لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

زنده عملیات زمینی «محدود» اسرائیل در لبنان؛ بلینکن: جهان بدون نصرالله امن‌تر است

خلاصه رویدادها:

  • برای اولین بار از آغاز جنگ غزه، بامداد دوشنبه منطقه‌ای در شهر بیروت هدف حمله هوایی قرار گرفت و «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» از کشته شدن سه تن از اعضایش در این حمله خبر داد
  • تظاهرکنندگان در کراچی پاکستان در حالی که عکس‌های حسن نصرالله را در دست داشتند در نزدیکی کنسولگری آمریکا با پلیس درگیر شدند
  • مسعود پزشکیان بار دیگر گفت: «نباید حزب‌الله را تنها گذاشت»
  • ایران حمله اسرائیل به بندر حدیده یمن را به شدت محکوم کرد؛ به گفته وزارت بهداشت حوثی‌ها، در این حمله چهار نفر کشته و ۲۹ تن زخمی شدند
  • وزیر خارجه فرانسه به همراه کمک‌های پزشکی وارد بیروت شد
  • عربستان سعودی در بیانیه‌ای بدون اشاره به کشته شدن حسن نصرالله، بر حفظ تمامیت ارضی لبنان تاکید کرد
  • بر اساس آمار وزارت بهداشت لبنان، حملات اسرائیل به مناطق مختلف این کشور در روز یکشنبه دست‌کم ۱۰۵ کشته برجای گذاشت
  • حزب‌الله یک گروه شبه‌نظامی و در عین حال یک حزب سیاسی است که بخش بزرگی از جنوب لبنان را تحت کنترل دارد
  • ایالات متحده حزب‌الله را یک سازمان تروریستی می‌داند، اما اتحادیه اروپا شاخهٔ نظامی آن را در فهرست سیاه قرار داده و شاخهٔ سیاسی‌اش را تروریستی نمی‌داند. حزب سیاسی حزب‌الله در پارلمان لبنان هم نمایندگانی دارد
۱۲:۲۶ ۷.۷.۱۴۰۳

وال استریت جورنال: چند عضو سپاه هم در محل کشته شدن نصرالله حضور داشتند

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال روز شنبه نوشت که روز جمعه چند عضو سپاه پاسداران هم در محل نشست حسن نصرالله و فرماندهان حزب‌الله حضور داشتند.

وال استریت جورنال این خبر را به نقل از منابع خود منتشر کرده، اما به نام آنها اشاره نکرده است. هنوز هیچ مقام رسمی در ایران این خبر را تأیید نکرده است.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، و چند عضو دیگر این گروه روز جمعه در حمله هوایی اسرائیل به ساختمانی در جنوب بیروت کشته شدند.

۱۱:۴۵ ۷.۷.۱۴۰۳

ارتش اسرائیل از کشته شدن حسن نصرالله در روز جمعه خبر داد

حساب توییتری ارتش اسرائیل روز شنبه از کشته‌ شدن حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در حمله شب گذشتهٔ اسرائیل به مقر مرکزی گروه حزب‌الله در حومه جنوبی بیروت خبر داد.

بر اساس اعلام سخنگوی ارتش اسرائیل برای رسانه‌های عربی، علی کرَکی، فرمانده جبهه جنوبی حزب‌الله نیز که از عملیات پیشین اسرائیل جان سالم به‌ در برده بود، در حملهٔ شب گذشته، کشته شده است.

آن طور که ارتش اسرائیل اعلام کرده، حمله زمانی انجام شده که حسن نصرالله با تعدادی از فرماندهان حزب‌الله نشست داشته است.

به گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، از یک سال پس از احراز پست دبیرکلی حزب‌الله از سوی حسن نصرالله، نظر به کشته شدن سید عباس موسوی، دبیرکل پیشین این گروه در اوایل سال ۱۹۹۲، هاشم صفی‌الدین به عنوان جانشین احتمالی حسن نصرالله تعیین شده بود.

با این حال گزارش‌های تأیید نشده حاکی است که هاشم صفی‌الدین نیز در نشست محرمانه عصر جمعه شرکت داشته است.

هاشم صفی‌الدین از بستگان نزدیک حسن نصرالله و پدر همسر زینب سلیمانی، دختر قاسم سلیمانی، است. او سال‌ها در حوزه علمیه قم درس دینی خوانده بود، اما به خواست نصرالله برای احراز عضویت در کادر رهبری حزب‌الله به لبنان بازگشت.

حسن نصرالله در ۱۸ سال اخیر پس از جنگ سال ۲۰۰۶ ارتش اسرائیل با گروه او بر سر حمله حزب‌الله به اسرائیل و ربودن جسد دو افسر کشته شده اسرائیلی، از مخفیگاه‌های خود بیرون نیامده بود و تمامی سخنرانی‌های او از همین مخفیگاه‌ها انجام می‌شد.

یوسی کوهن، رئیس پیشین موساد، پیشتر در گفت‌وگوهای رسانه‌ای در اسرائیل گفته بود کشورش از مخفیگاه‌های نصرالله آگاه است و تا حال از هدف قرار دادن این اماکن خودداری کرده، اما در صورت تغییر میزان مخاطرات این گروه برای اسرائیل، این رویکرد تغییر خواهد کرد.

۱۱:۲۱ ۷.۷.۱۴۰۳

نتانیاهو هنگام صدور دستور حمله به ضاحیه و مقر نصرالله

دفتر نخست وزیری اسرائیل عکسی از بنیامین نتانیاهو منتشر کرده که گفته می‌شود او را در حال صدور دستور حمله به منطقه ضاحیه در جنوب بیروت با هدف زدن حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، نشان می‌دهد.

نتانیاهو در نیویورک، هنگام صدور دستور حمله
نتانیاهو در نیویورک، هنگام صدور دستور حمله

دقایقی پس از صدور این دستور، نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل به جمهوری اسلامی اکیدا هشدار داد که «هیچ‌جایی» در ایران نیست که «دست بلند اسرائیل به آن نرسد و این در مورد کل خاورمیانه صدق می‌کند.»

۱۱:۰۲ ۷.۷.۱۴۰۳

تصاویری از ضاحیه، صبح روز بعد از حمله

تصاویری از حومه جنوبی بیروت (ضاحیه)، صبح روز شنبه پس از حملات ارتش اسرائیل به این منطقه در شبکه‌های اجتماعی عرب‌زبان منتشر شده است.

ارتش اسرائیل شب گذشته اعلام کرد که مقر مرکزی گروه حزب‌الله در حومه جنوبی بیروت را هدف قرار داده است.

تصاویر اولیه‌ای که بعد از این حمله منتشر شد، نشان می‌داد دود غلیظ ناشی از این حمله آسمان را فرا گرفته و چند ساختمان ویران شده بود.

هنوز اطلاعات دقیقی از شمار کشته‌شدگان، و اینکه چه تعداد از آنها از فرماندهان بلندپایه حزب‌الله بودند، منتشر نشده است.

از سرنوشت حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز اطلاعی در دست نیست.

۱۰:۵۶ ۷.۷.۱۴۰۳

ارتش اسرائیل سه تیپ از نیروهای ذخیره را به خدمت فراخواند

ارتش اسرائیل روز شنبه اعلام کرد در پی ارزیابی وضعیت جدید در ستاد ارتش، تصمیم گرفته شده که سه تیپ از نیروهای ذخیره ارتش برای خدمت فراخوانده شوند.

این نیروها «برای تقویت تدابیر دفاعی» در فرماندهی مرکزی ارتش اسرائیل خدمت خواهند کرد.

به نوشته یدیعوت آخرونوت، از این نیروها عمدتا برای مقابله با رویدادهای ضد امنیتی احتمالی در «یهودا» و «شومرون» (کرانه غربی رود اردن) همزمان با اعیاد پاییزه یهودیان استفاده خواهد شد.

اعیاد پاییزه از چهارشنبه این هفته با سال نو عبری آغاز می‌شود و تا عید «سوکوت» در سه هفته دیگر ادامه خواهد یافت. این رویدادهای مذهبی با آستانه سالگرد حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل و نخستین سالگرد جنگ غزه مصادف شده است.

۱۰:۱۶ ۷.۷.۱۴۰۳

ارتش اسرائیل: رئیس شبکه گروه افراطی حماس در جنوب سوریه کشته شد

ارتش اسرائیل روز شنبه، هفتم مهر اعلام کرد که رئیس شبکه گروه افراطی حماس در جنوب سوریه را کشته است.

ارتش اسرائیل این فرمانده را احمد محمد فهد معرفی و اضافه کرده که او جمعه شب کشته شده است.

گروه افراطی حماس از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا به عنوان گروه تروریستی معرفی می‌شود.

به گفته ارتش، احمد محمد فهد، مسئول اجرای «عملیات تروریستی» علیه نیروهای اسرائیلی و کشور اسرائیل از جنوب سوریه بود و در دوره اخیر حملات علیه ارتفاعات جولان را سامان داده بود.

سخنگوی ارتش افزود این فرمانده حماس «در حال برنامه‌ریزی برای انجام ترور بیشتر برای اجرا در آینده بسیار نزدیک بود».

سانا، خبرگزاری رسمی سوریه پیش از این خبر داده بود که پنج سرباز سوری در حمله اسرائیل به یک پایگاه نظامی در مرز سوریه و لبنان در ساعات اولیه روز جمعه در حومه دمشق کشته شدند.

۱۰:۱۵ ۷.۷.۱۴۰۳

نصرالله در تهران به روایت عکاسان

حسن نصرالله که بیش از سه دهه دبیرکل حزب‌الله لبنان بوده، توانست به‌مرور حمایت‌های بیشتری از جمهوری اسلامی کسب کند و نقش مهم‌ترین گروه نیابتی حکومت ایران در منطقه را ایفا کند.

۱۰:۱۱ ۷.۷.۱۴۰۳

التهاب در بازارهای ایران در پی انفجار در ضاحیه بیروت

افزایش تنش در خاورمیانه در پی حمله اسرائیل به مقر فرماندهی حزب‌الله لبنان در قلب منطقه ضاحیه در جنوب بیروت بازارهای مالی ایران را ملتهب کرد.

همزمان با این رویداد قیمت دلار آزاد تا صبح شنبه به ۶۰ هزار و ۶۵۰ تومان رسید.

در حالی که خبر سفر گروسی به تهران و احتمال شروع مذاکرات برجام، باعث ثبات نرخ دلار در هفته اول مهرماه شده بود، افزایش تنش در خاورمیانه روند نرخ ارز را تغییر داد. نرخ «تِتِر» نیز در معاملات شب ‌گذشته تا ۶۰ هزار و ۹۰۰ تومان بالا رفت.

در ساعت‌های ابتدایی صبح شنبه سازمان بورس و اوراق بهادار برای جلوگیری از تاثیر هیجانات بر روند معاملات، دامنه نوسان همه نمادهای بورس را به مثبت و منفی یک درصد محدود کرد.

با وجود این، شاخص کل بورس تهران نیز تا حوالی ساعت ده صبح، ۵۴۰۰ واحد منفی شده است و تا این لحظه بیش از ۵۲۵ نماد بورس تهران در وضعیت «صف فروش» قرار دارند. در مقابل تنها ۵۳ نماد در بازه مثبت معامله می‌شوند.

۰۹:۵۹ ۷.۷.۱۴۰۳

واکنش پزشکیان به حمله اسرائیل به ضاحیه در جنوب بیروت

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، در پیامی که وزارت امور خارجه منتشر کرد وعده داد که «دولت جمهوری اسلامی ایران این جنایت اخیر را پیگیری می‌کند و در کنار ملت لبنان و محور مقاومت خواهد بود.»

او همچنین حمله تازه ارتش اسرائیل به منطقه ضاحیه در جنوب بیروت را که مقر اصلی حزب‌الله در آن است چنین توصیف کرد: «یک جنایت جنگی آشکار و غیرقابل پنهان است که ماهیت تروریسم دولتی این رژیم را بار دیگر آشکار کرد.»

۰۸:۳۲ ۷.۷.۱۴۰۳

وزارت بهداشت لبنان: بیمارستان‌های حومه جنوبی بیروت تخلیه می‌شوند

وزارت بهداشت لبنان شنبه، هفتم مهر اعلام کرد که بیمارستان‌های حومه جنوبی بیروت پس از حملات شدید اسرائیل به این منطقه تخلیه خواهند شد و از بیمارستان‌های مناطق آسیب‌دیده خواست تا پذیرش موارد غیرفوری را متوقف کنند.

در بیانیه این وزارتخانه، از بیمارستان‌هایی که تحت تأثیر حملات اسرائیل قرار نگرفته‌اند، خواسته شده تا «پایان هفتهٔ آینده پذیرش موارد غیراورژانسی را متوقف کنند تا فضایی برای پذیرش بیماران از بیمارستان‌های حومه جنوبی بیروت فراهم شود».

وزارت بهداشت لبنان هنوز آمار قربانیان و مجروحان حملات اسرائیل را به‌روز نکرده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG