لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۰

نتانیاهو در سازمان ملل: هیچ‌جایی در ایران نیست که «دست بلند» اسرائیل به آن نرسد


بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته است «هیچ‌جایی» در ایران نیست که «دست بلند اسرائیل به آن نرسد و این در مورد کل خاورمیانه صدق می‌کند.»

این سخنرانی روز جمعه ششم مهر و همزمان با حملات اسرائیل به لبنان و هدف قرار دادن اهداف گروه حزب‌الله و دقایقی پیش از حمله سنگین هوایی به جنوب بیروت، مقر فرماندهی اصلی حزب‌الله، انجام شد.

حزب‌الله یک گروه شبه‌نظامی و در عین حال یک حزب سیاسی است که بخش بزرگی از جنوب لبنان را تحت کنترل دارد.

نخست‌وزیر اسرائیل در نطق خود منشأ بسیاری از مشکلات خاورمیانه را حکومت ایران دانست.

نخست‌وزیر اسرائیل در این سخنرانی خطاب به مقام‌های ایرانی که آنها را «خودکامگان تهران» خواند، گفت: «اگر به ما حمله کنید، به شما حمله می‌کنیم.»

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین اعلام کرد اسرائیل علیه تهران در «هفت جبهه» در حال دفاع از خود است.

آقای نتانیاهو با اشاره به این که اسرائیل هرکاری می‌کند که ایران به سلاح هسته‌ای دست نیابد، خواستار آن شد که شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌های هسته‌ای ایران را بازگرداند.

تصاویر و گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که هنگام سخنرانی نخست‌وزیر اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل، تعدادی از دیپلمات‌ها و مقام‌های کشورهای مختلف سالن را ترک کردند.

اعضای هیئت‌های نمایندگی ایران، پاکستان و ترکیه ازجمله افرادی بودند که سالن را ترک کردند.

در ابتدای سخنرانی و وقتی نخست وزیر اسرائیل پشت تریبون قرار گرفت، با همهمه‌ٔ بسیاری از سوی شرکت کنندگان همراه شد و ریاست جلسه با صدای بلند درخواست کرد که نظم جلسه رعایت شود. عده‌ای نیز او را تشویق می‌کردند.

باراک راوید، خبرنگار وب‌سایت اکسیوس، با انتشار ویدئویی خبر داد که وقتی آقای نتانیاهو وارد شد تا سخنرانی کند، «ده‌ها دیپلمات» مجمع عمومی سازمان ملل را ترک کردند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز گزارش داده است هنگام آغاز سخنرانی نخست‌وزیر اسرائیل «تعداد زیادی» از نمایندگان کشورها سالن را ترک کردند.

در همین حال، دو سخنران که در روز جمعه پیش از آقای نتانیاهو صحبت کردند، به‌صراحت اقدامات اسرائیل را به باد انتقاد گرفتند.

یکی از این افراد رابرت گولوب، نخست وزیر اسلوونی، بود که در پایان سخرانی خود با کوبیدن مشت خود بر تریبون گفت: «آقای نتانیاهو، این جنگ را همین حالا متوقف کنید!»

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، نیز درست پیش از نخست‌وزیر اسرائیل سخنرانی کرد و از جمله در مورد جنگ غزه گفت که این تنها یک درگیری نیست و در حالی که مشت خود را به تریبون می کوبید این جنگ را «کشتار سیستماتیک مردم بی‌گناه فلسطین» خواند. سخنان او با تشویق حضار همراه شد.

بنیامین نتانیاهو در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت که اسرائیل به تضعیف حزب‌الله ادامه خواهد داد تا به اهداف خود در مرز لبنان دست یابد.

به گفته او با گسترش دامنه جنگ، سایه یک جنگ تمام‌عیار بر منطقه افتاده و هرگونه امید برای برقراری به آتش‌بس از بین رفته‌ است.

نخست وزیر اسرائیل همچنین گفت که دولت او دیگر تحمل حملات روزانه موشکی از این منطقه را نخواهد داشت و حق دارد این تهدید ها را از بین ببرد تا شهروندان اسرائیل را به خانه‌هایشان بازگرداند. پس «دقیقا همین کار را انجام می‌دهیم... به تضعیف حزب‌الله ادامه می‌دهیم تا به اهداف خود برسیم».

او سپس ادامه داد که «فقط تصور کنید اگر تروریست‌ها اِل‌پاسو و سن‌دیگو را به شهرهای متروکه تبدیل می‌کردند، دولت آمریکا تا چه مدت این وضعیت را تحمل می‌کرد؟»

او افزود: «اما اسرائیل تقریباً یک سال است که این وضعیت غیرقابل تحمل را تحمل کرده است. و من امروز اینجا آمده‌ام تا بگویم: بس است!»

آقای نتانیاهو گفت که امسال قصد نداشته به نشست مجمع عمومی سازمان ملل بیاید چرا که کشور او درگیر جنگ است و ادامه داد: «اما پس از آنکه دروغ‌ها و تهمت‌های زیادی از سوی سخنرانان این جایگاه علیه کشورم شنیدم، تصمیم گرفتم اینجا بیایم و حقیقت را روشن کنم».

بنیامین نتانیاهو در پایان سخنرانی خود در مجمع عمومی، سازمان ملل را یک «تاریک‌خانه‌»‌ خواند که موضعی ضد اسرائیلی دارد.

اوگفت:‌ «فلسطینی‌ها می‌دانند که در این باتلاقِ ضد یهودی، اکثریتی خودکار وجود دارد که حاضر است اسرائیل را به خاطر هر چیزی، شیطانی جلوه دهد»

او ادامه داد:‌ «در این جو ضد اسرائیلی که باورهای غلط در آن رواج دارد، هر اتهام بی‌پایه و اساسی می‌تواند به راحتی توسط اکثریت پذیرفته شود».

XS
SM
MD
LG