لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۱

بورل وزیر تندروی اسرائیلی را به «تحریک برای جنایت جنگی» متهم کرد


جوزپ بورل
جوزپ بورل

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا وزیر امنیت ملی اسرائیل را به ظن مقدمه‌چینی و «تحریک به جنایات جنگی» به تحریم از سوی این اتحادیه تهدید کرد.

ایتامار بن‌گویر، یکی از وزرای تندرو در کابینه بنیامین نتانیاهو در اسرائیل، بر لزوم کاهش یا قطع کمک‎‌رسانی و ارسال سوخت به غزه به جای اعزام تیم اسرائیلی برای مذاکرات آتش‌بس تأکید کرده است.

جوزپ بورل روز یک‌شنبه، ۲۱ مرداد، اظهارات اخیر دو وزیر اسرائیلی ایتامار بن‌گویر و بتسال‌ئل اسموتریچ،‌دیگر وزیر تندرو، مبنی بر قطع حمایت از کمک‌رسانی به غزه به عنوان تاکتیکی برای تشدید فشار بر گروه افراطی حماس را محکوم کرد و از دولت اسرائیل خواست از اظهارات این دو وزیر خود برائت کند.

آقای بورل در همین روز در پیامی در شبکه ایکس نوشت: «در حالی که جهان برای آتش‌بس در غزه فشار می‌آورد، وزیر بن‌گویر خواهان کاهش سوخت‌ و کمک به غیرنظامیان است- مشابه اظهارات شوم (بتسال‎‌ئل) اسموتریچ، وزیر دارایی. این یک تحریک برای جنایات جنگی است. تحریم‌ها باید در دستور کار اتحادیه اروپا باشد.»

آقای بورل از دولت اسرائیل خواست در مذاکرات برای آتش‌بس و معامله گروگان‌ها «حسن نیت» نشان دهد.

گروه افراطی حماس که از ۱۵ مهر سال گذشته با حمله غافلگیرانه به خاک اسرائیل جنگ ارتش اسرائیل با این گروه در غزه را رقم زد، از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته شده اما آمریکا و اتحادیه اروپا از آغاز جنگ غزه بر لزوم افزایش کمک‌رسانی به غیرنظامیان فلسطینی در غزه تأکید دارند.

ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی، روز یک‌شنبه در یک گفت‌وگوی رادیویی در اسرائیل گفت با پیشنهاد آتش‌بس در غزه مخالف است و در عوض باید با قطع کمک‌ها و توقف سوخت‌رسانی به غزه حماس را «در دو هفته به زانو درآورد».

بتسال‌ئل اسموتریچ نیز هفته گذشته در یک کنفرانس گفت که کشورش در شرایط بین‌المللی ایجاد شده چاره‌ای جز کمک‌رسانی به غزه ندارد، در حالی که گرسنگی دادن به دو میلیون ساکن غزه یا خودداری از کمک، برای تشدید فشار به حماس جهت آزاد کردن شهروندان ربوده شده اسرائیلی، «ممکن است موجه و اخلاقی» باشد.

وزیر دارایی اسرائیل بعدا به شبکه کان اسرائیل گفت برداشت دقیقی از سخنانش نشده در حالی که او خواسته بگوید اسرائیل موظف است مجوز رساندن کمک‌های بشردوستانه به غزه را بدهد زیرا هیچ کس اجازه نخواهد داد که مردم غزه را گرسنگی بدهیم.

بتسال‌ئل اسموتریچ در گفت‌وگو با کان در توجیه موضع‌گیری خود افزود: از نظر اخلاقی باید دادن کمک بشردوستانه را مشروط به گرفتن یک امتیاز بشردوستانه کرده و به حماس بگوییم گروگان‌های ما را آزاد کند.

به گفته وزیر دارایی اسرائیل، در حالی که گروگان‌های اسرائیلی در تونل‌های حماس در حال جان دادن هستند، سرازیر کردن کمک به سوی غزه، «غیر اخلاقی» و «ناعادلانه» است.

ولکر تورک، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، با محکوم کردن اظهارات اسموتریچ خواهان تحقیق و مجازات درباره آن شده بود. شماری از دولت‌های اروپایی نیز اظهارات وزیر دارایی اسرائیل را محکوم کردند.

درخواست رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای بررسی تحریم علیه وزیران افراطی دولت اسرائیل در شرایطی است که دولت جو بایدن نیز در روزهای گذشته علیه اظهارات بتسال‌ئل اسموتریچ در ارتباط با آتش‌بس موضع صریحی بیان کرد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، آقای اسموتریچ را به گمراه کردن افکار عمومی اسرائیل متهم کرد و گفت برخلاف اظهارات این وزیر، توافق پیشنهاد برای آتش‌بس منطبق با منافع امنیتی اسرائیل است، نه به معنای تسلیم شدن اسرائیل.

آقای کربی همچنین گفت که اسموتریچ به خاطر مواضع سیاسی و ایدئولوژیک خود حاضر است جان گروگان‌های اسرائیلی را هم فدا کند.

اسموتریچ رهبر حزب «صهیونیسم مذهبی» و بن‎‌گویر رهبر جنبش «اقتدار یهودی» بخشی از ائتلاف سیاسی هستند که در صورت خروج از کابینه، دولت بنیامین نتانیاهو با فروپاشی روبه‌رو خواهد شد.

رهبران اپوزیسیون اسرائیل در روزهای گذشته تأکید کرده‌اند هر بار که مذاکرات برای آتش‌بس به مراحل پیشرفته خود نزدیک می‌شود، بنیامین نتانیاهو برای بقای ائتلاف دولت خود، مواضع دو وزیر راستگرا را در اولویت قرار می‌دهد.

خانواده گروگان‌های اسرائیلی نیز در تجمع‌های اعتراضی شنبه شب خود گفتند دولت سرنوشت شهروندان ربوده شده را به حال خود رها کرده و از وزیران افراطی که تهدید به ساقط کردن دولت می‌کنند، حساب می‌برد.

XS
SM
MD
LG