لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۰

تاکید لهستان بر اعطای مجوز استفاده از تسلیحات دوربرد به اوکراین؛ پوتین هشدار داد


رادوسلاو سیکورسکی و آنتونی بلینکن، وزرای خارجه لهستان و آمریکا، در نشست خبری مشترک در ورشو
رادوسلاو سیکورسکی و آنتونی بلینکن، وزرای خارجه لهستان و آمریکا، در نشست خبری مشترک در ورشو

مقام‌های ارشد لهستان در سفر وزیر خارجه ایالات متحده به این کشور خواستار تغییر سیاست آمریکا در زمینه محدودیت اوکراین برای استفاده از تسلیحات دوربرد غرب شدند؛ در همین حال رئیس جمهور روسیه درباره چنین مجوزی هشدار داد.

سفر اروپایی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز پنجشنبه ۲۲ شهریور با بازدید از لهستان و دیدار با مقام‌های ارشد این کشور به پایان رسید.

رادوسلاو سیکورسکی، وزیر خارجه لهستان، در نشست خبری مشترک با همتای آمریکایی خود در ورشو تاکید کرد که وقتی مسکو «با حمله به اهداف غیرنظامی مرتکب جنایات جنگی می‌شود»، اوکراین باید حق استفاده از تسلیحات غربی را برای دفاع از خود داشته باشد.

او گفت: «موشک‌هایی که به اهداف غیرنظامی در [اوکراین] اصابت می‌کنند از بمب‌افکن‌هایی در آسمان روسیه شلیک می‌شوند و این بمب افکن‌ها از فرودگاه‌های داخل خاک روسیه بلند می‌شوند؛ قربانی تجاوز حق دفاع از خود را دارد».

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، ماه‌هاست که تلاش می‌کند تا متحدان غربی به کی‌یف اجازه دهند از موشک‌های غربی، از جمله موشک‌های آمریکایی «اتکمز» و سامانه بریتانیایی «سایه‌ توفان»، برای شلیک به عمق خاک روسیه استفاده کند و از این طریق توانایی مسکو برای انجام حملات را محدود کند.

ایالات متحده تا کنون با تاکید بر اینکه استفاده از این تسلیحات دوربرد تنش‌ها را تشدید خواهد کرد، با اعطای مجوزها در این زمینه به اوکراین موافق نبوده است. با این حال از اظهارات مقام‌های آمریکا و بریتانیا چنین برمی‌آید که دو کشور قصد تغییر سیاست خود در این باره را دارند.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، و کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، قرار است روز جمعه در آمریکا با یکدیگر دیدار کنند.

سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، به ورشو یک روز پس از سفر او به کی‌یف در همراهی با دیوید لمی، همتای بریتانیایی خود، صورت گرفت.

آقای بلینکن در ورشو گفت: «از آنجایی که هم نوع حملات روسیه و هم شرایط میدان جنگ تغییر کرده است، ما نیز خود را با آن تطبیق داده‌ایم».

او یکی از اهداف سفر یک روز قبل خود به کی‌یف را شنیدن اظهارات مقام‌های اوکراینی درباره نیازهای‌شان «با توجه به شرایط کنونی میدان جنگ از جمله در شرق و سایر بخش‌های اوکراین» ذکر کرد.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: «در صورت لزوم خود را با شرایط جدید تطبیق می‌دهیم... تا در برابر تجاوز روسیه دفاع کنیم».

هشدار پوتین

از سوی دیگر ولادیمیر پوتین در یکی از تندترین موضع‌گیری‌های خود هشدار داد که اعطای مجوز به اوکراین برای استفاده از تسلیحات دوربرد غربی علیه اهدافی در خاک روسیه را ورود مستقیم ناتو به جنگ خواند.

ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه ۲۲ شهریور در مصاحبه با تلویزیون دولتی روسیه گفت: «مسئله اجازه دادن به رژیم اوکراین برای حمله به روسیه با استفاده از این سلاح‌ها نیست، بلکه تصمیم‌گیری در مورد این است که آیا کشورهای عضو ناتو می‌خواهند به طور مستقیم وارد جنگ شوند یا نه».

او با ادعای اینکه استفاده از داده‌های ماهواره‌‌ای برای هدف‌گیری و برنامه‌ریزی برای مسیرهای پرواز موشک‌ها باید توسط پرسنل نظامی ناتو انجام شود و کی‌یف چنین توانایی ندارد، گفت هر کشوری که به اوکراین چنین اجازه‌ای دهد در حکم آن است که مستقیم وارد جنگ شده است.

در ماه‌های اخیر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، بارها خواستار دریافت چنین مجوزی از سوی متحدان کی‌یف شده و این خواسته را روز پنجشنبه نیز تکرار کرد.

خبرگزاری رویترز هفته گذشته به نقل از برخی منابع مطلع گزارش داد که ایالات متحده به توافقی برای ارسال این نوع تسلیحات به اوکراین نزدیک شده است، اما تا «حل برخی مسائل فنی» و نهایی شدن آن کی‌یف باید چند ماه صبر کند.

گزارش‌ها درباره احتمال تغییر سیاست غرب درباره اعطای مجوز به اوکراین برای استفاده از تسلیحات دوربرد در حالی منتشر می‌شود که آمریکا و سه کشور اروپایی گفته‌اند در پی ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه اقدام به تحریم ایران‌ایر خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG