لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۶

ادامه بازداشت‌ها در ایران در آستانه سالگرد آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»


تصویری از مسیر منتهی به آرامستان آیچی در چهلمین روز جان باختن مهسا ژینا امینی
تصویری از مسیر منتهی به آرامستان آیچی در چهلمین روز جان باختن مهسا ژینا امینی

به گزارش رسانه‌های حقوق بشری، در آستانه دومین سالروز جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، بازداشت‌ها در ایران، به‌ویژه در شهرهای استان کردستان، ادامه دارد.

هه‌نگاو و هرانا روز جمعه ۲۳ شهریور خبر دادند که در روز چهارشنبه رضا علایی در بانه و زانیار افسری در مریوان بازداشت شده‌اند.

همچنین به نوشته هه‌نگاو و برخی رسانه‌های کرد، میلاد پیرانی نیز روز چهارشنبه در حومه دیواندره بازداشت شده است.

در همین حال خانواده مینا سلطانی، از مادران دادخواه که روز چهارشنبه در بانه بازداشت شده بود، پس از چند روز بی‌خبری از وضعیت او، خبر دادند که او در تماسی کوتاه گفت در شهر ارومیه در بازداشت است.

فرزند خانم سلطانی شهریار محمدی بود که در اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» کشته شد. در آغاز اعتراضات گسترده سال ۱۴۰۱ عکسی منتشر شد که او را یک شب پیش از کشته شدنش، نشسته بر سر پیکر یکی دیگر از دوستان جان‌باخته‌اش نشان می‌داد.

۲۵ شهریور دومین سالگرد جان باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد است و پدر او، امجد امینی، گفته است قصد دارند مراسم یادبود او را در گورستان آیچی سقز برگزار کنند.

با این حال شهر سقز در دو روز گذشته به شدت امنیتی بوده و ماموران حکومتی حضوری چشمگیر در شهر دارند.

بر اساس آن‌چه شاهدان عینی به رادیوفردا گفته‌اند، فضای این شهر از روز پنجشنبه ۲۲ شهریور به‌شدت امنیتی است و دوربین‌های زیادی در مناطق مختلف شهر نصب شده و در مناطقی که پیشتر اعتراضات در جریان بود، شمار دوربین‌های نصب‌شده بیشتر است.

مهسا ژینا امینی، دختر ۲۲ سالهٔ اهل سقز، روز ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ به بهانه «حجاب نامناسب» در تهران توسط مأموران گشت ارشاد بازداشت شد و۲۵ شهریور در حالی که در بازداشتگاه بیهوش شده و به اغما رفته بود، در بیمارستان درگذشت.

وبسایت هه‌نگاو روز شنبه با انتشار یک عکس خبر داد که ماموران حکومتی صبح شنبه آب سد «چراغ ویس» را بر بستر رودخانه سقز رهاسازی کرده‌اند تا مانند سال گذشته، یکی از مسیرهای دسترسی به آرامستان آیچی و مزار مهسا امینی قطع شود.

در مراسم چهلم مهسا ژینا امینی در سال ۱۴۰۱ به دلیل ممانعت ماموران امنیتی از ورود شهروندان به گورستان آیچی، گروهی بزرگ از مردم از این مسیر استفاده کرده و خود را به مزار او رساندند.

بازداشت‌ها در کشور در آستانه دومین سالگرد مرگ مهسا ژینا امینی از روز دهم شهریور جاری آغاز شده است.

XS
SM
MD
LG