لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۷

حمله «پیشگیرانه» ارتش اسرائیل به جنوب لبنان؛ نتانیاهو: این حمله پایان داستان نیست


تصویری از آتش و دود به‌پاخاسته از حمله بامداد یکشنبه اسرائیل به جنوب لبنان
تصویری از آتش و دود به‌پاخاسته از حمله بامداد یکشنبه اسرائیل به جنوب لبنان

ارتش اسرائیل از آغاز «حمله پیشگیرانه» برای جلوگیری از اقدامات گروه حزب‌الله خبر داد و اعلام کرد مناطق جنوب لبنان را هدف حمله هوایی قرار داده است.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، در اولین واکنش به حمله بامداد یکشنبه چهارم شهریور اسرائیل به اهداف حزب‌الله در جنوب لبنان گفت دولت او با «همه طرف‌ها در تماس است تا مانع از تشدید وضعیت شود».

آقای میقاتی گفت باید ابتدا تهاجم در غزه متوقف شود. او افزود: لبنان حامی کوشش‌های بین‌المللی برای آتش‌بس در غزه است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، ساعتی بعد در دیدار با اعضای کابینه خود به حزب‌الله لبنان هشدار داد که حملات روز یکشنبه به لبنان «آخرین حرف» در کارزار نظامی این کشورعلیه این گروه نیست.

او روز یکشنبه در جلسه کابینه گفت: «ما در حال وارد کردن ضربات غافلگیرکننده و کوبنده به حزب‌الله هستیم... این یک گام دیگر برای تغییر وضعیت در شمال و بازگرداندن امن ساکنانمان به خانه‌هایشان است. باز هم تکرار می‌کنم که این پایان داستان نیست».

آقای نتانیاهو گفت که ارتش این کشور همه پهپادهایی را که حزب‌الله به سمت یک هدف استراتژیک در مرکز اسرائیل پرتاب کرده بود، رهگیری کرده و هزاران موشک را که به سمت شمال اسرائیل هدف‌گیری شده بودند، پیش از پرتاب از بین برده است.

بنیامین نتانیاهو افزود که حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله، در بیروت و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در تهران «باید بدانند که عملیات امروز اسرائیل گامی در راه تغییر وضعیت در شمال اسرائیل برای بازگرداندن ساکنان در امنیت به خانه خود بود.»

او همچنین اعلام کرد: «ما مصمم هستیم هر کاری که لازم باشد برای دفاع از کشورمان انجام دهیم، تا ساکنان شمال به خانه‌هایشان بازگردند و به یک قانون ساده پایبند باشیم: هر که به ما آسیب بزند، ما به او آسیب خواهیم زد».

ارتش اسرائیل بامداد یکشنبه اعلام کرد این حمله را پس از آن آغاز کرد که از قصد حزب‌الله برای حمله گسترده موشکی و راکتی به سمت این کشور اطلاع یافت.

بلافاصله پس از بیانیه ارتش اسرائیل، گروه حزب‌الله لبنان اعلام کرد که در «پاسخ اولیه» به کشته شدن فؤاد شکر، فرمانده ارشد نظامی این گروه، با «تعداد زیادی پهپاد» به سمت اسرائیل حمله کرده است.

این گروه وابسته به جمهوری اسلامی دقایقی بعد اعلام کرد که «مرحله اول» پاسخ انجام شد.

حزب‌الله همچنین ادعا کرد که «بیش از ۳۲۰ موشک و پهپاد» به سمت شمال اسرائیل شلیک کرد و «۱۱ سایت نظامی» را هدف قرار داد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک عضو «رسمی» حزب‌الله بدون بردن نام او نوشت این گروه به گونه‌ای عمل کرد که مانع از یک جنگ فراگیر شود.

این عضو حزب‌الله افزود گروه او «از روی ملاحظات سیاسی»، به‌ویژه «به دلیل مذاکرات برای آتش‌بس در غزه» واکنش خود را به تعویق انداخته بود.

نیویورک تایمز به نقل از خبرگزاری دولتی لبنان وابسته به وزارت اطلاع‌رسانی این کشور نوشت حملات اسرائیل شدیدترین عملیات در ده ماه و نیم اخیر بوده است. این گزارش از وارد شدن خسارات زیاد به زیرساخت‌ها از جمله تأسیسات آب و برق در جنوب لبنان خبر داده است.

همزمان شبکه‌های اجتماعی لبنان تصاویری از آتش گرفتن یک خودرو در الخیام در جنوب لبنان را منتشر کرده و از مرگ یک مرد خبر دادند. شبکه الحدث اعلام کرد فرد کشته شده، عضو جنبش شیعه امل بوده است.

وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد دو تن در شهرک طیری در استان نبطیه در جنوب کشور در حملات اسرائیل کشته شده‌اند. هویت این افراد اعلام نشد.

در حملات هدفمند اسرائیل در ده ماه و نیم جنگ تا شنبه این هفته حدود ۴۳۰ عضو حزب‌الله و حدود یکصد تن دیگر از فعالان شبه‌نظامی گروه‌های دیگر در جنوب لبنان که علیه اسرائیل اقدام کرده بودند، کشته شدند. اسرائیل روز جمعه دست‌کم هفت عضو حزب‌الله را در عملیات مختلف از پای درآورد. حزب‌الله مرگ نیروهای خود را که از جمله شامل شماری از فرماندهان ارشد میدانی این گروه است تأیید کرده است.

روز یک‌شنبه، یونیفیل، قوای صلح سازمان ملل متحد مستقر در جنوب لبنان، در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحولات در مرز اسرائیل و لبنان «نگران‌کننده» است. این نیرو افزود اعضایش به تماس با تمامی طرف‌ها برای جلوگیری از تشدید بحران ادامه می‌دهند.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، بامداد یکشنبه گفت سکوهای پرتاب موشک که حزب‌الله به سوی تل آویو نشانه‌گیری کرده بود منهدم شده است.

او شامگاه شنبه در نشست خبری خود گفته بود که اسرائیل در آستانه یک «هفته مهم» است.

به گفته رادیو ارتش اسرائیل، شماری از موشک‌های حزب‌الله به سوی فرودگاه بن‌گوریون آماده پرتاب شده بود.

همچنین به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، اسرائیل در حمله پیشگیرانه خود پرتابگرهایی را هدف قرار داد «که قرار بود ساعت پنج بامداد به تل‌آویو موشک شلیک کنند».

تصویری که حساب نخست وزیر اسرائیل در شبکه ایکس منتشر کرد
تصویری که حساب نخست وزیر اسرائیل در شبکه ایکس منتشر کرد

بنیامین نتانیاهو در پایان نشست اضطراری کابینه امنیتی-سیاسی خود گفت اسرائیل آمادگی حزب‌الله برای حمله به اسرائیل از بامداد یکشنبه را شناسایی کرد و فرمان رفع تهدید را در مقابله با آن صادر کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل اضافه کرد: با رایزنی با وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش، از ارتش خواستیم برای رفع این تهدید فعالانه اقدام کند. به گفته او، ارتش از بعد از دریافت این رهنمود، «هزاران راکت» را که به سوی شمال اسرائیل نشانه‌گیری شده بود، منهدم و «بسیاری از تهدیدات دیگر را خنثی کرد».

آقای نتانیاهو گفت «تهدیدات با قدرت خنثی شد- ارتش هم در دفاع و هم در حمله، عمل می‌کند». او افزود: «ما مصمم هستیم هر کاری برای محافظت از کشورمان انجام دهیم و ساکنان شمال را در امنیت به خانه‌های‌شان بازگردانیم».

به نوشته یدیعوت آخرونوت، اسرائیل «پیام» رسانده که قصد گسترش عملیات را ندارد و عملیات ارتش این کشور خاتمه یافته است. این گزارش افزود حزب‌الله در حال بررسی آسیب وارده است.

همچنین حزب‌الله در سومین بیانیه خود که صبح یکشنبه در پی آغاز حملات «پیشگیرانه» اسرائیل منتشر شد، نوشت که حسن نصرالله، دبیرکل این گروه امروز سخنرانی می‌کند و کذب «ادعاهای اسرائیلی» را تشریح خواهد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، بامداد یکشنبه صدای آژیرها در سراسر شمال اسرائیل به صدا درآمد.

فرودگاه بن‌گوریون در نزدیکی تل‌آویو چند ساعت در بامداد یکشنبه بسته بود اما ساعت هفت صبح به وقت محلی اعلام کرد پروازها را از سرمی‌گیرد و مسافران باید پیش از پرواز نسبت به انجام آن اطمینان یابند.

رادیو ارتش اسرائیل اعلام کرد که این کشور در مرحله فعلی به هدفی در بیروت حمله نکرد تا در این مقطع از گسترش بحران جلوگیری شود.

رادیو ارتش اسرائیل همچنین تاکید کرده است «اقدام پیشدستانه» این کشور پس از آن انجام گرفت که اطمینان قطعی حاصل شد گروه حزب‌الله سکوهای موشکی خود را آماده پرتاب صدها موشک در ساعت پنج بامداد یکشنبه به سمت مناطق مختلف اسرائیل از جمله تل‌آویو کرده بود.

به نوشته یدیعوت آخرونوت، یک مقام ارشد سیاسی اسرائیل یکشنبه گفت این کشور در حمله پیشگیرانه خود علیه حزب‌الله به تنهایی اقدام کرده اما در تمامی اقدامات هماهنگی مورد نیاز با آمریکایی‌ها را انجام داده است.

این مقام اسرائیلی افزود کشورش برای رفع یک تهدید قریب‌الوقوع اقدام کرده و «همه گزینه‌ها
به روی میز است و برای هر احتمالی آماده است». نام این مقام برده نشده اما ظاهرا
یک منبع ارشد در دفتر نخست‌وزیری اسرائیل است.

همچنین ییسرائل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، بامداد یکشنبه در پیامی به همتایان خود در کشورهای جهان نوشت که حمایت از اسرائیل در این وضعیت اهمیت دارد.

او تاکید کرد که حمله اسرائیل پس از آگاهی قطعی از حملات قریب‌الوقوع گروه حزب‌الله آغاز شد.

در همین حال یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در سراسر جبهه داخلی و تمام نقاط این کشور «وضعیت ویژه» اعلام کرد.

یوآو گالانت همچنین گفت که با همتای آمریکایی خود، لوید آستین، صحبت کرده و او را در جریان حمله در لبنان قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این دستور به ارتش اسرائیل اختیاراتی در ایجاد مقررات ویژه در داخل این کشور می‌دهد.

همزمان رادیوی شبکه کان اسرائیل اعلام کرد که این کشور برای حملات احتمالی از سوی سایر گروه‌های نیابتی تهران در منطقه نیز آماده شده اما در ساعات اولیه یکشنبه با تهاجمی از این دست روبه‌رو نبوده است.

این گزارش حاکی است وضعیت منطقه از ناحیه حملات احتمالی حوثی‌ها در یمن یا گروه‌های وفادار به ایران در عراق، «آرام بوده است».

منابع نظامی اسرائیل گفته‌اند برای هر احتمالی که حاکی از پیوستن گروه‌های شبه‌نظامی منطقه به حزب‌الله باشد، آماده شده‌اند.

کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، تحولات در اسرائیل و لبنان را به دقت زیر نظر دارد و همچنان از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت می‌کند.

حمله پیشگیرانه ارتش اسرائیل با سفر غیرمنتظره ژنرال چارلز براون، رئیس نیروهای مسلح آمریکا که در منطقه است، همزمان شده است. او از جمله روز شنبه در اردن با مقامات ارشد نظامی این کشور دیدار کرد.

پیش از او نیز ژنرال مایکل اریک کوریلا، فرمانده سنتکام، نیروهای مرکزی آمریکا، سه بار در دوره اخیر از اسرائیل و کشورهای منطقه دیدار کرده بود.

شامگاه سه‌شنبه، ۹ مرداد، ارتش اسرائیل از حمله هوایی به جنوب بیروت و کشتن فؤاد شُکر، ارشدترین فرمانده گروه حزب‌الله لبنان، به انتقام حمله در منطقه مجدل شمس خبر داد.

سپاه پاسداران نیز کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران را به اسرائیل نسبت داده و زمان آن را حدود ساعت دو بامداد چهارشنبه، دهم مرداد، اعلام کرد. این در حالی است که مقام‌های اسرائیل به طور رسمی مسئولیت ترور اسماعیل هنیه را برعهده نگرفته‌اند.

وضعیت اضطراری در بخش اعظم اسرائیل لغو شد

ارتش اسرائیل از ساعت ۱۳ به وقت محلی وضعیت اضطراری در مرکز اسرائیل و مناطق اطراف را غیر از بخش‌های شمالی لغو کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، لغو این وضعیت نشان از آن دارد که ارتش احتمال می‌دهد دیگر حمله‌ای از سوی حزب‌الله در ساعاتی آتی این روز متوجه مناطق مرکزی اسرائیل نخواهد شد.

ارتش با این حال، به مردم در بخش مرکزی اسرائیل مانند تل‌آویو و شهرهای اقماری آن که حدود نیمی از جمعیت اسرائیل در آن ساکن هستند، گفته که هوشیاری خود را حفظ کرده و از دستورات تازه احتمالی پیروی کنند.

سواحل دریا در حیفا، تل‌آویو، هرتصلیا و در ساحل دریاچه کینرت در شهر طبریه در پی لغو وضعیت اضطراری به روی مردم باز شد.

به گفته شبکه کان، یک مسابقه بزرگ فوتبال لیگ داخلی اسرائیل یکشنبه شب در استادیوم بلومفیلد در تل‌آویو که هزاران تن برای دیدن آن بلیت خریده‌اند، طبق برنامه پیشین برگزار خواهد شد.

در مقابل شهرداران و مردم در مناطق شمالی اسرائیل که کماکان وضعیت اضطراری در محل زندگی آن‌ها برقرار است، در گفت‌وگو با رسانه‌های اسرائیل عملیات ارتش اسرائیل را به شدت محدود و غیرکافی دانسته و با انتقادهای تند گفته‌اند خواهان ادامه عملیات و گسترش آن هستند تا تهدید برای زندگی مردم در شهرهای شمالی برطرف شود.

XS
SM
MD
LG