لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۷

صف طولانی کودکان در دیرالبلح غزه برای دریافت واکسن فلج اطفال


روز شنبه
روز شنبه

عملیات نظامی ارتش اسرائیل در باریکه غزه موقتا متوقف شده تا با کمک سازمان‌های بهداشتی و امدادی بین‌المللی واکسینه کردن کودکان غزه در برابر ویروس فلج اطفال انجام شود.

نخستین مورد از فلج اطفال ماه گذشته در یک نوزاد ده ماهه غزه مشاهده شد، اتفاقی که در ۲۵ سال گذشته سابقه نداشت.

طفل یادشده به دلیل واکسینه نشدن در شرایط جنگی از طریق یک ویروس جهش‌یافته فلج اطفال تا حدی فلج شد. این بیماری به‌ویژه در کودکان زیر پنج سال ممکن است کشنده باشد.

واکسینه کودکان زیر ده سال در سراسر غزه با صف کشیدن خانواده‌ها همراه با کودکان‌شان در منطقه دیرالبلح در مرکز غزه از روز شنبه، دهم شهریور آغاز شد و یک‌شنبه، ۱۱ شهریور، نیز ادامه یافته است.

طبق داده‌های سازمان جهانی بهداشت، تا قبل از جنگ جاری، ۹۹ درصد از کودکان نوار غزه زیر پوشش واکسیناسیون بودند. اما این نرخ در سه ماهه اول سال جاری میلادی، ۲۰۲۴، به زیر ۹۰ درصد رسید.

کاهش درصد واکسیناسیون اطفال در شرایطی که آسیب شدیدی به زیرساخت‌های غزه از جمله تأسیسات بهداشت و درمان وارد شده، زمینه مساعدی برای شیوع انواع بیماری از جمله بیماری‌های واگیر را در این باریکه فراهم کرده است.

افسران اسرائیلی در واحد هماهنگی عملیات دولتی در ارتباط با سرزمین‌های فلسطینی در روزهای اخیر با نمایندگان سازمان ملل و سایر نهادهای بین‌المللی به منظور هماهنگی جزئیات واکسیناسیون فلج اطفال دیدار کرده بودند.

وزارت بهداشت غزه که وابسته به گروه افراطی حماس است، اعلام کرد واکسینه کودکان از روز شنبه را در پی توافق اسرائیل با نهادهای بهداشتی سازمان ملل تأیید کرد.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته شده، اما با وجود ۱۱ ماه جنگ، هنوز کنترل سازمان‌هایی از جمله در عرصه بهداشتی غزه را حفظ کرده است.

واکسینه کردن کودکان در مرکز غزه تا سه‎‌شنبه این هفته ادامه دارد و روزهای شنبه تا دوشنبه آینده برای کودکان بخش شمالی غزه تعیین شده است. در این روزها، ساکنان غزه می‌توانند برای دسترسی به واکسیناسیون در «دالان‌های انسانی» تردد کنند.‌ ناخن کودکانی که موفق به گرفتن واکسن شوند، علامت‌دار می‌شود.

خبرنگاران آسوشیتدپرس عصر شنبه ده نوزاد را در بیمارستان ناصر در خان یونس دیدند که واکسن را دریافت کرده بودند.

کارشناسان بهداشتی به واشینگتن پست گفتند واکسیناسیون همه کودکان هر بخش از غزه در حالی که جنگ ادامه دارد، تنها در این چند روز کافی نیست. این کارشناسان نسبت به احتمال جهش ویروس و مقاوم‌تر شدن آن نیز هشدار دادند.

XS
SM
MD
LG