لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۹

دو کشتی تجاری دیگر در دریای سرخ در نزدیکی یمن هدف قرار گرفتند


انفجار در کشتی یونانی که در ماه ژوئن هدف قرار گرفت
انفجار در کشتی یونانی که در ماه ژوئن هدف قرار گرفت

شرکت عملیات تجارت دریایی بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کشتی در فاصله ۱۳۰ کیلومتری بندر صَلیف یمن هدف دو پرتابه قرار گرفته ‌است.

این شرکت مرتبط با نیروی دریایی بریتانیا همچنین ضمن تائید وقوع یک انفجار دیگر در نزدیکی این کشتی، گفته که عملیات امداد و تعمیر این شناور در جریان است.

بر اساس این بیانیه، کسی در این حمله کشته نشده‌ و این کشتی به مسیر خود ادامه می‌دهد.

هنوز به شکل رسمی جزئیاتی درباره نام و محموله این کشتی منتشر نشده ‌است؛ اما بر اساس زمان حمله و موقعیت جغرافیایی اعلام شده از سوی شرکت عملیات تجارت دریایی، به نظر می‌رسد کشتی حادثه‌دیده، یک نفتکش به نام «بلو لاگون» باشد که با پرچم پاناما تردد می‌کند.

این نفتکش در حال حرکت به سمت جنوب دریای سرخ است. مبداء این نفتکش، بندر «اوست-لوگا»ی روسیه در دریای بالتیک بوده، اما مقصد آن اعلام نشده است.

این نفتکش طی ماه‌های اخیر چند بار وارد بنادر هند شده ‌است، کشوری که با وجود تحریم‌های بین‌المللی علیه مسکو،‌ همچنان بیش از ۴۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را از روسیه دریافت می‌کند.

شرکت یونانی‌ای که مدیریت این نفتکش را بر عهده دارد،‌ هنوز در مورد احتمال آسیب ‌دیدن این کشتی اظهار نظری نکرده ‌است.

همزمان شرکت خصوصی امنیت دریایی «امبری» هم از هدف قرار گرفتن یک کشتی تجاری در نزدیکی بندر حدیده یمن خبر می‌دهد.

به گفته این شرکت خصوصی بریتانیایی، این حادثه در فاصله حدود ۸۵ کیلومتری غرب بندر حدیده رخ داده و در جریان آن، یک پرتابه، با این کشتی تجاری برخورد کرده‌ است.

شرکت امبری هنوز جزئیاتی درباره این شناور اعلام نکرده؛‌ اما تائید کرده که به کسی آسیبی نرسیده‌است.

دو حمله روز دوشنبه، ۱۲ شهریورماه، در فاصله کمی از محلی انجام شد که ۱۲ روز پیش،‌ یک نفتکش دیگر به نام سونیون حامل یک میلیون بشکه نفت خام، هدف حمله حوثی‌ها قرار گرفت.

با گذشت قریب به دو هفته از آن حادثه، تلاش‌ برای مهار حریق و ممانعت از نشت نفت به دریا همچنان ادامه دارد.

حوثی‌های یمن هم هنوز مسئولیت حمله‌های امروز را بر عهده نگرفته‌اند؛ هرچند معمولا ساعت‌ها یا حتی روزها طول می‌کشد تا این گروه، در مورد حملاتش به شناورهای بین‌المللی موضع‌گیری کند.

شبه‌نظامیان حوثی متحد جمهوری اسلامی، از حدود ده ماه پیش، با ادعای حمایت از فلسطینی‌های غزه، به بیش از ۸۰ کشتی‌ عبوری از آب‌های نزدیک یمن حمله کرده‌اند. در این حملات تاکنون یک کشتی توقیف، دو شناور غرق، و دست‌کم چهار نفر هم کشته شده‌اند.

شبه نظامیان حوثی ادعا می‌کنند که در تلاش برای متوقف ‌شدن عملیات اسرائیل علیه گروه افراطی حماس،‌ که از سوی آمریکا و بسیاری از کشورهای غربی گروهی تروریستی شناخته می‌شود، شناورهای مرتبط با اسرائیل،‌ آمریکا و بریتانیا را هدف قرار می‌دهند. با وجود این،‌ بسیاری از کشتی‌هایی که تاکنون توسط آنها هدف ‌قرار ‌گرفته،‌ ارتباطی با این سه کشور نداشته‌اند و حتی در مواردی،‌ عازم ایران بوده‌اند.

نیروی دریایی ایالات متحده و کشورهای ائتلاف در کنار گشت‌های دریایی اتحادیه اروپا، بسیاری از موشک‌ها و پهپادهای شلیک‌شده از سوی حوثی‌ها را رهگیری و منهدم کرده‌اند و در مواردی هم، سکوهای پرتاب موشک آنها را هدف قرار داده‌اند؛ اقداماتی که گرچه از شدت حملات حوثی‌ها کاسته، اما هنوز نتوانسته آنها را به طور کامل متوقف کند.

XS
SM
MD
LG