لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۹

زنده عملیات زمینی «محدود» اسرائیل در لبنان؛ بلینکن: جهان بدون نصرالله امن‌تر است

خلاصه رویدادها:

  • برای اولین بار از آغاز جنگ غزه، بامداد دوشنبه منطقه‌ای در شهر بیروت هدف حمله هوایی قرار گرفت و «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» از کشته شدن سه تن از اعضایش در این حمله خبر داد
  • تظاهرکنندگان در کراچی پاکستان در حالی که عکس‌های حسن نصرالله را در دست داشتند در نزدیکی کنسولگری آمریکا با پلیس درگیر شدند
  • مسعود پزشکیان بار دیگر گفت: «نباید حزب‌الله را تنها گذاشت»
  • ایران حمله اسرائیل به بندر حدیده یمن را به شدت محکوم کرد؛ به گفته وزارت بهداشت حوثی‌ها، در این حمله چهار نفر کشته و ۲۹ تن زخمی شدند
  • وزیر خارجه فرانسه به همراه کمک‌های پزشکی وارد بیروت شد
  • عربستان سعودی در بیانیه‌ای بدون اشاره به کشته شدن حسن نصرالله، بر حفظ تمامیت ارضی لبنان تاکید کرد
  • بر اساس آمار وزارت بهداشت لبنان، حملات اسرائیل به مناطق مختلف این کشور در روز یکشنبه دست‌کم ۱۰۵ کشته برجای گذاشت
  • حزب‌الله یک گروه شبه‌نظامی و در عین حال یک حزب سیاسی است که بخش بزرگی از جنوب لبنان را تحت کنترل دارد
  • ایالات متحده حزب‌الله را یک سازمان تروریستی می‌داند، اما اتحادیه اروپا شاخهٔ نظامی آن را در فهرست سیاه قرار داده و شاخهٔ سیاسی‌اش را تروریستی نمی‌داند. حزب سیاسی حزب‌الله در پارلمان لبنان هم نمایندگانی دارد
۱۸:۳۶ ۷.۷.۱۴۰۳

اسرائیل می‌گوید یک موشک شلیک‌شده از یمن را رهگیری کرده است

به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره شلیک یک موشک از یمن به سمت مرکز اسرائیل، ارتش اسرائیل اعلام کرد دفاع هوایی این موشک را «خارج از مرزهای کشور» سرنگون کرد.

این در حالی است که صدای آژیرها در مرکز اسرائیل به صدا درآمده بود و در نهایت سیستم ضد موشکی «پیکان» این موشک را رهگیری و سرنگون کرد.

حوثی‌های متحد ایران در یمن از زمان آغاز جنگ غزه چند بار اقدام به حمله پهپادی و موشکی به اسرائیل کرده‌اند، اما این نخستین بار پس از تأیید خبر کشته شدن حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، بود که چنین حمله‌ای صورت گرفت.

ارتش اسرائیل همچنین می‌گوید روز شنبه حدود ۹۰ راکت از لبنان به سمت اسرائیل شلیک شد که بیشتر آنها شمال اسرائیل را هدف قرار داده بودند.

بر اساس این گزارش، چند موشک دوربرد نیز به سمت تل آویو و کرانه باختری شلیک شد و ارتش اسرائیل می‌گوید جراحت یا آسیب جدی به بار نیامده است.

۱۸:۲۴ ۷.۷.۱۴۰۳

بازتاب مرگ نصرالله و هشدارها به ایران در رسانه‌های اسرائیل

به‌گفتهٔ مفسران در رسانه‌های اسرائیل، اظهارات رئیس ستاد ارتش اسرائیل در روز کشته شدن حسن نصرالله خط‌مشی این کشور در عملیات در منطقه در دورهٔ پس از دوران نصرالله را نشان می‌دهد.

رسانه‌های اسرائیل تأکید دارند یک هفته و نیم پیش که کابینه «بازگرداندن امن ساکنان شمال» به خانهٔ خود را به اهداف جنگ جاری در منطقه افزود، موافقت کلی با ضربه زدن به سران حزب‌الله را به ارتش ابلاغ کرد و ملاحظات سه دههٔ اخیر در خودداری از هدف قرار دادن آنان را کنار گذاشت.

در همین حال یک مسئول پیشین دایره‌های امنیتی موساد در مورد هشدار بنتایناهو به ایران گفت «اگر تهران آن را درک نکند، این اخطار عملی خواهد شد». او همچنین با اشاره به اهمیت نقش جزیرهٔ خارک برای ایران گفت که ضربه به آن «مانند ضربات شدید اسرائیل به بندر حدیده در یمن، برای اسرائیل کاملاً امکان‌پذیر است».

گزارش کامل را در لینک زیر بخوانید.

۱۷:۲۸ ۷.۷.۱۴۰۳

واکنش رهبران عراق و ترکیه به کشته شدن حسن نصرالله

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، کشته شدن حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، در حمله اسرائیل به جنوب بیروت را محکوم کرد.

آقای سودانی در بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله روز جمعه به مقر حزب‌الله که به کشته شدن رهبر این گروه مورد حمایت ایران منجر شد، «حمله‌ای ننگین» و «جنایتی» است که نشان می‌دهد «موجودیت صهیونیستی از تمام خطوط قرمز عبور کرده است».

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، نیز روز شنبه بدون اشاره به کشته شدن حسن نصرالله در حمله اسرائیل به جنوب بیروت گفت که لبنان و مردمش «هدف جدید نسل‌کشی» اسرائیل شده‌اند.

او در شبکه اجتماعی ایکس، توئیتر سابق، نوشت که شورای امنیت سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری باید به سرعت اقدام کنند و جهان اسلام نیز موضع محکم‌تری در برابر این حملات اسرائیل بگیرد.

۱۷:۰۰ ۷.۷.۱۴۰۳

پروازهای ایران ایر به بیروت «تا اطلاع ثانوی» لغو شد

سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از لغو تمام پروازهای این شرکت به فرودگاه رفیق حریری در بیروت خبر داد.

حسام قربانعلی گفت که پروازهای ایران ایر تا اطلاع ثانوی به این فرودگاه لغو می‌شود و در صورت برقراری مجدد پروازها، در این‌باره اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ساعتی پیش از اعلام این خبر رسانه‌های ایران اعلام کردند که هواپیمای مسافری ایران روز شنبه هفتم مهرماه در مسیر پرواز به لبنان، «با تهدید ارتش اسرائیل» مجبور به بازگشت شده است.

رسانه‌ها در لبنان نیز به نقل از مقامات فرودگاه «رفیق حریری» در بیروت خبر دادند که یک فروند هواپیمای ایرانی که پیش‌ازظهر شنبه، از تهران برای فرود به این فرودگاه نزدیک شده بود، اجازه فرود نگرفت و ناچار شد به سوی ایران بازگردد.

به گفته منابع رسمی، ارتش اسرائیل روز شنبه برج مراقبت فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری بیروت را هک کرده و یک هواپیمای غیرنظامی ایرانی را که قصد فرود داشته تهدید کرده است.

وزارت حمل و نقل لبنان به مقامات فرودگاه دستور داد تا از ورود هواپیمای ایرانی به حریم هوایی لبنان در پی تهدید اسرائیل مبنی بر هدف قرار دادن هواپیما در صورت فرود در فرودگاه جلوگیری کنند.

شب گذشته و ساعاتی پس از حمله اسرائیل به جنوب بیروت در لبنان، عراق نیز اعلام کرد تمامی پروازهای خطوط هوایی این کشور به بیروت و برعکس را به دلیل «وخامت اوضاع امنیتی در لبنان» به حالت تعلیق در می‌آورد.

۱۶:۵۷ ۷.۷.۱۴۰۳

یک تحلیلگر در دوبی: حزب‌الله لبنان دچار شرایط بسیار سختی خواهد شد

مسعود الفک، روزنامه‌نگار و تحیلگر مسائل خاورمیانه در دوبی، می‌گوید که با کشته شدن حسن نصرالله در حمله اسرائیل به بیروت، حزب‌الله لبنان دچار شرایط بسیار سختی خواهد شد.

گفتگوی رادیو فردا را با این تحلیلگر بشنوید:

وضعیت حزب‌الله لبنان پس از کشته شدن حسن نصرالله در گفتگو با مسعود الفک
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:35 0:00
لینک مستقیم

۱۶:۴۳ ۷.۷.۱۴۰۳

دورنمای وضعیت خاورمیانه پس از کشته شدن حسن نصرالله در گفتگو با علی مهتدی

با تأیید خبر کشته شدن حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در حمله اسرائیل، این پرسش پیش می‌آید که چه دورنمایی را می‌توان برای منطقه انتظار داشت؟ علی مهتدی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در بریتانیا، در گفتگو با رادیو فردا به این پرسش پاسخ می‌دهد.

دورنمای وضعیت خاورمیانه پس از کشته شدن حسن نصرالله
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:29 0:00
لینک مستقیم

۱۶:۴۲ ۷.۷.۱۴۰۳

کشته شدن معاون عملیات سپاه در حمله اسرائیل به بیروت

رسانه‌های ایران می‌گویند عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه پاسداران، در جریان حملات اسرائیل به بیروت کشته شده است.

او از سال ۱۳۹۸ این سمت را برعهده داشت و پیش از آن نیز فرمانده دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه بوده است.

رسانه‌های ایران نوشته‌اند که او نقش مهمی در «جریان مقاومت» لبنان و فلسطین که شامل گروه‌های نیابتی ایران است، داشت.

از شامگاه جمعه اخبار غیررسمی حاکی از حضور او در جلسه با حسن نصرالله و سایر اعضای ارشد گروه حزب‌الله لبنان، هنگام حمله اسرائیل به منطقه ضاحیه در جنوب بیروت منتشر شده بود.

عباس نیلفروشان بعد از کشته شدن محمدرضا زاهدی در ۱۳ فروردین امسال بر اثر حمله منسوب به اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، جانشین او در سمت فرماندهی نیروی قدس در حوزه سوریه و لبنان شده بود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا نیلفروشان را در سال ۱۴۰۱ و در پی اعتراض‌های سراسری بعد از جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و به دلیل نقشی که او به شکل «مستقیم» در سرکوب معترضان آن سال و پیش از آن داشت، تحریم کرده بود.

۱۶:۰۸ ۷.۷.۱۴۰۳

حساب کاربری اسرائیل به فارسی: علی مونده و حوضش

حساب وزارت خارجه اسرائیل به زبان فارسی در شبکه ایکس (توئیتر سابق)، تصویری از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را همراه با قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، و حسن نصرالله منتشر کرده و در شرح آن نوشته است: «علی مونده و حوضش به روایت تصویر».

قاسم سلیمانی در سال ۱۳۹۸ در حمله پهپادی آمریکا در عراق کشته شد و حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، نیز روز جمعه در حمله هوایی اسرائیل به منطقه ضاحیه در جنوب بیروت کشته شد.

تصویری که وزارت خارجه اسرائیل منتشر کرده است، متعلق به وب‌سایت و حساب‌های دفتر رهبر جمهوری اسلامی است.

خبرگزاری رویترز روز شنبه به نقل از منابع خود خبر داد که علی خامنه‌ای در پی انتشار خبر کشته شدن حسن نصرالله به «مکانی امن» منتقل شده است.

۱۵:۰۴ ۷.۷.۱۴۰۳

حزب‌الله لبنان به طور رسمی خبر کشته شدن حسن‌نصرالله را تایید کرد

گروه حزب‌الله لبنان روز شنبه هفتم مهرماه در بیانیه‌ای به طور رسمی خبر کشته شدن رهبر خود، حسن‌نصرالله، را تایید کرد.

این گروه تاکید کرده که «راه حسن نصرالله ادامه دارد» و به «مبارزه» خود با اسرائیل ادامه می‌دهیم.

حزب‌الله لبنان می‌گوید که حسن نصرالله به «کاروان شهدای کربلا پیوسته و این‌گونه مسیر نورانی و الهی خود در راه انبیاء ادامه داد».

در بیانیه این گروه آمده است: «نصرالله به آرزوی دیرینه‌اش رسید و همراه همرزمان شهید خود این مسیر را ۳۰ سال رهبری کرد. شهادت او را به امام زمان، امام علی خامنه‌ای، ولی امر مسلمین جهان، و مراجع عظام، مجاهدان، مومنان و امت اسلامی و مردم لبنان و جهان اسلام تسلیت عرض می‌کنیم».

ارتش اسرائیل روز شنبه اعلام کرد که حسن نصرالله را در جریان حمله نظامی روز جمعه به منطقه ضاحیه لبنان کشته است.

گزارش خبرگزاری‌ها حاکی است که تلویزیون المنار وابسته به این گروه شبه‌نظامی پس از اعلام خبر مرگ رهبر خود، اقدام به پخش قرآن کرد.

در همین حال، گروه افراطی حماس که در فهرست تروریستی ایالات متحده و اتحادیه اروپا قرار دارد، برای مرگ حسن نصرالله اعلام عزاداری کرد.

این گروه، کشته حسن نصرالله توسط اسرائیل را «یک اقدام تروریستی بزدلانه» خوانده است.

حزب‌الله لبنان یک گروه شبه‌نظامی و در عین حال یک حزب سیاسی است که بخش بزرگی از جنوب لبنان را تحت کنترل دارد.

ایالات متحده حزب‌الله را یک سازمان تروریستی می‌داند، اما اتحادیه اروپا شاخهٔ نظامی آن را در فهرست سیاه خود قرار داده و شاخهٔ سیاسی‌اش را تروریستی نمی‌داند. شاخه سیاسی حزب‌الله در پارلمان لبنان هم نمایندگانی دارد.

۱۴:۵۷ ۷.۷.۱۴۰۳

یک کارشناس امور ایران: مرگ حسن نصرالله شرمساری بزرگ برای جمهوری اسلامی است

یک کارشناس امور ایران و مدیر مرکز خاورمیانه و نظم جهانی در برلین معتقد است که مرگ حسن نصرالله، «ضایعه و شرمساری بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران، به عنوان حامی حزب‌الله خواهد بود».

علی فتح‌الله‌نژاد در گفتگو با رادیو فردا تاکید کرد که «پس از کشته شدن قاسم سلیمانی توسط پهپاد آمریکایی، این بزرگترین ضربه به موقعیت منطقه‌ای تهران خواهد بود».

به گفته او، حسن نصرالله، قاسم سلیمانی و علی خامنه‌ای «محور جاه طلبی‌های گسترده منطقه‌ای جمهوری اسلامی را تشکیل دادند».

حزب‌الله لبنان یک گروه شبه‌نظامی و در عین حال یک حزب سیاسی است که بخش بزرگی از جنوب لبنان را تحت کنترل دارد.

ایالات متحده حزب‌الله را یک سازمان تروریستی می‌داند، اما اتحادیه اروپا شاخه نظامی آن را در فهرست سیاه خود قرار داده و شاخه سیاسی‌اش را تروریستی نمی‌داند. حزب سیاسی حزب‌الله در پارلمان لبنان هم نمایندگانی دارد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG