لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۲

پاسخ استارمر به تهدید پوتین درباره عواقب «ورود ناتو به جنگ» با روسیه


کی‌یر استارمر (چپ) دو ماه پیش زلنسکی را به کابینه دعوت کرده بود
کی‌یر استارمر (چپ) دو ماه پیش زلنسکی را به کابینه دعوت کرده بود

دو روز پس از سفر مشترک وزیران خارجه آمریکا و بریتانیا به کی‌یف برای «شنیدن» نیازهای امنیتی اوکراین، نخست‌وزیر بریتانیا در راه رفتن به واشینگتن برای مذاکره با رئیس‌جمهور آمریکا بر سر جنگ روسیه در اوکراین، گفت ولادیمیر پوتین جنگ با اوکراین را آغاز کرده و خود او نیز می‌تواند هر زمانی به آن پایان دهد.

همزمان، پس از هشدار رئیس‌جمهور روسیه به غرب در مورد دادن مجوز استفاده از تسلیحات پیشرفته ساخت آن‌ها به کی‌یف برای حمله در عمق خاک روسیه، رئیس «دوما»، پارلمان در مسکو، نیز گفت ناتو هم‌اکنون نیز به یک طرف در عملیات جنگی علیه روسیه تبدیل شده است.

ولادیمیر پوتین روز پنج‌شنبه گفت هر گونه اقدام غرب برای دادن اجازه به کی‌یف در استفاده از تسلیحات دوربرد علیه اهدافی در خاک روسیه به این معنی است که ناتو عملا «در جنگ» با مسکو خواهد بود.

سفر آنتونی بلینکن و دیوید لمی، وزیران خارجه آمریکا و بریتانیا، به کی‌یف در روز چهارشنبه این هفته، به «نزدیک بودن» زمان موافقت واشینگتن و لندن به دادن مجوز به اوکراین برای کاربرد تسلیحات دریافتی از آن‌ها جهت انجام حملات در عمق خاک روسیه تعبیر شد.

روزنامه گاردین روز ۲۲ شهریور نوشت سفر مشترک وزیران خارجه آمریکا و بریتانیا به کی‌یف گواه آن بود که تصمیم دو کشور با حمایت متحدان دیگر برای دادن چنین مجوزی به اوکراین پیشاپیش گرفته شده و قرار است این امر در مذاکرات کی‌یر استارمر با جو بایدن در کاخ سفید در روز جمعه، ۲۳ شهریور، اعلام شود.

ولادیمیر پوتین،‌رئیس جمهور روسیه، روز پنج‌شنبه تأکید کرد که اعطای مجوز به اوکراین به نحو قابل توجهی ماهیت درگیری را تغییر خواهد داد و روسیه در مقابله با تهدیداتی که با آن روبه‌رو خواهد شد، تصمیمات مناسب را خواهد گرفت.

اما کی‌یر استارمر در پرواز خود به سوی واشینگتن گفت روسیه این درگیری را آغاز و به طور غیرقانونی به اوکراین حمله کرده و خود می‌تواند بلافاصله به آن پایان دهد. او افزود: اوکراین حق دفاع از خود را دارد.

نخست‌وزیر بریتانیا اضافه کرد که کشورش به اوکراین «آموزش و توانمندی» ارائه کرده تا با تهاجم روسیه مقابله کند.

آقای استارمر اظهار داشت که مذاکراتش با جو بایدن برای این است که اطمینان حاصل کند «تمامی تصمیماتی که ما (متحدان) اتخاذ کرده‌ایم، در چارچوب (اهداف) راهبردی است».

به گفته او، نظر به تحولات «واقعا مهمی» که در چند هفته و ماه آینده در برابر اوکراین و خاورمیانه است، باید «شماری تصمیم تاکتیکی نیز گرفته شود».

یک نشست سه ساعته برای بایدن و استارمر در روز جمعه در کاخ سفید پیش‌بینی شده، اما ظاهرا قرار نیست پس از این نشست، جلسه‌ای با خبرنگاران برگزار شود. دیوید لمی و شمار دیگری از مقامات کلیدی دولت آقای استارمر در نشست سران دو کشور حضور دارند.

آقای لمی خود یک روز پس از سفر به کی‌یف به روزنامه دیلی تلگراف در لندن گفت بریتانیا و آمریکا باید تسلیحات مورد نیاز برای شکست روسیه را در اختیار اوکراین قرار دهند.

لهستان، متحد نزدیک کی‌یف، نیز در جریان سفر روز پنج‌شنبه آنتونی بلینکن به ورشو خواهان آن شد که اوکراین بتواند از تسلیحات دوربرد غرب برای عملیات جنگی در عمق خاک روسیه استفاده کند.

به نوشته گاردین، دو کشور به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفته‌اند هر گونه استفاده ارتش آن کشور از موشک‌های بریتانیایی «استورم شَدو» («سایه طوفان») باید برای بخشی از یک طرح گسترده‌تر در کارزار جنگی با هدف کشاندن روسیه به پایان درگیری باشد، جنگی که این زمستان سومین سال خود را آغاز می‌کند.

با این حال، نخست‌وزیر بریتانیا گفت کشورش قصدی برای «تحمیل توافق صلح به اوکراین» ندارد و این بحثی است که رئیس‌جمهور اوکراین باید آن را هدایت کند.

از سوی دیگر، ویاچسلاو وُلودین، رئیس دوما، مجلس سُفلی در مسکو، روز جمعه گفت ناتو که پیشاپیش نیز دخالت زیادی در اتخاذ تصمیمات در ارتباط با اوکراین داشته و در پی تحولات این هفته دارد خود را به طرف جنگ با روسیه تبدیل می‌کند.

طبق ادعای آقای ولودین، ناتو به اوکراین در انتخاب شهرهای روسیه برای هدف قرار دادن آن‌ها کمک می‌کند، با اقدامات نظامی مشخصی موافقت کرده و به کی‌یف «دستور» داده است.

خشم روسیه از غرب به خاطر تقویت توان نظامی اوکراین در برابر روسیه در حالی است که این هفته آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا درستی گزارش‌های متعدد رسانه‌های غربی را تأیید کردند که حاکی از آغاز انتقال ۲۰۰ فروند موشک بالیستیک جمهوری اسلامی ایران به روسیه برای کاربرد در جنگ علیه اوکراین بود.

تا پیش از این در دو سال و نیم اخیر تهران تنها در مظان اتهام تجهیز روسیه به پهپادهای انتحاری بود که روسیه از آن‌ها برای حمله به زیرساخت‌های اوکراین استفاده گسترده کرد.

تهران و مسکو گزارش‌های این هفته دولت‌های غربی را «تکذیب» کردند، اما واشینگتن، لندن، پاریس و برلین در روزهای گذشته با برقراری گام‌های تنبیهی جدید علیه ایران، شرکت هوایی مسافربری ایران‌ایر را نیز تحریم کردند.

منابع: خبرگزاری رویترز، گاردین، رادیوفردا/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG