لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۱

هشدار وزیر بهداشت درباره حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی


محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت
محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت

وزیر بهداشت دولت چهاردهم می‌گوید ارز ترجیحی دارو حذف شده است. این در حالی است که بانک مرکزی ایران مدعی تامین ۱.۵ میلیارد دلار ارز ترجیحی «دارو و تجهیزات پزشکی» تا ۱۹ شهریور امسال شده بود.

محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شنبه ۲۴ شهریور گفت: «نگرانی جدی ما این است که اگر در نیمه دوم سال ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی را نیز مانند دارو حذف کنند، بدون شک با کمبود تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها رو به رو می‌شویم.»

اگرچه وزیر بهداشت دولت سیزدهم نیز از حدف ارز ترجیحی واردات دارو از ابتدای سال ۱۴۰۱ خبر داده بود، اما بانک مرکزی کماکان در گزارش‌های خود مدعی اختصاص ارز ترجیحی به واردات دارو است.

آمارهای بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد پارسال ۴.۳ میلیارد دلار واردات تجهیزات پزشکی و دارو به کشور انجام شده که ۱.۸ میلیارد دلار آن با ارز ترجیحی بوده است. این رقم در سه ماهه ابتدایی امسال به کمتر از۴۰۰ میلیون دلار سقوط کرد و در تابستان دوباره افزایش یافت.

رئیس بانک مرکزی بعد از ماه‌ها تعلل این بانک برای تامین ارز دارو و در پی دستور مسعود پزشکیان در مرداد ماه، از اختصاص نقدینگی و ارز به واحدهای داروسازی خبر داد.

این در حالی است که بانک مرکزی می‌گوید از ابتدای امسال تا ۱۹ شهریورماه حدود یک میلیارد و ۴۵۳ میلیون دلار با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص داده است.

آقای ظفرقندی توضیح نداده در حالی که بانک مرکزی مدعی اختصاص ارز ترجیحی برای واردات دارو است، چرا او از حذف آن سخن گفته و بانک مرکزی نیز در گزارش‌های خود بصورت مجزا اشاره نکرده است که چه میزان ارز ترجیحی به واردات دارو و چه میزان به واردات تجهیزات پزشکی اختصاص داده شده است.

پیشتر، وحید هاشــم بیک محلاتی، نایب رئیس انجمن پخش دارو تیرماه امسال از حذف ارز ترجیحی برخی داروهای وارداتی، از جمله داروهای تنفسی خبر داده بود.

او در ادامه گفته بود «بازار دارویی در سال ۱۴۰۰ رقمــی در حدود ۶۰ هــزار میلیارد تومان بــوده که از این عدد ۳۰ هــزار میلیارد تومان از جیب مردم پرداخت شــده اســت، اما همین بازار در ســال ۱۴۰۲ حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان بود و پرداختــی از جیب مردم به بیش از ۸۰ هــزار میلیارد تومان افزایش یافته؛ یعنی مردم بیش از دو برابر پرداخت داشته‌ا‌ند».

کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اردیبهشت امسال طی گزارشی اعلام کرده بود نزدیک به ۱۵۰ قلم داروی پرمصرف کمبود و محدودیت جدی دارد و حدود ۶۵ قلم دارو در شرایط کمبود حاد قرار دارد.

روز شنبه همچنین رئیس انجمن داروسازان گفت که دولت ایران بیش از ۶۰ درصد تولیدات دارویی داروسازان داخلی را خریداری و قیمت‌گذاری می‌کند و این مسئله عامل اصلی پایین بودن کیفیت این داروها است.

XS
SM
MD
LG