لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۴

شلیک ده‌ها راکت و ادامه حملات متقابل اسرائیل و حزب‌الله در مرز با لبنان


روستایی در مرز لبنان و اسرائیل
روستایی در مرز لبنان و اسرائیل

پس از شلیک ده‌ها راکت از سوی حزب‌الله به شمال اسرائیل در روز چهارشنبه، رسانه‌های اسرائیل و لبنان از ادامه حملات متقابل ارتش اسرائیل و گروه حزب‌الله در لبنان به خاک مقابل در روز پنج‌شنبه، ۱۵ شهریور، گزارش می‌دهند.

این در حالی است که به نوشته سایت اکسیوس آمریکا و اسرائیل در تماس‌های محرمانه این هفته راه‌های کاهش بحران در این منطقه را بررسی کرده‌اند.

شبکه کان و رادیو ارتش اسرائیل اعلام کردند روز چهارشنبه «دست‌کم» ۱۱۵ به شهرک مرزی کریات شمونا و سایر نقاط شمالی اسرائیل اصابت کرد. اکثر راکت‌هایی که رهگیری نشد، به مناطقی اصابت کرد که ظاهرا از سکنه خالی شده بود.

در کریات شمونا، شمالی‌ترین شهر اسرائیل، دو خانه، از جمله منزل والدین سخنگوی اطلاع‌رسانی پشت جبهه اسرائیل بر اثر اصابت راکت آسیب دیدند. این سخنگو در تماس تلفنی در برابر دوربین شبکه کان هدف قرار گرفتن خانه والدینش را به مادر خود اطلاع داد.

این خانواده همراه با هزاران تن دیگر از ساکنان شمال اسرائیل، در چارچوب برنامه دولتی جابه‌جایی ساکنان در مناطق جنگی و پرخطر، از ۱۱ ماه پیش به شهر طبریه انتقال یافته‌اند.

گزارش‌ها حاکی است حملات راکتی حزب‌الله در روز چهارشنبه یک باب مرغداری را در شهرک زرعیت منهدم کرد اما آسیب جانی نداشت.

شبکه کان اسرائیل سه‌شنبه شب گزارشی از صدها خانه ویران شده در کریات شمونا و سایر شهرهای شمالی اسرائیل را نشان داد.

شهرداران شهرهای شمالی اسرائیل همچنین گفتند وزیر دفاع کشورشان گفته بود برای مجازات حزب‌الله، لبنان را به «عصر حجر» باز می‌گردانند اما شهرهای شمال اسرائیل به ویرانه تبدیل شده است.

آویخای اشترن، شهردار کریات شمونا، پنج‌شنبه به تلویزیون یدیعوت آخرونوت گفت هر روز به یک خانواده آواره دیگر خبر می‌دهد که اگر روزگاری هم برگردند، خانه‌ای برای زندگی ندارند.

رادیو ارتش اسرائیل گفت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در کنفرانس خبری چهارشنبه خود برای رسانه‌های خارجی، بازگرداندن ساکنان شمال اسرائیل به خانه خود را به عنوان یکی از اهداف جنگ جاری اعلام نکرد در حالی که او در نشست مشابه دو شب قبل از آن برای رسانه‌های اسرائیلی این امر را یکی از چهار هدف اصلی از جنگ کنونی نامیده بود.

شبکه اسکای‌نیوز عربی اعلام کرد در حمله ارتش اسرائیل در بامداد ۱۵ شهریور در کفر «کپرا» در جنوب لبنان، یک شبه‌نظامی حزب‌الله کشته شد. رسانه‌های محلی در لبنان از حملات ارتش اسرائیل در روز پنج‌شنبه به اهدافی در روستاهای «لیف»، «رامیه» و «عیطا الشعب» در جنوب لبنان خبر دادند. چهارشنبه شب نیز ارتش اسرائیل اهدافی را در نزدیکی شهر صدیقین لبنان زیر آتشباری خود گرفت.

«چهار منبع» اسرائیلی و آمریکایی به سایت اکسیوس گفتند مقامات ارشد دو کشور روز سه‌شنبه، ۱۳ شهریور، در یک نشست مجازی، به ابتکار دولت جو بایدن، گزینه‌های کاهش تنش میان اسرائیل و حزب‌الله را بررسی کردند.

این گزارش حاکی است جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، برت مک‌ گورک، معاون امنیت ملی و آموس هوکشتاین، فرستاده ویژه آمریکا، در نشست مجازی که در طرف اسرائیلی آن ران درمر، وزیر راهبردی اسرائیل شرکت داشت، دستیابی به راه حل دیپلماتیک برای درازمدت را بررسی کردند اما این احتمال را نیز به بحث گذاشتند که اگر توافق آتش‌بس در جنگ غزه به دست نیاید، چه اثرات کوتاه‌مدتی در بحران مرزی اسرائیل با حزب‌الله در لبنان خواهد گذاشت.

یک مقام اسرائیلی به اکسیوس گفت آموس هوکشتاین در نشست یادشده اظهار داشت که آتش‌بس در غزه به تنش‌زدایی در لبنان منجر خواهد شد و به اسرائیل امکان خواهد داد تا دوباره بر توافق عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی متمرکز شود.

تشدید حملات حزب‌الله علیه اسرائیل در حالی است که اسرائیل هفته گذشته در عملیات پیشدستانه به صدها پرتابگر راکتی در جنوب لبنان حمله کرد تا مانع از تحقق وعده دبیرکل حزب‌الله به تلافی مرگ فواد شکر، فرمانده ارشد حزب‌الله باشد. اسرائیل روز ۹ مرداد فواد شکر را در ضاحیه بیروت کشت تا از مرگ ۱۲ کودک اسرائیلی در حمله راکتی حزب‌الله انتقام گرفته باشد.

حزب‌الله از آغاز جنگ غزه گفته است پایان تحرکات نظامی‌اش علیه اسرائیل زمانی خواهد بود که ارتش اسرائیل جنگ در غزه را خاتمه داده باشد.

بنیامین نتانیاهو این هفته در دو نشست خبری برای رسانه‌های اسرائیل و بین‌المللی تأکید کرد که برای او کنترل کریدور فیلادلفی در جنوب غزه به منظور قطع قاچاق تسلیحات از بیرون به داخل غزه بیشترین اهمیت را دارد و تا این منطقه به درستی «توسط هر عاملی که قادر به این کار باشد» کنترل نشود، اسرائیل در «خطر حیاتی» خواهد بود.

حماس روز ۱۵ شهریور اعلام کرد نیازی به پیشنهادهای جدید برای آتش‌بس از سوی آمریکا نیست، زیرا به ادعای این گروه افراطی، باید به اسرائیل فشار آورد تا طرح پیشین آمریکا را قبول کند که حماس هم با آن موافقت کرده بود.

حماس مدعی شد که اصرار بنیامین نتانیاهو بر ادامه کنترل کریدور فیلادلفی از سوی اسرائیل، از بین بردن بخت موفقیت هر پیشنهاد جدید است.

حماس و حزب‌الله که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته شده‌اند، از گروه‌های مهم نیابتی تهران در منطقه هستند.

با استفاده از رادیو ارتش اسرائیل، شبکه کان، یدیعوت آخرونوت، اکسیوس/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG