لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۶

انفجار در مجتمع دیپلماتیک آمریکا در بغداد همزمان با سفر رئیس‌جمهور ایران


یکی از نظامیان آمریکایی مستقر در حومه بغداد
یکی از نظامیان آمریکایی مستقر در حومه بغداد

مقامات امنیتی عراق گفتند در محلی در محدوده فرودگاه بغداد که مورد استفاده نظامیان آمریکایی مستقر در عراق است، شامگاه سه‌شنبه ۲۰ شهریور یک انفجار رخ داده است.

صدای انفجار در ساعت ۱۱ شب در فرودگاه در بخشی که مشاوران ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا از آن استفاده می‌کنند، شنیده شد.

این موضوع را تحسین الخفاجی، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق در بیانیه‌ای در شبکه ایکس نوشت، خبر داد.

سفارت آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که انفجار شب گذشته در فرودگاه بغداد، حمله‌ای به یک مجتمع دیپلماتیک آمریکا بوده که هیچ تلفات جانی نداشته است.

این حمله چند ساعت قبل از ورود مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور جدید ایران، به بغداد برای یک سفر سه روزه صورت گرفت که اولین سفر خارجی او از زمان تصدی به مقام ریاست‌جمهوری است.

سفارت آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «خوشبختانه هیچ تلفات جانی گزارش نشده و ما در حال ارزیابی خسارات و علت انفجار هستیم.»

فرماندهی عملیات مشترک عراق پیشتر از وقوع انفجاری در منطقه‌ای از فرودگاه که مشاوران ائتلاف بین‌المللی در آن حضور داشتند، خبر داده بود.

یک مقام امنیتی عراق در فرودگاه بغداد که خواسته نامش برده نشود، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت نیروهایی که در فرودگاه در حال آماده کردن مقدمات استقبال از مسعود پزشکیان بودند، صدای دو انفجار را شنیدند که احتمالاً ناشی از هدف قرار دادن یک سایت پشتیبانی لجیستیکی نیروهای ائتلاف بین‌المللی بود.

یک مقام ارشد نظامی نیز به خبرگزاری فرانسه گفت «دو موشک از نوع کاتیوشا» باعث انفجار بود که یکی به دیوار محوطه نیروهای یادشده اصابت کرد و دومی در داخل پایگاه این نیروها منفجر شد.

بر اساس بیانیه گروه رسانه امنیتی عراق و خبرگزاری دولتی این کشور، نیروهای این کشور نوع یا دلیل انفجار را تعیین نکرده و هنوز هیچ عاملی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است. مقامات آمریکایی نیز در این باره اظهارنظر نکردند.

مقام‌های عراقی گفتند این رویداد در دست بررسی است و تردد هوایی غیرنظامی «به روال عادی» خود در فرودگاه ادامه یافته است.

از آغاز جنگ غزه که این هفته وارد دوازدهمین ماه خود شد، شبه‌نظامیان شیعی عراقی متحد ایران پایگاه‌های نیروهای آمریکایی مستقر در عراق را «به تلافی حمایت آمریکا از اسرائیل» هدف قرار داده‌اند.

نیروهای گروه کتائب حزب‌الله عراق، عامل مواردی از حملات یادشده ۱۱ ماه گذشته علیه نیروهای آمریکایی در عراق بوده‌اند.

با این حال، جعفر الحسینی، سخنگوی کتائب حزب‌الله عراق بامداد چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که هدف قرار دادن فرودگاه «توسط دست‌های مشکوک» انجام شده و هدف از آن، «ایجاد اخلال در سفر رئیس‌جمهور ایران به بغداد» بوده است.

جعفر الحسینی این «حمله» را «به شدت» محکوم کرد و از نیروهای امنیتی عراق خواست عاملان آن را شناسایی کنند.

مناسبات ایران و عراق، دو کشوری که دارای جمعیت اکثریت شیعه هستند، در دو دهه گذشته نزدیک‌تر شده است.

تهران یکی از شریکان عمده بازرگانی عراق و دارای نفوذ سیاسی قابل توجه در بغداد است؛ جایی که متحدان عراقی آن بر مجلس و دولت تسلط دارند.

عراق برای خروج تدریجی ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی آمریکایی مستقر در عراق که مشاوران ائتلاف بین‌المللی در منطقه هستند، با آمریکا در حال مذاکره است. ایران سال‌هاست که بر بیرون رفتن آمریکاییان از عراق پافشاری می‌کند.

مسعود پزشکیان هفته گذشته در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود در تهران گفت برای زیارت نجف که سال گذشته نیز در آنجا بوده، می‌خواسته دوباره امسال به عراق برود اما این سفر به یک سفر رسمی تبدیل و دیدار با مقامات رسمی عراقی هم در آن گنجانده شد.

با استفاده از: خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و فرانسه؛ ف. ر/ پ. پ
XS
SM
MD
LG