لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۷

زنده عملیات زمینی «محدود» اسرائیل در لبنان؛ بلینکن: جهان بدون نصرالله امن‌تر است

خلاصه رویدادها:

  • برای اولین بار از آغاز جنگ غزه، بامداد دوشنبه منطقه‌ای در شهر بیروت هدف حمله هوایی قرار گرفت و «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» از کشته شدن سه تن از اعضایش در این حمله خبر داد
  • تظاهرکنندگان در کراچی پاکستان در حالی که عکس‌های حسن نصرالله را در دست داشتند در نزدیکی کنسولگری آمریکا با پلیس درگیر شدند
  • مسعود پزشکیان بار دیگر گفت: «نباید حزب‌الله را تنها گذاشت»
  • ایران حمله اسرائیل به بندر حدیده یمن را به شدت محکوم کرد؛ به گفته وزارت بهداشت حوثی‌ها، در این حمله چهار نفر کشته و ۲۹ تن زخمی شدند
  • وزیر خارجه فرانسه به همراه کمک‌های پزشکی وارد بیروت شد
  • عربستان سعودی در بیانیه‌ای بدون اشاره به کشته شدن حسن نصرالله، بر حفظ تمامیت ارضی لبنان تاکید کرد
  • بر اساس آمار وزارت بهداشت لبنان، حملات اسرائیل به مناطق مختلف این کشور در روز یکشنبه دست‌کم ۱۰۵ کشته برجای گذاشت
  • حزب‌الله یک گروه شبه‌نظامی و در عین حال یک حزب سیاسی است که بخش بزرگی از جنوب لبنان را تحت کنترل دارد
  • ایالات متحده حزب‌الله را یک سازمان تروریستی می‌داند، اما اتحادیه اروپا شاخهٔ نظامی آن را در فهرست سیاه قرار داده و شاخهٔ سیاسی‌اش را تروریستی نمی‌داند. حزب سیاسی حزب‌الله در پارلمان لبنان هم نمایندگانی دارد
۱۴:۴۸ ۷.۷.۱۴۰۳

مدیر سابق اطلاعات ملی آمریکا: اسرائیل یک نسل کامل از رهبری حزب‌الله را ریشه‌کن کرد

مدیر سابق اطلاعات ملی آمریکا در امور ایران و مشاور ارشد گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» می‌گوید ارتش اسرائیل یک نسل کامل از رهبری حزب‌الله لبنان را «ریشه‌کن» کرده که «مجموعه‌ای از تجربیات را با خود به همراه داشتند که در مجموع غیرقابل جایگزین هستند».

نورمن رول در گفتگو با رادیو فردا افزود: «حزب‌الله اکنون یک سازمان متفاوت است و نفوذ آن در داخل و خارج از لبنان زیر سوال است».

به گفته این تحلیلگر، «جایگزینی نصرالله دشوار خواهد بود. هر کس که جانشین او شود، فاقد جایگاه سیاسی نصرالله در لبنان و رابطه شخصی او با رهبر جمهوری اسلامی خواهد بود».

آقای رول تصریح کرد: «در یک شرایط ایده‌آل، دولت لبنان از این لحظه برای اثبات اقتدار خود و خلاصی لبنان از شر این گروه مسلح می‌تواند استفاده کند. هنوز خیلی زود است که بگوییم این اتفاق خواهد افتاد یا خیر».

حزب‌الله لبنان یک گروه شبه‌نظامی و در عین حال یک حزب سیاسی است که بخش بزرگی از جنوب لبنان را تحت کنترل دارد.

ایالات متحده حزب‌الله را یک سازمان تروریستی می‌داند، اما اتحادیه اروپا شاخه نظامی آن را در فهرست سیاه خود قرار داده و شاخه سیاسی‌اش را تروریستی نمی‌داند. حزب سیاسی حزب‌الله در پارلمان لبنان هم نمایندگانی دارد.

۱۴:۴۷ ۷.۷.۱۴۰۳

تداوم حملات اسرائیل به نزدیکی بیروت

خبرگزاری رویترز بعدازظهر شنبه به نقل از شاهدان عینی خبر داد که حملات اسرائیل به حومه جنوبی بیروت، پایتخت لبنان، هم‌چنان ادامه دارد.

۱۴:۴۳ ۷.۷.۱۴۰۳

وزارت خارجه فرانسه مرگ نصرالله را تأیید کرد

وزارت خارجه فرانسه روز شنبه تأیید کرد که حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در حمله اسرائیل کشته شده است.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که در پی انتشار خبر مرگ نصرالله، هم‌اکنون «در تماس با شرکای منطقه‌ای و لبنانی» خود است تا از بالا گرفتن تنش در منطقه جلوگیری کند.

گروه حزب‌الله که در یک هفته گذشته عده‌ای از فرماندهان عالی‌رتبه خود را در حملات اسرائیل از دست داده هنوز درباره مرگ رهبر خود بیانیه‌ای منتشر نکرده است.

۱۴:۱۶ ۷.۷.۱۴۰۳

پس از حسن نصرالله چه بر سر گروه حزب‌الله لبنان می‌آید؟

پس از حسن نصرالله چه بر سر گروه حزب‌الله لبنان می‌آید؟ این پرسشی است که رادیو فردا در گفتگو با محمدجواد اکبرین، تحلیلگر سیاسی در پاریس، مطرح کرده است.

پس از حسن نصرالله چه بر سر حزب‌الله می‌آید؟ در گفتگو با محمدجواد اکبرین
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:25 0:00
لینک مستقیم

۱۴:۰۴ ۷.۷.۱۴۰۳

ارتش اسرائیل: در حالت آماده‌باش برای درگیری گسترده‌تر هستیم

ارتش اسرائیل پس از انتشار خبر کشته‌شدن سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، اعلام کرد که در حالت آماده‌باش برای درگیری گسترده‌تر قرار دارد.

ناداو شوشانی، سخنگوی ارتش اسرائیل در یک نشست خبری همچنین نسبت به تغییر روش حزب‌الله پس از این اتفاقات، ابراز امیدواری کرد.

او در عین حال گفت که کاهش توانمندی‌های حزب الله مورد حمایت حکومت ایران همچنان زمان خواهد برد.

شوشانی اضافه کرد: «ما یک سال است که شاهد انجام حملات حزب‌الله علیه خود بوده‌ایم. احتمالاً آنها کماکان به حملات خود علیه ما یا تلاش برای انجام عملیات علیه ما ادامه خواهند داد.»

۱۴:۰۳ ۷.۷.۱۴۰۳

عده‌ای از ساکنان بیروت به خیابان‌ها پناه آورده‌اند

ساکنان بیروت به‌ویژه در مناطق جنوبی این شهر از بیم حملات دوباره اسرائیل در خیابان‌ها به‌ سر می‌برند و از رفتن به خانه‌های خود خودداری می‌کنند.

۱۳:۵۷ ۷.۷.۱۴۰۳

خامنه‌ای: اسرائیل نمی‌تواند به ساخت مستحکم حزب‌الله صدمه مهمی وارد کند

در پی انتشار خبر کشته شدن دبیرکل حزب‌الله در حمله اسرائیل، رهبر جمهوری اسلامی در پیامی گفت: «جنایتکاران صهیونیست بدانند که بسیار کوچکتر از آنند که به ساخت مستحکم حزب‌الله لبنان صدمه‌ی مهمی وارد کنند. همه‌ی نیروی مقاومت منطقه در کنار حزب‌الله و پشتیبان آن است.»

علی خامنه‌ای در این پیام به حسن نصرالله و مرگ او در حمله اسرائیل اشاره‌ای نکرده است.

او در ادامه پیام خود می‌گوید: «سرنوشت این منطقه را نیروهای مقاومت و در رأس آنان حزب‌الله سرافراز رقم خواهد زد.»

علاوه بر نصرالله، گروه حزب‌الله در همین یک هفته گذشته چند تن از فرماندهان بلندپایه خود را در حملات اسرائیل از دست داده است.

پیش از انتشار این پیام، خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که تهران به همراه گروه‌های نیابتی‌اش در حال تصمیم‌گیری برای پاسخ دادن به اسرائیل است.

۱۲:۵۲ ۷.۷.۱۴۰۳

یک هواپیمای ایرانی اجازه فرود در فرودگاه «رفیق حریری» بیروت را نگرفت

رسانه‌ها در لبنان به نقل از مقامات فرودگاه «رفیق حریری» در بیروت خبر دادند که یک فروند هواپیمای ایرانی که پیش‌ازظهر روز شنبه، هفتم مهر، از تهران برای فرود به این فرودگاه نزدیک شده بود، اجازه فرود نگرفت و ناچار شد به سوی ایران بازگردد.

به گفته منابع رسمی، ارتش اسرائیل روز شنبه برج مراقبت فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری بیروت را هک کرده و یک هواپیمای غیرنظامی ایرانی را که قصد فرود داشته تهدید کرده است.

وزارت حمل و نقل لبنان به مقامات فرودگاه دستور داد تا از ورود هواپیمای ایرانی به حریم هوایی لبنان در پی تهدید اسرائیل مبنی بر هدف قرار دادن هواپیما در صورت فرود در فرودگاه جلوگیری کنند.

منابعی در این وزارتخانه به خبرگزاری آناتولی گفتند که این دستورالعمل پس از حملهٔ اخیر ارتش اسرائیل به ضاحیه و مرگ حسن نصرالله در این حمله صادر شده است.

در همین زمینه سخنگوی ارتش اسرائیل روز شنبه هشدار داد:‌ «اعلام می‌کنیم که به پروازهای دشمن که تسلیحات همراه دارند اجازه فرود در فرودگاه بیروت را نخواهیم داد.»

دانیل هگاری همچنین گوشزد کرد که هواپیماهای ارتش اسرائیل هم‌اکنون در حال گشت‌زنی بر فراز فرودگاه بیروت هستند.

۱۲:۴۸ ۷.۷.۱۴۰۳

خامنه‌ای «به مکان امن منتقل شد»

خبرگزاری رویترز روز شنبه به نقل از منابع خود خبر داد که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در پی انتشار خبر مرگ حسن نصرالله به مکانی امن منتقل شده است.

رویترز به نقل از دو «مقام منطقه‌ای مرتبط با تهران» نوشت که در پی تأیید خبر کشته شدن نصرالله در بیروت، خامنه‌ای به «مکانی امن با امنیت بالا» منتقل شده است.

در ادامه این خبر آمده است که حکومت جمهوری اسلامی با گروه حزب‌الله در تماس مداوم است تا درباره قدم بعدی تهران و گروه‌های نیابتی‌اش در منطقه تصمیم‌گیری شود.

این خبر یک روز پس از آن منتشر شده که نخست وزیر اسرائیل در سازمان ملل به‌روشنی به ایران هشدار داد که به هر گونه حمله‌ای از طرف ایران به‌شدت پاسخ خواهد داد.

۱۲:۳۱ ۷.۷.۱۴۰۳

نصرالله چگونه قدرتمندترین چهرهٔ تاریخ حزب‌الله شد؟

در مورد حسن نصرالله ۶۴ ساله، همچون دیگر رهبران تمامیت‌خواه و غیردموکراتیک، پدیدۀ کیش شخصیت به‌ویژه در میان پیروانش در جامعهٔ مسلمانان شیعه لبنان موضوعیت دارد.

در دوران رهبری نصرالله، حزب‌الله توانسته است به مرور حمایت‌های مالی و تسلیحاتی بیشتری از سوی جمهوری اسلامی به دست آورد و به یک نیروی سیاسی قابل توجه در لبنان نیز تبدیل شود، به گونه‌ای که هم در مجلس و هم در دولت نماینده داشته باشد.

گزارش زیر مروری است بر زندگی حسن نصرالله از تولد تا زمانی که به قدرتمندترین رهبر تاریخ حزب‌الله لبنان تبدیل شد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG