لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۵

آلمان تیراندازی در اطراف کنسولگری اسرائیل در مونیخ را تلاش برای «حمله تروریستی» خواند


مأموران پلیس در اطراف ساختمان کنسولگری اسرائیل در شهر مونیخ
مأموران پلیس در اطراف ساختمان کنسولگری اسرائیل در شهر مونیخ

پلیس آلمان در شهر مونیخ اعلام کرد که یک فرد «مظنون» به تیراندازی در نزدیکی کنسولگری اسرائیل در این شهر کشته شده است و ساعاتی بعد این اتفاق «حمله تروریستی» خوانده شد.

پلیس مونیخ روز پنج‌شنبه، ۱۵ شهریور، اعلام کرد که به یک فرد مظنون در منطقه کارولینن‌پلاتس تیراندازی کرده؛ این محل در نزدیکی کنسولگری اسرائیل و یک موزه مرتبط با تاریخ نازی‌‌ها قرار دارد.

ساعتی بعد، سخنگوی پلیس مونیخ گفت مرد مسلحی که در نزدیکی کنسولگری اسرائیل در مونیخ توسط پلیس کشته شد، یک جوان ۱۸ ساله شهروند اتریش و ساکن همین کشور بوده است.

پلیس و دادستانی ایالت باواریا آلمان عصر روز پنجشنبه اعلام کردند مهاجم قصد «حمله تروریستی» داشته است.

در این بیانیه آمده است که مهاجم قصد حمله به سرکنسول اسرائیل در مونیخ را داشته است.

رسانه‌های اسرائیلی مهاجم را یک «مسلمان بوسنیایی تبار» معرفی کرده‌اند که در نزدیکی شهر سالزبورگ اتریش زندگی می‌کرد.

خبرگزاری اتریش (APA) نیز اصالت بوسنیایی این مهاجم را تأیید کرده است.

وب‌سایت اشپیگل و رسانه‌های اتریشی نوشته‌اند او سال گذشته بابت پخش تبلیغات گروه داعش بازجویی شده بود، اما پرونده علیه او مختومه اعلام شد.

رسانه‌ها در آلمان ساعتی پیشتر از شنیده شدن صدای تیراندازی در مرکز شهر مونیخ در محل «مرکز اسناد حزب نازی‌» که در فاصله نزدیک به کنسولگری اسرائیل قرار دارد، خبر داده بودند.

رسانه‌های محلی در آلمان گزارش دادند که پلیس و یگان ویژه ضد ترور شهر تک‌تیراندازان را بر بام ساختمان‌های اطراف محل حادثه مستقر کرد تا مانع از تحقق یک «تهدید وخیم» شود. همزمان بالگرد بر فراز محل به پرواز درآمده است.

در حالی که پلیس بر شمار نیروهای خود در سومین شهر بزرگ آلمان افزوده، به گزارش رسانه‌های آلمان به نقل از مقامات محلی، هیچ نشانه‌ای از احتمال وقوع حادثه در اماکن دیگر یا مظنونین دیگر وجود ندارد.

پلیس که در محل حضور چشمگیری دارد همچنین از ساکنان منطقه خواسته است از تردد خودداری کنند.

وزارت خارجه اسرائیل اعلام کرد که کسی از کارکنان کنسولگری در تیراندازی آسیب ندیده و پلیس مونیخ این رویداد را در کنترل خود دارد.

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل، در شبکه اجتماعی ایکس، توئیتر سابق اعلام کرد که با فرانک والتر اشتاین‌مایر، همتای آلمانی خود گفت‌وگو کرده است.

او با «تروریستی» خواندن این حمله و تیراندازی روز پنجشنبه نوشت که در این گفت‌وگوی تلفنی «با هم محکومیت و وحشت مشترک خود را از حمله تروریستی صبح امروز در نزدیکی کنسولگری اسرائیل در مونیخ ابراز کردیم».

رئیس جمهور اسرائیل تاکید کرد: «ما با هم و با قدرت در مقابل "ترور" می‌ایستیم و پیروز خواهیم شد».

نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان نیز در یک کنفرانس خبری در برلین، تیراندازی روز پنجشنبه را «یک حادثه جدی» توصیف کرد، اما گفت که نمی‌خواهد درباره آنچه اتفاق افتاده است، گمانه‌زنی کند.

او تأکید کرد که برای دولت آلمان «حفاظت از تأسیسات و اماکن یهودیان و اسرائیلی‌ها بالاترین اولویت را دارد».

آلمان در هفته‌های گذشته صحنه رخدادهایی مرگبار بوده که واکنش تند دولتمردان این کشور و حتی اخراج پناهجویان را به دنبال داشته است.

شامگاه جمعه، دوم شهریور، در حمله با چاقو در یک جشنواره موسیقی در شهر زولینگن سه نفر کشته و هشت نفر دیگر به شدت زخمی شدند.

کمتر از یک هفته بعد، پلیس آلمان اعلام کرد که به مردی که در شهری در غرب این کشور با سلاح سرد عابران را تهدید می‌کرد، شلیک کرده و او را از پا درآورده است.

به نوشته روزنامه هاآرتص، این رویداد در سالروز کشته شدن ورزشکاران اسرائیلی در المپیک مونیخ سال ۱۹۷۲ به وقوع پیوسته و به دلیل برگزاری مراسم یادبود این قربانیان، کنسولگری اسرائیل اصولا تعطیل بوده است.

۵۲ سال پیش در جریان برگزاری المپیک مونیخ، حمله مسلحانه شبه‌نظامیان فلسطینی گروه «سپتامبر سیاه» به خوابگاه ورزشکاران اسرائیلی و گروگان گرفتن آن‌ها با مرگ ۱۱ تن از این ورزشکاران به پایان رسید.

XS
SM
MD
LG