لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۱

فضای شهر سقز در آستانهٔ سالگرد جان باختن مهسا امینی «به‌شدت امنیتی شده است»


عکس آرشیوی از تجمع مردم سقز برای بزرگداشت مهسا امینی، چهارم آبان ۱۴۰۱
عکس آرشیوی از تجمع مردم سقز برای بزرگداشت مهسا امینی، چهارم آبان ۱۴۰۱

شاهدان عینی به رادیوفردا خبر داده‌اند که سقز، شهر محل زندگی و دفن مهسا امینی در آستانهٔ دومین سالگرد جان باختن او به‌شدت امنیتی شده و حضور گستردهٔ نیروهای امنیتی در خیابان‌ها نیز آشکارا به چشم می‌خورد.

براساس آن‌چه شاهدان عینی به رادیوفردا گفته‌اند، فضای این شهر از روز پنجشنبه ۲۲ شهریور به‌شدت امنیتی است و دوربین‌های زیادی در مناطق مختلف شهر نصب شده و در مناطقی که پیشتر اعتراضات در جریان بود، شمار دوربین‌های نصب‌شده بیشتر است.

مهسا ژینا امینی، دختر ۲۲ سالهٔ اهل سقز ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ به بهانه «حجاب نامناسب» در تهران توسط مأموران گشت ارشاد بازداشت شد و۲۵ شهریور در حالی که در بازداشتگاه بیهوش شده و به اغما رفته بود، در بیمارستان درگذشت.

تشدید فضای امنیتی در شهر سقز در حالی است که امجد امینی، پدرمهسا، پنجشنبه ۲۲ شهریور در پیامی صوتی به رادیوفردا اعلام کرد اگر حکومت ایران محدودیت‌های سال گذشته را ایجاد نکند، با توجه به تماس‌ها و درخواست‌های زیاد مردم، مراسم سالگرد روز یکشنبه ۲۵ شهریور برگزار خواهد شد.

امروز اما شاهدان عینی به رادیوفردا خبر داده‌اند که فضای خیابان ماموستا هژار(خیابانی محل زندگی خانواده مهسا) نیز به‌شدت امنیتی شده است.

منابع رادیوفردا می‌گویند جو آرامستان آیچی، جایی که پیکر مهسا دفن شده، نیز امنیتی است و شمار دوربین‌های نظارتی نصب‌شده نیز در این مسیر و منطقه بیشتر شده است.

به‌گفتهٔ شاهدان عینی، این دوربین‌ها به‌ظاهر دوربین‌های کنترل راهنمایی و رانندگی است، اما جاهایی نصب شده که نه ماشینی رد می‌شود و نه خبری از رانندگی است.

این شاهدان می‌گویند در ورودی و خروجی شهر سقز نیز تغییراتی ایجاد شده؛ نیروهای امنیتی مستقر شده‌اند و بلوک‌های سیمانی بزرگ نیز کار گذاشته شده است.

منابع رادیوفردا همچنین خبر می‌دهند که مأموران در ورودی و خروجی شهر ماشین‌ها را متوقف می‌کنند و از آن‌ها سؤال‌هایی می‌پرسند؛ این‌که چرا به سقز می‌روید، چه کاری دارید، از کجا می‌آیید و... سپس صندوق عقب خودروها را هم بازرسی می‌کنند.

جمهوری اسلامی البته سال گذشته نیز در روزهای نزدیک به اولین سالگرد مهسا امینی تدابیر امنیتی را نه تنها در سقز که بسیاری شهرهای بزرگ ازجمله پایتخت به‌شدت افزایش داد و محدودیت‌های سنگینی نیز برای برگزاری مراسم او اِعمال کرد.

اما امجد امینی به رادیوفردا گفته است که برگزاری مراسم حق خانوادهٔ مهسا است. او می‌گوید: «ما، خانوادهٔ مهسا ژینا امینی، مانند هر خانوادهٔ داغدیدهٔ ایرانی دوست داریم و حق داریم مراسم سنتی و مذهبی سالگرد را برای عزیز از دست‌رفته‌مان برگزار کنیم.»

برخی منابع رادیو‌فردا می‌گویند که مأموران امنیتی طی روزهای گذشته به‌طور مرتب با فعالان مدنی و سیاسی و همچنین بازاریان سقز نیز تماس گرفته‌ و تهدید کرده‌اند انجام هر کاری که نشانهٔ اعتراض باشد، ممنوع است و برای آن‌ها عواقبی خواهد داشت.

منابع رادیوفردا همچنین می‌گویند مأموران امنیتی در تماس با بازاریان نیز به آن‌ها گفته‌اند که روز یکشنبه ۲۵ شهریور باید همچون روزهای دیگر مغازه‌هایشان را باز کنند و اجازهٔ تعطیلی و اعتصاب ندارند.

در آستانهٔ دومین سالگرد جان باختن مهسا امینی که به شکل‌گیری جنبش «زن زندگی آزادی» و سرکوب شدید آن توسط حکومت منجر شد، گزارش‌های نهادهای حقوق بشری حاکی از این است که حکومت جمهوری اسلامی همچنان به ساکت کردن و مجازات اعضای خانواده‌های دادخواه ادامه می‌دهد و در آستانهٔ سالگرد این اعتراضات فشارها به زنان و سرکوب آنان را نیز افزایش داده است.

در تازه‌ترین بیانیه‌ٔ کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد که جمعه ۲۳ شهریور ماه منتشر شد، تأکید شده است که حکومت ایران «تلاش‌هایش برای سرکوب حقوق بنیادین زنان و دختران و نابودی دیگر فعالیت‌های زنان را شدت بخشیده» و با وجود کاهش اعتراضات گسترده، نیروهای امنیتی حکومت «الگوهای پیشین خشونت، از جمله ضرب‌وشتم، لگد زدن و سیلی زدن به زنان و دخترانی را که به نظر می‌رسد از قوانین و مقررات حجاب اجباری پیروی نمی‌کنند، تشدید کرده است».

دو روز پیشتر نیز سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده بود حکومت ایران اعضای خانوادهٔ ده‌ها نفر از افرادی را که در جریان اعتراضات دو سال گذشتهٔ ایران کشته، اعدام یا زندانی شده‌اند، به اتهامات واهی بازداشت یا تهدید کرده یا مورد آزار و اذیت قرار داده‌ است.

در این گزارش تأکید شده که دو سال پس از شروع اعتراضات «زن زندگی آزادی»، جمهوری اسلامی همچنان به ساکت کردن و مجازات اعضای خانواده‌های دادخواهی ادامه می‌دهد که خواستار پاسخگویی حکومت در قبال نقض حقوق اعضای خانواده و بستگان خود هستند.

با این حال، حکومت جمهوری اسلامی همچنان نگران بروز دوباره اعتراضات در سالروز جان باختن مهسا ژینا امینی است.

با استفاده از گزارش شاهدان عینی و وب‌سایت رادیوفردا؛ س.ب/ر.ش
XS
SM
MD
LG