لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

سفر هیئت اسرائیلی به مصر در پی انتقاد تند خانواده‌های گروگان‌ها از نتانیاهو


تجمع اعتراضی هفته گذشته در اسرائیل
تجمع اعتراضی هفته گذشته در اسرائیل

در پی حملات «پیشگیرانه» ارتش اسرائیل در روز یک‌شنبه، چهارم شهریور، برای جلوگیری از عملیات تهاجمی حزب‌الله به مرکز اسرائیل، اسرائیل هیئت ارشد مقامات خود را برای ازسرگیری مذاکرات غزه به قاهره می‌فرستد.

سفر این هیئت در روز یک‌شنبه پس از آن اتفاق می‌افتد که خانواده ۱۰۹ گروگان اسرائیلی که گروه افراطی حماس در حمله غافلگیرانه مهر سال گذشته به جنوب اسرائیل ربود، شنبه شب در تجمع اعتراضی دیگری در تل‌آویو بر دولت خود برای دستیابی به معامله با حماس فشار آوردند.

رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند در نشست اضطراری کابینه امنیتی- سیاسی اسرائیل ساعاتی پس از عملیات پیشگیرانه نیروی هوایی اسرائیل علیه حزب‌الله در بامداد یک‌شنبه، تصمیم گرفته شد که هیئت این کشور به ریاست داوید برنئا، رئیس موساد و با عضویت مقامات دیگری مانند رونِن بار، رئیس شباک، سازمان امنیت داخلی اسرائیل، برای شرکت در مذاکرات قاهره در همین روز به مصر بازگردد.

هیئت اسرائیلی آخر هفته گذشته برای مشورت بیشتر با سران اسرائیل به کشور خود بازگشته بود.

ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، عباس کامل، رئیس سازمان اطلاعات مصر در مذاکرات روزهای اخیر در پایتخت مصر حضور داشتند و قرار است نخست‌وزیر قطر پس از چند سفر منطقه‌ای، در طول هفته به قاهره برود. احتمال سفر نخست‌وزیر قطر به تهران نیز مطرح شده است.

مذاکرات برای دستیابی به آتش‌بس در جنگ غزه که اسرائیل از آن آزادی بیشترین شمار از شهروندان ربوده شده خود را انتظار دارد، بدون دستیابی به نتیجه مشخص هفته گذشته در دوحه پایان یافت.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته برای موفقیت مذاکرات به اسرائیل، مصر و قطر سفر کرد. او گفت بنیامین نتانیاهو توافق بینابینی را که آمریکا در روزهای گذشته برای زدن پل بر اختلافات اسرائیل با حماس ارائه کرد، «پذیرفته» و اکنون نوبت حماس است که آن را قبول کند.

آمریکا به همراه اسرائیل و اتحادیه اروپا گروه حماس را تروریستی قلمداد می‌کند.

همزمان با ادامه تلاش آمریکا، مصر و قطر برای به نتیجه رساندن مذاکرات جهت پایان دادن به جنگ ارتش اسرائیل در غزه، خانواده گروگان‌های اسرائیلی که هنوز در دست حماس هستند، با حمایت هزاران تن از مردم اسرائیل شنبه شب، سوم شهریور، در تل‌آویو اعتراض کردند.

خانم عیناو تساوگاوکر، مادر یک مرد جوان گروگان، که از جمله سخنگویان اصلی این خانواده‌ها است، از بنیامین نتانیاهو خواست از اصرار بر ادامه کنترل ارتش اسرائیل بر محور فیلادلفی در جنوب غزه دست بردارد تا ابتدا توافق تبادل گروگان‌ها عملی شود. این مادر گفت بنیامین نتانیاهو تسلط اسرائیل بر محور فیلادلفی را «بهانه کرده» تا توافقی حاصل نشود.

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل جمعه شب صدای بخشی از دیدار بنیامین نتانیاهو با شماری از زنان اسرائیلی را پخش کرد که پس از دو ماه از شروع جنگ غزه از دست حماس در یک معامله با اسرائیل آزاد شده بودند. دیدار این زنان با آقای نتانیاهو روز اول شهریور انجام شده بود.

گزارشی که تلویزیون اسرائیلی پخش کرد، بیانگر انتقاد بسیار شدید این زنان آزاد شده از بنیامین نتانیاهو بود که بر سر نخست‌وزیر کشورشان فریاد زده و او را متهم می‌کردند که هر بار که معامله برای آزادی بقیه گروگان‌ها در حال پیشرفت است، او عامدانه درخواست‌هایی را برای لطمه زدن به توافق بیان می‌کند.

یکی از زنان به نتانیاهو گفت در همین لحظه زنان جوان گروگان ما دارند مورد تجاوز قرار می‌گیرند. آیا این را درک می‌کنی یا نه؟ چون (جو) بایدن (رئیس‌جمهور آمریکا) نشان داد که این رنج را درک می‌کند. یک گروگان آزاد شده دیگر گفت نخست وزیر اسرائیل هنوز حتی از مردم این کشور پوزش هم نخواسته است (که چرا ۲۵۱ شهروند اسرائیل از سوی حماس ربوده شدند؟).

در مقابل عده‌ای از مقام‌های ارشد ارتش اسرائیل که به دلیل کاستی‌های امنیتی رسما از مردم این کشور عذرخواهی کرده‌اند، بنیامین نتانیاهو هنوز هیچ مسئولیتی در قبال این کاستی‌ها و نواقص که راه حمله حماس در مهرماه سال گذشته را هموار کرد بر عهده نگرفته است.

بنا بر گزارش‌ها، نتانیاهو به برخی از سخنان این زنان پاسخ داد، اما در برابر بخشی از این انتقادهای شدید سکوت و به شنیدن اعتراض آن‌ها بسنده کرد اما در نهایت گفت هر کس گفته است توافقی روی میز است که قرار است همه گروگان‌ها را برگرداند، به شما دروغ گفته است.

شایل بن‌افرائیم، یکی از فعالان کارزار تلاش برای آزادی شهروندان ربوده شده اسرائیلی در شبکه ایکس نوشت این دیدار تکان‌دهنده که مفاد آن به رسانه‌ها درز کرد، برای بنیامین نتانیاهو و همسرش که در آن شرکت کرده بود، امتیازی در پی نداشت.

شبکه کان اسرائیل اعلام کرد خانواده گروگان‌ها یا گروگان‌های آزادشده صدای مذاکرات را به رسانه‌ها درز نداده‌اند زیرا پیش از ملاقات با بنیامین نتانیاهو تلفن‌های همراه از آنان گرفته می‌شود و «طرف مقابل» مفاد این مکالمه را به رسانه‌ها رسانده است.

با این حال، آقای نتانیاهو روز جمعه، یک روز پس از ملاقات با زنان آزاد شده از دست حماس، با مادران شماری از گروگان‌ها نیز دیداری چند ساعته انجام داد. مادر یکی از گروگان‌ها در پایان جلسه به خبرنگاران گفت کمی بیشتر از گذشته به احتمال آزادی فرزندش که تنها پسر اوست، امیدوار شده و اطمینان یافته که آقای نتانیاهو به جزئیات وارد است و مایل به آزادی همه گروگان‌ها.

بنیامین نتانیاهو هفته گذشته گفته بود ارتش اسرائیل باید بر محور فیلادلفی و دالان نتساریم در غزه کنترل داشته باشد.

خبرگزاری رویترز روز دوم شهریور به نقل از «ده منبع آشنا» به مذاکرات دوحه نوشته بود که اصرار اسرائیل به ادامه حضور ارتش در محور فیلادلفی و دالان نتساریم، همراه با اصرار حماس برای آزادی افراد معینی از زندانیان امنیتی فلسطینی، راه دستیابی به توافق را سد کرده‌ است.

گروه افراطی حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته شده، از شرکت در مذاکرات دوحه خودداری کرده بود، اما چند عضو حماس روز شنبه گفتند احتمال اعزام هیئتی از سوی این گروه به قاهره را بررسی کرده‌ و ممکن است خلیل الحیه، معاون یحیی سنوار، ریاست هیئت حماس را در مذاکرات قاهره برعهده گیرد- هرچند که مستقیم در نشست رایزنی‌ها حضور نداشته باشد.

ژنرال ذخیره عاموس یادلین، رئیس پیشین سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، روز شنبه به رادیوی شبکه کان گفت ارتش اسرائیل پس از دستیابی به توافق برای آزادی گروگان‌ها هر زمان لازم که بخواهد می‌تواند «به سهولت» دوباره برای کنترل این دو محور به باریکه غزه بازگردد.

ژنرال یادلین در حمایت از لزوم دستیابی به توافق آتش‌بس و معامله با حماس گفت چیزی که قابل احیا نیست، زندگی گروگان‌ها است که هفته گذشته جسد شش تن دیگر از آن‌ها به اسرائیل بازگشت.

عاموس یادلین در میان آن دسته از نظامیان ارشد پیشین اسرائیل است که در رسانه‌های این کشور می‌گویند دستیابی به توافق آتش‌بس در جنگ غزه، ممکن است چشم‌انداز فروکش کردن حملات حزب‌الله به شمال اسرائیل را که در ده ماه و نیم اخیر در جریان بوده، روشن کند.

ارتش اسرائیل بامداد یک‌شنبه، چهارم شهریور، با اعلام این‌که حزب‌الله پرتابگرها را برای شلیک هزاران فروند موشک به مرکز اسرائیل (در واکنش به کشته شدن فواد شکر، فرمانده ارشد کشته شده آن گروه) آماده کرده، به حزب‌الله حمله «پیشگیرانه» کرد.

با استفاده از شبکه کان، رادیو ارتش اسرائیل، هاارتص/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG