لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۵

تأکید نتانیاهو بر مجازات حماس در پی مرگ شش گروگان؛ اصرار گالانت بر خروج از فیلادلفی


نتانیاهو (راست) به‌رغم توصیه وزیر دفاع، گالانت، اصرار بر حضور نیروهای ارتش در جنوب غزه دارد
نتانیاهو (راست) به‌رغم توصیه وزیر دفاع، گالانت، اصرار بر حضور نیروهای ارتش در جنوب غزه دارد

نخست‌ وزیر اسرائیل در نشست کابینه امنیتی- سیاسی در شامگاه یک‌شنبه از ارتش و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی این کشور خواست پیشنهاداتی را برای «مجازات سخت» گروه افراطی حماس به دلیل کشتن شش گروگان جوان به او ارائه کنند.

گزارش رسانه‌های داخلی اسرائیل حاکی است بنیامین نتانیاهو به ارتش و سازمان امنیت داخلی مهلت داده حداکثر تا ۴۸ ساعت بعد از موعد این نشست، راهکارهای پیشنهادی خود برای «مجازات سخت» حماس را به او ارائه کنند.

نشست کابینه امنیتی- سیاسی اسرائیل همزمان با تجمع‌های بزرگ اعتراضی در این کشور برگزار شد.

بر اساس ارزیابی پلیس اسرائیل، بیش از ۷۰۰ هزار اسرائیلی روز یک‌شنبه، ۱۱ شهریور، در تجمع‌های تل‌آویو و سایر شهرها شرکت کردند. این تجمع‌ها در مواردی با برخورد پلیس و استفاده از آب‌پاش و بازداشت عده‌ای از معترضان روبه‌رو شد.

بسیاری از سخنرانان در این تجمعات از جمله مادران گروگان‌های باقی‌مانده در دست حماس در انتقادهای سخت از بنیامین نتانیاهو او را عامل اخلال در دستیابی به توافق با حماس معرفی کردند.

معترضان که در پی بازگرداندن جسد شش گروگان به قتل رسیده اسرائیلی خشمگین بودند، خواهان اعلام موافقت هر چه زودتر دولت بنیامین نتانیاهو با توافق نهایی با حماس بودند تا بقیه گروگان‌ها که در غزه هستند، زنده به اسرائیل برگردند، «نه در کیسه‌های سیاه اجساد».

همچنین بنا به فراخوان «هیستدروت»، اتحادیه کارگران و کارمندان اسرائیل، روز دوشنبه اعتصاب یک روزه در اسرائیل برقرار شد تا هشداری به دولت برای کوشش در راه دستیابی به توافق نهایی آزادی گروگان‌ها داده شود.

با این حال، به نوشته اسرائیل هیوم، روزنامه حامی دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، در نشست شامگاه یک‌شنبه در کابینه امنیتی – سیاسی گفت ما باید با «قدرت فوق‌العاده» به جنایت کشته شدن شش گروگان «پاسخ بدهیم و در غیر این صورت، شاهد قتل‌های بیشتری از این دست خواهیم بود».

بنیامین نتانیاهو بار دیگر از تصمیم خود و وزیران حامی‌اش در نشست روز پنج‌شنبه، هشتم شهریور، مبنی بر لزوم ادامه حضور ارتش اسرائیل در محور فیلادلفی در جنوب نوار غزه با مرز مصر در مرحله شش هفته‌ای نخست از هر نوع توافق احتمالی با حماس دفاع کرد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، تنها وزیری بود که در نشست کابینه در هشتم شهریور اصرار بر حضور ارتش در شش هفته اول توافق را الزامی ندانسته و گفته بود ارتش هر زمان که لازم باشد خواهد توانست به محور فیلادلفی یا هر نقطه دیگر در غزه بازگردد.

به گفته آقای گالانت، لجاجت بر سر ادامه حضور ارتش در شش هفته اول توافق در محور فیلادلفی مانند آن است که با «اعدام» گروگان‌ها به دست حماس موافقت کرده باشید.

تنها چند روز پس از این موضع‌گیری او بود که خبر مرگ شش گروگان جوان در غزه به دست نیروهای حماس منتشر شد.

گالانت روز یک‌شنبه پیش از آغاز نشست دوباره کابینه در شبکه ایکس نوشت از اعضای کابینه می‌خواهد تصمیم روز هشتم شهریور در مورد محور فیلادلفی را باطل کنند.

ارتش اسرائیل همراستا با نظر وزیر دفاع از پایان بخش بزرگی از مأموریت نظامی خود درغزه خبر داده و تأکید کرده که عملیات مقطعی در سال‌های بعد نیز در غزه قابل اجرایی است.

در همین زمینه خلیل الحیه، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس، روز ۱۲ شهریور گفت تا زمانی که اسرائیل در «فیلادلفی»، «نتساریم» و غزه باقی باشد، توافق به دست نخواهد آمد.

اما به نوشته رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو در جلسه یک‌شنبه شب گفت: «آیا پس از این جنایت هولناک آن تصمیم را تغییر بدهیم؟ معلوم است که خیر. این یک جنگ بقا در برابر محور ایرانی است.»

با پیدا شدن جسد شش گروگانی که اعضای حماس «زمان کوتاهی» پیش از رسیدن نیروهای اسرائیل به تونلی در منطقه رفح در غزه کشته بودند، اکنون شمار گروگان‌های باقی‌مانده از ۲۵۰ نفر به ۱۰۱ تن رسیده است.

دولت آمریکا که همراه با اتحادیه اروپا حماس را گروه تروریستی می‌داند، با محکوم کردن حماس در کشتن گروگان‌ها، در کنار مصر و قطر به کوشش برای دستیابی اسرائیل و این گروه به توافق تبادل افراد ادامه می‌دهد.

XS
SM
MD
LG