وفاداری به حقیقت ندارد. کامالا هریس حقیقت را می‌گوید. او به مردم آمریکا احترام می‌گذارد. و رای من را دارد».

یکی از امیدهای دموکرات‌ها در انتخابات پنجم نوامبر به رای‌دهندگان محافظه‌کاری است که ترامپ را دوست ندارند. چالش اصلی دموکرات‌ها این است که آنها را متقاعد کنند که به پای صندوق‌های رای بروند و به کامالا هریس رأی دهند.

قرار است در این مجمع کامالا هریس به طور رسمی نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری را بپذیرد. اعضای حزب دموکرات در یک رای‌گیری آنلاین که چندی پیش انجام شد با نامزدی کامالا هریس برای انتخابات ریاست‌جمهوری موافقت کردند.

آقای بایدن ماه گذشته ضمن اعلام کناره‌گیری خود از انتخابات ریاست جمهوری، از کامالا هریس حمایت کرد و پس از آن اعضای حزب دموکرات کارزار گسترده‌ای را در حمایت از نامزدی خانم هریس به راه انداختند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس/س.ن- ک.ر
XS
SM
MD
LG