لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

دادگستری ترکیه درباره مرگ شهروند ترک در کرانه باختری تحقیق می‌کند


عایشه‌نور ازکی ایگی
عایشه‌نور ازکی ایگی

وزارت دادگستری ترکیه اعلام کرد تحقیق در مورد کشته شدن یک شهروند خود در کرانه باختری را آغاز کرده است.

ییلماز تونج، وزیر دادگستری، روز پنج‌شنبه، ۲۲ شهریور گفت ترکیه نمی‌تواند در قبال کشته شدن شهروند خود در «حمله تروریستی غیرقانونی توسط مهاجمان اسرائیلی» سکوت کند.

به گفته آقای تونج، تحقیقات بر اساس قوانین ترکیه از سوی دادستانی عمومی آنکارا به جریان افتاده است.

عایشه‌نور ازکی ایگی، ۲۶ ساله، روز ۱۶ شهریور در کرانه باختری کشته شد.

ارتش اسرائیل اعلام کرده که کشته شدن خانم ایگی در جریان مقابله با تظاهرات فلسطینیان یک رویداد «غیرعمدی» بوده، اما تحقیق بیشتر در این باره را ادامه می‌دهد.

ارتش گفته بود مقتول «محرک اصلی» فعالیت‌های خشونت‌آمیز در روز تظاهرات بود و خود او به سوی نیروهای اسرائیلی سنگ پرتاب می‌کرد و یک «تهدید» برای این نیروها بود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، خانم ایگی برای فعالیت علیه اسرائیل مرتبا از آمریکا و ترکیه به اسرائیل سفر می‌کرد و وارد کرانه باختری می‌شد. به دلیل تابعیت آمریکایی و ترکیه‌ای او اسرائیل موظف به دادن مجوز ورود به او بود.

مرگ این فعال ضد اسرائیلی که در گذشته نیز بارها در تجمع‌های اعتراضی علیه اسرائیل در کرانه باختری شرکت کرده بود، دولت آمریکا را هم به واکنش واداشته است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور و معاون او، کامالا هریس، روز ۲۱ شهریور مرگ این شهروند خود را «غیرقابل قبول» نامیدند و گفتند اسرائیل باید گام‌های بیشتری بردارد تا اطمینان حاصل شود که این نوع رویدادها دیگر تکرار نمی‌شود.

خبرگزاری «وفا» وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطینی گفته بود خانم ایگی در جریان یک «راهپیمایی اعتراضی معمولی» در شهرک «بیتا» در نزدیکی نابلس کشته شد. وزارت خارجه ترکیه نیز تجمع را «مسالمت‌جویانه» نامیده بود.

جسد شهروند ترکیه‌ای روز جمعه، ۲۳ شهریور، برای خاکسپاری به کشورش برگردانده خواهد شد.

در نبود پروازهای مستقیم بین اسرائیل و ترکیه بعد از آغاز جنگ غزه بنا به خواست ترکیه، جسد از راه باکو به استانبول برده خواهد شد تا در شهر زادگاهش، دیدیم، در غرب ترکیه خاک شود.

ترکیه که دهه‌هاست میزبان سران گروه حماس بوده، از آغاز جنگ غزه یکی از سرسخت‌ترین منتقدان اسرائیل و حامی محاکمه سران این کشور در دادگاه بین‌المللی است.

وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرد که کشورش گزارشی را که بر اساس تحقیقات آنکارا در مورد مرگ شهروند خود تهیه کند، به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه خواهد کرد. این شورا در حال حاضر رسیدگی به چند پرونده علیه اسرائیل را در دست دارد.

XS
SM
MD
LG