لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۲

ایران و روسیه ارسال موشک‌های بالستیک به مسکو را تکذیب کردند


انبار موشک‌های بالستیک «قدر» در ایران
انبار موشک‌های بالستیک «قدر» در ایران

کاخ کرملین روز چهارشنبه گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ایران موشک‌هایی به روسیه ارسال کرده است را رد کرد و گفت ادعاهایی دربارهٔ انتقال سلاح‌های مختلف از ایران به روسیه «بی‌اساس» است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه، در این روز در واکنش به اظهارات اخیر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، که گفته است ایران موشک‌هایی را به روسیه تحویل داده است، به خبرنگاران گفت: «ما در مورد بسیاری از اتهامات مربوط به این‌که نوعی تأمین سلاح به روسیه صورت گرفته می‌شنویم، اما این اتهامات بی‌اساس هستند.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور گفت روسیه موشک‌های بالستیک از ایران دریافت کرده است و احتمالاً ظرف چند هفته آنها را در اوکراین استفاده خواهد کرد.

وی همچنین هشدار داد که همکاری بین مسکو و تهران امنیت گسترده‌تر اروپا را تهدید می‌کند.

هم‌زمان عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران نیز روز چهارشنبه در پیامی در شبکه ایکس خبر ارسال موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه را خبری «بر اساس اطلاعات غلط و منطق معیوب» توصیف کرد.

او در این پیام نوشت که «ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است. تمام.» و از اِعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران انتقاد کرد و گفت که «تحریم‌ها راه حل نیستند بلکه بخشی از مشکل هستند.»

تحریم‌های مضاعف علیه ایران

در این میان، ساعتی پس از سخنان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در شامگاه سه‌شنبه در سفر او به لندن، که ارسال موشک ایرانی به روسیه را تأیید کرد، وزارت خزانه‌داری آمریکا در یک بیانیه اعلام کرد نهادهای مستقر در ایران و روسیه که در کار انتقال جنگ‌افزار ایران به روسیه نقش دارند، شناسایی شده و هدف تحریم قرار می‌گیرند.

در پی بیانیه آنتونی بلینکن، آمریکا همراه با سه متحد اروپایی خود؛ بریتانیا، فرانسه و آلمان اعلام کردند خطوط مسافربری ایرانی «ایران‌ایر» را تحریم می‌کنند. رسانه‌های بریتانیا نوشتند این کشور «تمامی» پروازهای ایرانی را تحریم کرده است.

بیانیه دفتر کنترل دارایی‌های خارجی در وزارت خزانه‌داری واشینگتن، تحریم ۲۰ فرد و نهاد ایرانی و روسی و همچنین ۴ فروند کشتی روسی را که در نقل و انتقال «کمک‌های مرگبار ایران» به روسیه سهیم هستند، اعلام کرد.

ارزیابی جلیل روشندل از تحریم «ایران‌ایر» در پی انتقال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:54 0:00
لینک مستقیم

این وزارتخانه این افراد ایرانی و روسی را در این ارتباط هدف تحریم قرار داد: روح‌الله کاتبی مستقر در مسکو و رابط میان ایران و روسیه، ابراهیم بهرامی مستقر در ایران و کارمند «صنایع شهید خرازی» که از نهادهای زیرمجموعه گروه «صنایع شهید باکری» از سازمان‌های مرتبط با سپاه پاسداران است و در کار تماس با روسیه و آموزش پرسنل نظامی روسیه در ایران نقش داشته، علی جعفرآبادی مقیم ایران که فرمانده مجتمع فضایی «سلمان فارسی» وابسته به نیروی هوافضای سپاه پاسداران است و جمال‌الدین امیرمحمدویچ پاشایف مالک شبکه‌ای از شرکت‌های کشتیرانی روسی.

همچنین شرکت حمل و نقل آزادگان واقع در ایران، به دلیل وابستگی به سپاه پاسداران و انجام عملیات لجیستیکی برای سپاه در زیرمجموعه شرکت بنیاد تعاون سپاه و سه نهاد زیرمجموعه آن مستقر در ایران به اسامی شرکت مهندسی آماد بهینه‌ساز، شرکت بازرسی مهندسی و کنترل کیفیت سنجش گستردانا و شرکت طلیعه سبز جهان هدف تحریم قرار گرفتند.

وزارت خزانه‌داری در این ارتباط علی زارع در مقام رئیس هیئت مدیره شرکت حمل و نقل آزادگان، غلامرضا عینی سرکله عضو هیئت مدیره و مسعود نور احمدی مدیر عامل شرکت آزادگان را نیز تحریم کرد.

بیانیه آمریکا شرکت ایرانی دیگری به نام طراحی سیستم‌های پیش‌ران «فرزانگان» و سه مقام آن: حسین پورفرزانه، زهرا پورفرزانه و حسن پورفرزانه را در ارتباط با حمایت از «توسعه موشک‌های کروز» و ارائه طرح آن به روسیه تحریم کرد.

تمامی اموال و منافع احتمالی شرکت‌ها و افراد ذکرشده در خاک آمریکا مسدود خواهد شد، هر نوع همکاری افراد و نهادها با آن‌ها، چه مستقیم چه غیر مستقیم، مستوجب محاکمه و مجازات خواهد بود و ممکن است اموال و منافع آن‌ها نیز مسدود شود.

ماجرای «تحریم ایران ایر»

در حالی که فرانسه، آلمان و بریتانیا نیز روز سه‌شنبه اعلام کردند قصد دارند شرکت هواپیمایی ایران ایر را تحریم کنند، سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این که پرواز‌های ایران ‌ایر به مقاصد اروپایی برقرار است، گفت: «هنوز هیچگونه موضوعی درباره تحریم به ما اعلام نشده است.»

وزارت خارجه آلمان نیز در پاسخ به پرسش رادیو فردا درباره اینکه آیا ایران‌ ایر تحریم شده و این بخشی از قانون تحریمی است یا خیر، در یک پیام کتبی گفت: «آلمان هم‌اکنون به شدت در حال مشورت با شرکای اروپایی و بین‌المللی خود است تا تحریم‌های جدید از جمله در بخش هوایی بر ایران اعمال کند.»

دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا روز سه‌شنبه با محکوم کردن شدید انتقال موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه، گفتند: «این اقدام تشدید تنش توسط ایران و روسیه و تهدیدی مستقیم برای امنیت اروپا است.»

در ادامه این بیانیه آمده بود که تروئیکای اروپایی به شکل فوری قدم‌هایی برای لغو موافقت‌های خدمات هوایی دوجانبه با ایران برخواهند داشت.

برد پهپادهای جدید اوکراین «به ایران می‌رسد»

رئیس سازمان اطلاعات نظامی اوکراین اعلام کرده که کشورش پهپاد تهاجمی جدیدی ساخته که می‌تواند اهدافی در عمق خاک روسیه را هدف قرار دهد.

کیریلو بودانوف در فیس‌بوک خبر داد که این سازمان در حال کار با متخصصان برای توسعه پهپادهایی است که قادر به حمله تا برد یک هزار و ۸۰۰ کیلومتری است. او گفت اوکراین نقاط ضعف روسیه را شناسایی کرده است.

نشریه نیوزویک ۲۰ شهریور با اعلام این خبر نوشت، برد پهپاد جدید جنگی اوکراین به نیمی از خاک روسیه و تا بخشی از ایران نیز می‌رسد. نقشه منتشرشده در نیوزویک نشان می‌دهد که بخش شمال غربی ایران در برد این نوع پهپاد خواهد بود.

آندره یرماک، رئیس دفتر ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، این هفته در پی انتشار گزارش‌ها در خصوص تحویل موشک‌های بالیستیک ایران به روسیه، گفت اوکراین از کشورهای غربی که ارتش اوکراین را تجهیز کرده‌اند، می‌خواهد اجازه دهند تا از این تسلیحات برای هدف قرار دادن انبارهای نظامی در عمق خاک روسیه استفاده کند.

با استفاده از رویترز، آسوشیتدپرس، بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا و نیوزویک؛ ف.ر / پ.پ
XS
SM
MD
LG