لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۶

عملیات نجات نفتکش آتش‌گرفته در حمله حوثی‌ها در دریای سرخ «به‌زودی آغاز می‌شود»


عکس وقوع انفجارهایی روی عرشه کشتی در روز پنج‌شنبه هفته گذشته را نشان می‌دهد
عکس وقوع انفجارهایی روی عرشه کشتی در روز پنج‌شنبه هفته گذشته را نشان می‌دهد

همزمان با نگرانی‌ها درباره وقوع فاجعه زیست‌محیطی در دریای سرخ در صورت نشت نفت از نفتکش یونانی که هدف حمله حوثی‌ها قرار گرفت، رویترز گزارش داد تلاش برای نجات این نفتکش «به زودی» آغاز می‌شود.

خبرگزاری رویترز شامگاه جمعه نهم شهریور به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که عملیات نجات نفتکش سونیون «در چند روز آینده» اجرا می‌شود.

به گفته یکی از این دو منبع، روز پنج‌شنبه تصمیم گرفته شد که عملیات ابتدایی برای نجات سونیون ظرف ۴۸ ساعت آغاز شود.

نفتکش یونانی سونیون، حامل حدود یک میلیون بشکه نفت خام روز ۳۱ مرداد در نزدیکی بندر حدیده هدف حملات متعدد حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی قرار گرفت و دچار آتش‌سوزی شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع گزارش داد که اجرای طرح فعلی برای نجات این نفتکش به دلیل اینکه حوثی‌ها در آن مواد منفجره کار گذاشته‌اند، احتمالا کاری دشوار و پیچیده خواهد بود.

حوثی‌های مورد حمایت ایران روز پنج‌شنبه نیز ویدئوی دیگری منتشر کردند که نشان می‌داد نیروهای آنها در داخل این کشتی مواد منفجره کار می‌گذارند و سپس بخشی از آن را منفجر می‌کنند.

طی ده روز گذشته هشدارهای متعددی درباره احتمال سرازیر شدن یک میلیون بشکه نفت این کشتی به دریا و وقوع یک فاجعه عظیم زیست‌محیطی داده شده است.

در همین زمینه چند روز پیش سخنگوی پنتاگون از دیده شدن یک لکه نفتی به طول حدود چهار کیلومتر در آب‌های منطقه خبر داد.

پس از آن یونان در نامه‌ای به آژانس کشتیرانی سازمان ملل اعلام کرد که اطلاعات مربوط به این لکه نفتی با موقعیت نفتکش سونیون همخوانی دارد.

با این حال به گفته ماموریت دریایی اتحادیه اروپا در دریای سرخ، اسپیدس، نشت احتمالی مربوط به موتور کشتی است و محموله نفت خام این نفتکش هنوز دچار نشتی نشده است.

یک مقام اسپیدس روز جمعه به رویترز گفت بعد از برخورد اولین پرتابه به سونیون، موتور این نفتکش آسیب دید و دچار نشت سوخت شد.

به گزارش رویترز، طرح اولیه نجات بر این اساس است که پس از بازرسی از نفتکش یکی از دو گزینه یدک کردن آن به سمت یک بندر، یا تخلیه محموله آن در دریا اجرا خواهد شد.

رویترز همچنین به نقل از یکی از منابع خود گزارش داده تخلیه نفت این کشتی به دلیل وجود مواد منفجره در آن کار آسانی نیست؛ این منبع در عین حال افزوده است که کشتی‌های ماموریت دریایی اتحادیه ارویا این نفتکش را تا رسیدن به یک بندر همراهی و محافظت خواهند کرد.

یک سخنگوی شرکت دلتا تانکرز، مالک این نفتکش، نیز گفت این شرکت برای انتقال این کشتی و محموله‌اش هر کاری خواهد کرد؛ او افزود که به «دلایل امنیتی» نمی‌توان توضیح بیشتری داد.

از سوی دیگر دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل شامگاه چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که حوثی‌ها با برقراری آتش‌بس موقت به منظور کمک‌رسانی به این نفتکش موافقت کرده‌اند.

با این حال حوثی‌ها در واکنش به این بیانیه گفتند که تنها اجازه کمک‌رسانی به نفتکش یونانی آسیب‌دیده را داده‌اند و آتش‌بس موقتی در کار نیست.

حوثی‌های تحت حمایت ایران از پاییز پارسال و به بهانه حمایت از فلسطینی‌ها در جنگ غزه، ده‌ها کشتی را در دریای سرخ و باب المندب مورد حمله قرار داده‌اند که بسیاری از آنها هیچ ارتباطی با اسرائیل نداشته است.

حوثی‌ها در کارزار ۱۰ ماهه خود تاکنون دو کشتی را غرق کرده و دست‌کم سه خدمه کشتی را کشته‌اند.

XS
SM
MD
LG