لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۲

یکی از فرماندهان ارشد گروه فتح در حمله پهپادی اسرائیل در لبنان کشته شد


اعضای «گردان‌های شهدای الاقصی» عکس خلیل المقداح، از فرماندهان ارشد این گروه را که چهارشنبه، در حمله پهپادی اسرائیل در جنوب لبنان کشته شد، در دست گرفته‌اند
اعضای «گردان‌های شهدای الاقصی» عکس خلیل المقداح، از فرماندهان ارشد این گروه را که چهارشنبه، در حمله پهپادی اسرائیل در جنوب لبنان کشته شد، در دست گرفته‌اند

خلیل المقدح، از فرماندهان «گردان‌های شهدای الاقصی»، شاخه نظامی گروه فتح، که در اقدامات مسلحانه این گروه در کرانه باختری نقشی محوری داشت، در حمله پهپادی اسرائیل در جنوب لبنان کشته شد.

گروه فتح روز چهارشنبه ۳۱ مرداد کشته شدن او را تأیید کرد و ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد او همراه با برادرش، منیر مقدح، در «حملات مستقیم و قاچاق سلاح» به کرانه باختری و همکاری با سپاه پاسداران جمهوری اسلامی نقش داشتند.

برپایه بیانیه «گردان‌های شهدای الاقصی»، خلیل المقدح وقتی کشته شد که «در حال عمل به وظیفه ملی خود بود».

این بیانیه افزوده است که المقدح نقشی محوری «در پشتیبانی از مردم فلسطین و مقاومت‌شان» از راه «تقویت هسته‌های مقاومت» در کرانه باختری داشت.

ارتش اسرائیل چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمله‌ای پهپادی، خودروی حامل خلیل المقدح را در منطقه الفیلات شهر صیدا واقع در جنوب لبنان، هدف قرار داد.

خلیل المقدح، برادر منیر المقدح، فرمانده «گردان‌های شهدای الاقصی» است، که در فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده و اتحادیه اروپا قرار دارد. اسرائیل، خلیل المقدح را به قاچاق سلاح به کرانه باختری متهم می‌‌کند.

کاپیتان الا، یکی از سخنگویان عربی زبان ارتش اسرائیل، در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «با هماهنگی سازمان (امنیت عمومی) شاباک و سازمان اطلاعات ارتش، پهپادی وابسته به نیروی هوایی اسرائیل، در عملیاتی در منطقه صیدا واقع در جنوب لبنان، خلیل حسین خلیل المقدح تروریست‌ را هدف قرار داد.»

او افزود: «خلیل، برادر منیر المقدح، شهروند لبنانی است. هر دوی آن‌ها با حزب‌الله و سپاه پاسداران همکاری کرده و برای اجرای حملات، برنامه‌ریزی می‌کنند.»

او ادامه داد: «هر دو برادر که برای سپاه پاسداران کار می‌کنند، در تامین مالی و تسلیحانی زیر ساخت‌های تروریسم در یهودا و سامره (کرانه باختری) فعالیت‌ می‌کنند.

وعده انتقام

منیر المقدح، در بیانیه‌ای که پس از کشته شدن برادرش خلیل در حمله پهپادی اسرائیل منتشر کرد، کشته شدن او را اعلام کرد و افزود: «خلیل، از رهبران جنبش فتح بود، او مسئولیت تامین تسلیحات مقاومت در فلسطین را بر عهده داشت.»

منیر المقداح همچنین، وعده انتقام از اسرائیل داد.

به گفته منیر المقدح، برادرش خلیل از دهه ۱۹۰۶۰ «از شخصیت‌های نظامی فتح و از برجسته‌ترین فرماندهان گردان‌‌های شهدای الاقصی بود». او ادامه داد که خلیل «مسئولیت تامین لجستیک گردان‌های شهدای الاقصی در کرانه باختری را بر عهده داشت.»

منیر القدح، حضوری پر رنگ در اردوگاه عین الحلوه واقع در شهر صیدا، بزرگ‌ترین اردوگاه آوارگان فلسطینی در لبنان دارد. او پیشتر، علنا از پشتیبانی‌اش از جنگجویان «گردان‌های شهدای الاقصی» در کرانه باختری، سخن می‌گفت.

پیشتر، اسرائیل از دستگیری اعضای یک تیم وابسته به المقدح که از لبنان به اسرائیل نفوذ کرده، خبر داده بود.

در بیانیه‌ای که ارتش اسرائیل در این باره منتشر کرده بود، منیر المقدح را به همکاری با حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران، مهم کرده بود.

کشته شدن خلیل المقدح، نخستین عمیات اسرائیل برای هدف قرار دادن یکی از فرماندهان گروه فتح و «گردان‌های شهدای الاقصی» در لبنان است.

عملیات اخیر اسرائیل، فرماندهان گروه افراطی حماس و گروه‌های اسلامگرای وابسته به آن را در لبنان، هدف قرار داده است.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

XS
SM
MD
LG