لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۹

اعتصاب عمومی در اسرائیل برای اعمال فشار بر نتانیاهو با حکم «دادگاه عالی کار» متوقف شد


«دادگاه عالی کار» حکم داد که انگیزه اعتصاب بر خلاف حق اساسی اعتصاب کارگران و کارمندان در مواقع سلب و تضییع حقوق قانونی آن‌هاست
«دادگاه عالی کار» حکم داد که انگیزه اعتصاب بر خلاف حق اساسی اعتصاب کارگران و کارمندان در مواقع سلب و تضییع حقوق قانونی آن‌هاست

اعتصاب سراسری اسرائیل که از ساعت هشت بامداد روز دوشنبه ۱۲ شهریور با فراخوان «هیستَدروت»، اتحادیه کارگران و کارمندان اسرائیلی، برای ایجاد فشار بر نخست‌وزیر آغاز شده بود، با حکم «دادگاه عالی کار» اسرائیل متوقف شد.

هدف از برپایی این اعتصاب، نهایی کردن توافق آزادی گروگان‌های اسرائیلی بود که به دست حماس اسیر شده‌اند.

«دادگاه عالی کار» حکم داد که انگیزه اعتصاب بر خلاف حق اساسی اعتصاب کارگران و کارمندان در مواقع سلب و تضییع حقوق قانونی آن‌هاست.

بر اساس حکم این دادگاه، اعتصاب در ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه عصر دوشنبه متوقف شد.

وزیر دارایی اسرائیل از حکم دادگاه استقبال کرد. بتسال‌ئل اسموتریچ گفت دادگاه تشخیص داد که اعتصاب سیاسی بوده است.

او افزود دوران این نوع اقدامات غیر قانونی تمام شده است.

آقای اسموتریچ همراه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، علیه اعتصاب سراسری به «دادگاه عالی کار» شکایت فوری ارائه کرده و اعتصاب را برای شرایطی لازم دانسته بودند که حقی در کار و از کارگران سلب شده باشد.

اعتصاب پس از یک شبانه‌روز اعتراضات گسترده در اسرائیل در پی کشف جسد شش گروگان کشته‌شده این کشور به‌دست گروه افراطی حماس در غزه، بر اساس فراخوان «هیستدروت» آغاز شده بود.

حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته شده، مظنون است که شش گروگان را «زمان کوتاهی» پیش از رسیدن ارتش اسرائیل در شامگاه شنبه این هفته به تونلی در رفح، کشته است.

این رویداد بر جامعه اسرائیل که ماه‌ها در انتظار توافقی برای بازگشت گروگان‌ها بوده، اثر عمیقی گذاشت.

آرنون بَر-داوید، رئیس «هیستدروت» روز یکشنبه در پی دیدار با نمایندگان خانواده گروگان‌های باقی‌مانده در دست گروه افراطی حماس، به رسانه‌ها گفت اتحادیه کارگری در ۱۱ ماه جنگ غزه از هر نوع دخالت خودداری کرد و اعتصاب را به این دلیل شروع می‌‌کند تا این جمله ثابت شود که «یهودی هرگز یک یهودی دیگر را به حال خود رها نمی‌کند و ما ضامن جان همدیگر هستیم».

مادران گروگان‌ها در حالی که رئیس «هیستدروت» سخن می‌گفت، از فرط تأثر اشک می‌ریختند زیرا ظاهراً اعلام اعتصاب از سوی «هیستدروت» را آخرین راه چاره برای کوشش‌های گسترده خود در ۱۱ ماه اخیر می‌دانند تا دولت اسرائیل را به تن دادن به توافق نهایی وادار کنند.

در شش ساعت و نیم اعتصاب، پروازهای فرودگاه بن‌گوریون متوقف شد، قطارهای شهری در اورشلیم از فعالیت بازماندند، «اِگِد» شرکت بزرگ خطوط اتوبوسرانی بین شهری و داخل شهری از اختلال در کار خود خبر داد، مراکز بزرگ خرید درهای خود را باز نکردند، رستوران‌ها در مراکز بزرگی مانند تل‌آویو بسته ماند و با پیوستن اتحادیه معلمان به اعتصاب، تحصیل در مدارس ابتدایی و راهنمایی متوقف شد.

فعالیت کودکستان‌ها نیز متوقف شد. از اول سپتامبر، ۱۱ شهریور، که سال تحصیلی جدید در اسرائیل آغاز شد، نیز دبیرستان‌ها به دلیل اعتصاب دبیران بسته بودند.

شهرداری تل‌آویو، شهر گیوعاتاییم و برخی شهرها به اعتصاب ملحق شدند اما شهرداری‌های اورشلیم، اشدود، نتانیا، اشکلون، نهاریا و چند شهر کوچک و بزرگ دیگر که شهرداران آن‌ها از اعضای حزب حاکم لیکود هستند، از پیوستن به اعتصاب خودداری کردند.

اتحادیه کارگری و کارمندان هشدار داده بود که اعتصابات روز دوشنبه ممکن است سرآغاز اعتصابات گسترده و فلج کردن اداره کشور باشد.

رئیس «هیستدروت» پس از حکم «دادگاه عالی کار» به توقف اعتصاب گفت ما در کشور قانون زندگی می‌کنیم و به احکام احترام می‌گذاریم.

بر-داوید افزود صدها هزار تن از مردم در اعتراضات گسترده نظر خود را بیان کرده‌ و ثابت کردند که «سرنوشت گروگان‌ها چپ و راست نمی‌شناسد بلکه موضوع زندگی و مرگ است و اجازه نخواهیم داد که آن‌ها به حال خود رها شوند».

شمار اسرائیلی‌هایی که در تجمع‌های اعتراضی یکشنبه شب در تل‌آویو و شهرهای دیگر این کشور با هدف وادار کردن دولت به پذیرش توافق نهایی تبادل گروگان‌ها شرکت کردند، بیش از ۷۰۰ هزار نفر برآورد شد.

همزمان، هزاران تن در آیین‌های خاکسپاری پیکر گروگان‌های کشته شده شرکت کردند. این آیین‌ها ضمن اعتراضات عمومی روز دوشنبه نیز ادامه دارد.

هنوز ۱۰۱ گروگان اسرائیلی در دست گروه حماس هستند.

XS
SM
MD
LG