لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۴

تلاش بورل برای تحریم دو وزیر افراطی اسرائیل ناکام ماند


ایتامار بن‌گویر به دلیل تندروی و عقاید افراطی‌اش حتی اجازه خدمت در ارتش اسرائیل را به دست نیاورد
ایتامار بن‌گویر به دلیل تندروی و عقاید افراطی‌اش حتی اجازه خدمت در ارتش اسرائیل را به دست نیاورد

کوشش مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای متقاعد کردن وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه جهت وضع تحریم علیه دو وزیر راستگرای افراطی اسرائیل ناکام ماند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا در نشست روز پنج‌شنبه، هشتم شهریور، در بروکسل با استدلال‌های جوزپ بورل در خصوص تحریم بتسال‌ئل اسموتریچ و ایتامار بن‌گویر قانع نشدند.

اعلام موضع از سوی اتحادیه اروپا نیاز به اجماع تمامی ۲۷ کشور عضو دارد.

ییسرائل کاتس، وزیر خارجه این کشور، یک روز پیش از نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در تماس تلفنی با همتایان خود در شماری از این دولت‌ها به آن‌ها گفت اسرائیل در جنگ است و برای آزادی شهروندان ربوده شده خود هیئتی را راهی مذاکرات کرده و دراین شرایط اتخاذ تصمیم علیه وزیران اسرائیلی قابل قبول نیست.

به نوشته یدیعوت آخرونوت، آقای کاتس از جمله در گفت‌وگوهای تلفنی جداگانه با وزیران خارجه مجارستان و جمهوری چک که هر دو از حامیان بزرگ اسرائیل در اروپا هستند افزود ایران در این روزها کماکان به حمله به اسرائیل تهدید می‌کند و حزب‌الله هر روز شمال اسرائیل را هدف قرار می‌دهد.

جوزپ بورل پیش از آغاز نشست اتحادیه اروپا در روز پنج‌شنبه گفت روند درخواست از کشورهای عضو برای تحریم علیه «برخی از وزیران اسرائیلی» را آغاز کرده است.

او مشخصا به نام وزیرانی که مایل به بایکوت آن‌ها از سوی اتحادیه اروپا است اشاره نکرد اما افزود از وزیرانی سخن می‌گوید که «پیام‌های نفرت غیرقابل قبولی علیه فلسطینی‌ها منتشر می‌کنند و اقداماتی را پیشنهاد می‌کنند که آشکارا در تضاد با قوانین بین‌المللی است».

او آنها را به «تحریک به ارتکاب جنایات جنگی» متهم کرد.

مایکل مارتین، وزیر خارجه ایرلند، که خود حامی تحریم علیه چند وزیر مشخص اسرائیلی بود، گفت زمان آن رسیده که اتحادیه در توافق‌های خود با اسرائیل بازنگری کند. ایرلند از آغاز جنگ غزه روابط متشنجی با اسرائیل داشته است.

اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده کمک به فلسطینیان است اما اعضای آن بر سر رویکرد خود در قبال اسرائیل عمیقا اختلاف نظر دارند. در حالی که کشورهایی مانند آلمان، مجارستان، جمهوری چک و اتریش از حامیان سرسخت اسرائیل در اتحادیه اروپا هستند، ایرلند و اسپانیا در دوره اخیر با صدایی بلندتر از سایر کشورهای اتحادیه در حمایت از فلسطینیان سخن گفته‌اند.

بتسال‌ئل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل، ماه گذشته گفته بود گرسنگی دادن دو میلیون ساکن غزه برای مجبور کردن گروه افراطی حماس به آزاد کردن شهروندان ربوده شده اسرائیلی می‌تواند اخلاقی و موجه باشد اما جهان نمی‌گذارد چنین کاری انجام شود و از همین رو اسرائیل ناچار به موافقت با وارد شدن غذا و سوخت به غزه است. حماس از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی شناخته شده است.

ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل، نیز از قطع تأمین سوخت و کمک‌ها به غزه حمایت کرده و خواهان اقدامات قاطع‌تر ارتش اسرائیل در غزه و کرانه باختری است.

جوزپ بورل و وولکر تورک، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، ماه گذشته اظهارات آقای اسموتریچ را «شوم» نامیده و محکوم کردند.

دو وزیر اسرائیلی به حمایت از حملات شماری از ساکنان شهرک‌های اسرائیلی‌نشین به فلسطینیان کرانه باختری نیز متهم شده‌اند. حمایت آن‌ها از گسترش شهرک‌های اسرائیلی‌نشین در کرانه باختری با سیاست اتحادیه اروپا در خصوص حمایت از تشکیل کشور مستقل فلسطینی تضاد دارد.

اسموتریچ و بن‌گویر رهبران دو حزب عضو ائتلاف سیاسی دولت بنیامین نتانیاهو هستند. آقای بن‌گویر هفته گذشته با بازدید دیگری از مسجد الاقصی و بیان این‌که باید در این مکان «یک کنیسه» برپا شود، با موج محکومیت داخلی در داخل اسرائیل نیز روبه‌رو شد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، این هفته گفت بن‌گویر با اقدامات خود بذر هرج و مرج در منطقه می‌کارد.

XS
SM
MD
LG