لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۸

آمریکا انفجار در فرودگاه بغداد را کار نیروهای نزدیک به تهران دانست


نمایی از فرودگاه بغداد
نمایی از فرودگاه بغداد

سه روز پس از حملات انفجاری به مجتمع دیپلماتیک آمریکا در فرودگاه بغداد ساعاتی پیش از ورود مسعود پزشکیان به این فرودگاه، سفارت آمریکا در عراق حمله را کار گروه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد.

مقامات امنیتی عراق صبح چهارشنبه، ۲۱ شهریور، در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های فرانسه و آسوشیتدپرس گفته بودند که هنگام ترتیب دادن آخرین مقدمات برای استقبال از مسعود پزشکیان، دو صدای مهیب شنیدند.

یک مقام امنیتی عراق گفت دو فروند موشک کاتیوشا به یک بخش از فرودگاه که نیروهای آمریکایی و قوای ائتلاف بین‌المللی در آن مستقر هستند اصابت کرد که یکی دیوار این بخش را هدف قرار داد و دیگری داخل محوطه این قسمت فرود آمد. حمله یادشده آسیب جانی در برنداشت.

سفارت آمریکا در بغداد روز جمعه، ۲۳ شهریور، اعلام کرد حمله کار گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران بود که «آزادانه در عراق فعال هستند». این بیانیه مشخصا به نام گروهی که در مظان اتهام انجام این حمله است، اشاره نکرده است.

در بیانیه سفارت آمریکا بر «حق دفاع از خود و کارکنانش در هر نقطه از جهان» تأکید شده، اما توضیح بیشتری در این ارتباط نیامده است.

مجتمع مورد استفاده آمریکا در محدوده فرودگاه بغداد با سفارت آمریکا در پایتخت عراق مرتبط است و از سوی سفارت مورد پشتیبانی لجستیکی و خدمات پزشکی قرار دارد.

آمریکا در بیانیه روز جمعه خود از دولت بغداد خواست به تعهداتش در محافظت از پرسنل آمریکایی و تأسیساتی که مورد استفاده نیروهای ائتلاف در عراق است، عمل کند.

سفارت آمریکا یادآوری کرد که نیروهای ائتلاف در عراق بر اساس دعوت دولت این کشور حضور دارند و مراقبت از این نیروها و محل‌های کار و استقرار آن‌ها وظیفه بغداد است.

جعفر الحسینی، سخنگوی گروه «کتائب حزب‌الله عراق»، که یکی از مهم‌ترین بازوهای نیابتی جمهوری اسلامی ایران در عراق محسوب می‌شود، روز چهارشنبه از ربط دادن گروه خود با حمله در فرودگاه بغداد ابراز برائت کرد و حمله را «به شدت» محکوم کرد.

جعفر الحسینی خواهان تحقیق و روشن شدن این امر شد که چه کسی در آستانه سفر رئیس‌جمهور ایران به عراق مرتکب حمله شده است.

گروه‌های مسلح شیعی مورد حمایت تهران در عراق در ۱۱ ماه جنگ غزه بارها به اهداف آمریکا در عراق حمله کرده‌اند تا خشم خود را از واشینگتن به دلیل «حمایت از اسرائیل» در برابر گروه افراطی حماس نشان دهند.

حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته شده، مورد حمایت تهران و گروه‌های نیابتی آن در منطقه، از شبه‌نظامیان شیعی در عراق گرفته تا حزب‌الله در لبنان و حوثی‌ها در یمن است.

جمهوری اسلامی ایران به حمله صورت گرفته به فرودگاه بغداد واکنشی نشان نداد. رهبر جمهوری اسلامی در دیدارهای سال‌های اخیر با مقامات ارشد عراقی که به تهران سفر کرده‌اند، همواره بر لزوم تلاش برای پایان دادن به حضور نیروهای آمریکا در عراق تأکید کرده است. این در حالی است که عراق به عنوان یک شریک آمریکا در منطقه هنوز میزبان ۲۵۰۰ نیروی نظامی آمریکا است.

مسعود پزشکیان روز چهارشنبه سفر خود را به عراق با دیدار از بغداد در حالی که محمد شیاع سودانی، نخست‌وزیر به استقبال او در فروگاه آمده بود، آغاز کرد.

آقای پزشکیان در ادامه دیدارش در عراق روز پنج‌شنبه نیز ابتدا به اربیل و سپس به سلیمانیه در اقلیم کردستان سفر کرد. حضور او در اقلیم کردستان به دلیل نخستین بازدید یک رئیس‌جمهور ایران از این مناطق کردنشین، «تاریخی» توصیف شد.

مسعود پزشکیان که مادرش کرد است، به روانی با زبان کردی با میزبانان خود و نیز با خبرنگاران اقلیم کردستان عراق سخن گفت که مورد استقبال کردهای این کشور قرار گرفت.

XS
SM
MD
LG