لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۶

تظاهرات گسترده در اسرائیل؛ آمریکا در پی ارائه «آخرین پیشنهاد توافق» آتش‌بس


بزرگ‌ترین اتحادیه کاری اسرائیل به حامیان توافق با حماس می‌پیوندد
بزرگ‌ترین اتحادیه کاری اسرائیل به حامیان توافق با حماس می‌پیوندد

کشف اجساد شش گروگان اسرائیلی در نوار غزه تظاهرات گسترده‌ای در شهرهای اسرائیل به راه انداخت که گفته می‌شود بزرگترین اعتراضات علیه دولت بنیامین نتانیاهو از آغاز جنگ غزه محسوب می‌شود.

در همین حال روزنامه واشینگتن‌پست و وبسایت اکسیوس در گزارش‌های جداگانه‌ای خبر دادند که دولت آمریکا در حال آماده کردن «توافق پایانی» و «برای آخرین بار» برای ارائه به طرفین است.

در خبری دیگر، وزارت بهداشت اسرائیل شامگاه یکشنبه ۱۱ شهریور اعلام کرد که نتایج به دست آمده از کالبدشکافی شش گروگان نشان می‌دهد که آنها بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت قبل از کالبدشکافی کشته شده‌اند.

تظاهرات گسترده

شامگاه یکشنبه ۱۱ شهریور ده‌ها هزار تن در شهرهای مختلف اسرائیل به خیابان‌ها آمدند و خواستار دستیابی فوری به توافقی برای آزادی گروگان‌های باقیمانده شدند.

بنابر گزارش‌ها، این تظاهرات یکی از بزرگترین تجمعات اعتراضی علیه دولت اسرائیل از زمان آغاز جنگ غزه بود.

خبرگزاری رویترز به نقل از رسانه‌های اسرائیلی تعداد تظاهرکنندگان در شهرهای مختلف این کشور را حدود نیم میلیون نفر گزارش کرده است.

تایمز اسرائیل نیز گزارش داده است تنها در تل‌آویو حدود ۳۰۰ هزار نفر به خیابان آمدند.

تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی از قبیل «حالا! حالا!» و «آنها را زنده می‌خواهیم» از بنیامین نتانیاهو می‌خواستند که برای بازگرداندن گروگان‌های باقیمانده زودتر به توافق برسد.

در تل‌آویو، پس از تظاهرات اصلی شماری از معترضان یکی از بزرگراه‌های این شهر را به مدت سه ساعت مسدود کردند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، در پی بروز درگیری پراکنده بین پلیس و معترضان در این بزرگراه، شماری از معترضان بازداشت شدند و مجموع بازداشت‌شدگان روز یکشنبه به بیش از ۳۰ نفرر سید.

همچنین انتظار می‌رود که اعتصاب گسترده در اسرائیل از صبح دوشنبه آغاز شود.

فراخوان این اعتصاب از سوی هیستدروت، بزرگترین اتحادیه کارگری اسرائیل، و با هدف فشار بر دولت بنیامین نتانیاهو برای پایان دادن به جنگ غزه و بازگرداندن گروگان‌ها به خانه اعلام شده است.

«ارائه توافق برای آخرین بار»

در همین حال روزنامه واشینگتن‌پست و وبسایت اکسیوس از ارائه طرح پیشنهای دولت آمریکا «برای آخرین بار» خبر داده‌اند.

واشینگتن‌پست روز یکشنبه به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد که این توافق حکم «قبول کن، یا برو» را دارد و آخرین توافق محسوب می‌شود.

این مقام ارشد دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود به این روزنامه گفت: «نمی‌توان همچنان مذاکره کرد و مذاکره کرد؛ این روند باید در مقطعی به سرانجام برسد».

جزییات و مفاد این طرح پیشنهادی جدید اعلام نشده و این مقام آمریکایی گفته است که این طرح ظرف چند هفته آینده از سوی کشورهای میانجی، شامل ایالات متحده، قطر و مصر، به طرفین دخیل در جنگ غزه ارائه خواهد شد.

یکی از این شش گروگانی که جسد آنها در نوار غزه کشف شد هرش گلدبرگ-پولین، شهروند اسرائیلی-آمریکایی بود و انتشار این خبر واکنش‌های گسترده‌ای در آمریکا و در بین چهره‌های هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه به دنبال داشته است.

وبسایت آمریکایی اکسیوس نیز خبر تلاش واشینگتن برای ارائه پیشنهادهای واسط «نهایی» را تایید کرده است.

این وبسایت شامگاه یکشنبه گزارش داد که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، و برت مک‌گورک، نماینده ویژه جو بایدن در امور خاورمیانه، این موضوع را در گفت‌وگوی آنلاین یک‌ساعته با خانواده هفت گروگان آمریکایی نزد حماس به آنها اطلاع داده‌اند.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

دو منبع مطلع از این گفت‌وگوی آنلاین به اکسیوس گفتند که سالیوان و مک گورک به خانواده‌های گروگان‌ها گفته‌اند آمریکا ظرف چند روز آینده نسخه جدیدی از «پیشنهاد واسط» خود را به اسرائیل و گروه افراطی حماس ارائه می‌کند و به طرفین یک هفته فرصت خواهد داد تا با پاسخ بلی یا خیر بازگردند.

بحران فعلی غزه از ۱۵ مهر پارسال و با یورش گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل که حدود ۱۲۰۰ کشته و ۲۵۰ گروگان در بر داشت آغاز شد.

ارتش اسرائیل در پاسخ به این یورش، عملیات نظامی گسترده‌ای را در سراسر نوار غزه به اجرا گذاشت که به گفته مقام‌های زیر نظر حماس تاکنون بیش از ۴۰ هزار کشته برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG