لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۸

اذعان نیروی انتظامی به نقش رفتار غیر حرفه‌ای پلیس و «عدم کنترل خشم» در مرگ میرموسوی


تصویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی با شرح بنر نصب‌شده در روستایی که محمد میرموسوی در آن بازداشت شد
تصویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی با شرح بنر نصب‌شده در روستایی که محمد میرموسوی در آن بازداشت شد

به‌ دنبال مرگ یک مرد جوان بر اثر «ضرب و شتم شدید» در بازداشت پلیس لاهیجان، مرکز اطلاع‌رسانی پلیس اذعان کرد که نیروهای پلیس در جریان درگیری با او نتوانسته‌اند «خشم و احساسات» خود را کنترل کنند.

در اطلاعیه مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی نیروی انتظامی که روز جمعه، ۹ شهریور، منتشر شده، به صراحت آمده مرگ این جوان «به‌ دلیل هیجان ناشی از اصطکاک صورت‌گرفته میان مرحوم میرموسوی و عوامل انتظامی و عدمِ کنترلِ خشم و احساسات از طرف برخی کارکنان و بی‌اعتنایی به وضعیت متهم» رخ داده است.

در این اطلاعیه بازداشت چند مأمور پلیس در ارتباط با این پرونده تائید و تأکید شده است: «رفتارِ رخ داده توسط برخی از عوامل انتظامی بر خلاف مشی حرفه‌ای پلیس بوده و به‌هیچ وجه قابل قبول نمی‌باشد. بدین جهت افرادِ فوق در اختیار مرجع قضایی قرار گرفتند.»

مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی نیروی انتظامی در ادامه همچنین از «عزل» فرماندهِ پاسگاه لنگرود خبر داده و نوشته که «سایر عوامل دخیل معلق از خدمت گردیدند».

این اطلاعیه تأکید می‌کند که «در صورت تأییدِ سهل‌انگاری و عدم توجه دیگر مدیران انتظامی، تنبیهات انضباطی متناسب اجرا خواهد شد.»

در روزهای اخیر خبر جان‌ باختن محمد میرموسوی، ۳۶ ساله و اهل روستای سیدمحله از توابع لاهیجان که در جریان یک نزاع محلی توسط مأموران یگان ویژه بازداشت شد، به‌دلیل «ضرب و جرح شدید» در پاسگاه لنگرود خبرساز شد.

یک روز پیشتر دادستان لاهیجان گفته بود پنج نفر از کارکنان نیروی انتظامی در این ارتباط بازداشت شده‌اند.

در ویدئوی تکان‌دهنده‌ای که از جمله از سوی هه‌نگاو و دادبان منتشر شد، پیکر خونین مردی جوان در حال شسته‌ شدن در غسالخانه دیده می‌شود که آثار «شکنجه و ضرب‌ و جرح» شدید بر بدن او آشکار است.

در همین حال خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، در گزارشی نوشت: «اظهارات و شواهد نشان می‌دهد احتمالاً متهم در زمان بازداشت مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته است.»

پیشتر سازمان حقوق‌بشری هه‌نگاو گزارش داده بود که محمد میرموسوی در همان روز بازداشت جان ‌باخت اما مشخص نیست پیکر او چه زمانی به خانواده‌ تحویل داده شده است. بر اساس اطلاعیه پلیس، این اتفاق در تاریخ «پنج‌شنبه یکم شهریورماه در روستایِ ناصرکیاده از توابع شهرستان لاهیجان»‌ افتاده است.

به نوشته رسانه‌های ایران، علاوه بر هیئتی که به دستور وزیر کشور برای بررسی موضوع تشکیل شده احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی هم دستور تحقیق در این باره را صادر کرده است.

مرگ و کشته شدن شهروندان در بازداشت نیروهای حکومتی ایران پیش از این نیز بارها اتفاق افتاده و ماجرای لاهیجان در آستانه دومین سالگرد جان باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد رخ داده است.

جواد روحی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، نیز ۹ شهریور سال گذشته به طور مشکوک در زندان نوشهر جان باخت و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی علت مرگ او را «تداخل دارویی» اعلام کرد.

پیش از آن نیز شمار دیگری از زندانیان سیاسی در زندان‌های ایران کشته شدند که از جمله آنها می‌توان به ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس، و همچنین جان‌باختگان بازداشتگاه کهریزک در سال ۱۳۸۸ اشاره کرد.

XS
SM
MD
LG