لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۰

زنده عملیات زمینی «محدود» اسرائیل در لبنان؛ بلینکن: جهان بدون نصرالله امن‌تر است

خلاصه رویدادها:

  • برای اولین بار از آغاز جنگ غزه، بامداد دوشنبه منطقه‌ای در شهر بیروت هدف حمله هوایی قرار گرفت و «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» از کشته شدن سه تن از اعضایش در این حمله خبر داد
  • تظاهرکنندگان در کراچی پاکستان در حالی که عکس‌های حسن نصرالله را در دست داشتند در نزدیکی کنسولگری آمریکا با پلیس درگیر شدند
  • مسعود پزشکیان بار دیگر گفت: «نباید حزب‌الله را تنها گذاشت»
  • ایران حمله اسرائیل به بندر حدیده یمن را به شدت محکوم کرد؛ به گفته وزارت بهداشت حوثی‌ها، در این حمله چهار نفر کشته و ۲۹ تن زخمی شدند
  • وزیر خارجه فرانسه به همراه کمک‌های پزشکی وارد بیروت شد
  • عربستان سعودی در بیانیه‌ای بدون اشاره به کشته شدن حسن نصرالله، بر حفظ تمامیت ارضی لبنان تاکید کرد
  • بر اساس آمار وزارت بهداشت لبنان، حملات اسرائیل به مناطق مختلف این کشور در روز یکشنبه دست‌کم ۱۰۵ کشته برجای گذاشت
  • حزب‌الله یک گروه شبه‌نظامی و در عین حال یک حزب سیاسی است که بخش بزرگی از جنوب لبنان را تحت کنترل دارد
  • ایالات متحده حزب‌الله را یک سازمان تروریستی می‌داند، اما اتحادیه اروپا شاخهٔ نظامی آن را در فهرست سیاه قرار داده و شاخهٔ سیاسی‌اش را تروریستی نمی‌داند. حزب سیاسی حزب‌الله در پارلمان لبنان هم نمایندگانی دارد
۰۹:۲۷ ۸.۷.۱۴۰۳

جلسه غیرعلنی مجلس ایران درباره لبنان

خبرگزاری ایرنا روز یک‌شنبه از جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی درباره حوادث اخیر لبنان و کشته شدن دبیرکل حزب‌الله به دست اسرائیل خبر داد.

علیرضا سلیمی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، در مورد این جلسه غیر علنی گفت: «این جلسه در پی شهادت سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان برگزار و ابعاد این موضوع از زوایای مختلف بررسی می شود.»

۰۹:۲۲ ۸.۷.۱۴۰۳

اطلاعیه تازه سپاه درباره عباس نیلفروشان

روابط عمومی سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای تازه از عباس نیلفروشان، یکی از فرماندهان سپاه که در حمله اسرائیل به ضاحیه بیروت کشته شد، به عنوان «مستشار سپاه در لبنان» یاد کرد.

جمهوری اسلامی و به‌ویژه سپاه همواره از فرماندهان و نیروهای خود در خارج از ایران،‌ از جمله در سوریه، به عنوان مستشار یاد کرده است.

خبر کشته شدن این فرمانده سپاه از جمعه شب یعنی ساعاتی پس از حمله اسرائیل به طور غیررسمی منتشر شد تا روز شنبه که رسانه‌های نزدیک به سپاه در ایران از مرگ او در بیروت نوشتند.

حال سپاه پاسداران رسما تأیید کرده است که یکی از فرماندهان عالی‌رتبه‌اش همزمان با حسن نصرالله در ضاحیه بیروت کشته شده است.

اطلاعیه جدید که روز یک‌شنبه منتشر شده نکته تازه‌ای درباره این فرمانده سپاه ندارد، جز آن که برخی از مسئولیت‌های نیلفروشان در آن برشمرده شده است: از جمله معاونت عملیات نیروی زمینی سپاه، معاونت عملیات ستاد کل سپاه، ریاست دانشکده و پژوهشکده علوم دفاعی (دافوس سپاه) و آموزش و تربیت نیروی انسانی.

۰۵:۲۴ ۸.۷.۱۴۰۳

توصیه کشورهای مختلف به شهروندان خود برای خروج فوری از لبنان

پنی وانگ، وزیر خارجه استرالیا، بامداد یکشنبه بار دیگر از شهروندان این کشور که هنوز در لبنان هستند خواست تا فورا این کشور را ترک کنند.

وزارت خارجه آمریکا نیز روز شنبه بار دیگر از شهروندان این کشور خواست تا لبنان را فورا ترک کنند. این وزارتخانه همچنین اعلام کرد به برخی از کارمندان سفارت خود در بیروت و اعضای خانواده‌های آنها دستور داده است تا لبنان را ترک کنند.

وزارت خارجه بریتانیا نیز روز شنبه بار دیگر به شهروندان این کشور توصیه کرد که هر چه سریع‌تر لبنان را ترک کنند.

وزارت خارجه کویت هم روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور از شهروندان خود خواسته است فورا لبنان را ترک کنند.

شمار دیگری از کشورهای اروپایی، از جمله اسپانیا، پرتغال و ایتالیا هم توصیه مشابهی به شهروندان خود کرده‌اند.

وزارت خارجه کانادا نیز از روز جمعه اعلام کرده در حال رزرو صندلی در پروازهای تجاری برای کمک به شهروندان خود برای خروج از لبنان است.

۰۴:۱۴ ۸.۷.۱۴۰۳

فرانسه و بریتانیا خواستار آتش‌بس فوری بین اسرائیل و لبنان شدند

وزیران خارجه فرانسه و بریتانیا روز شنبه پس از گفت‌وگوهای جداگانه با نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان، خواستار برقراری آتش‌بس فوری بین اسرائیل و حزب‌الله شدند.

ژان‌نوئل بارو، وزیر خارجه فرانسه، خواستار توقف فوری حملات هوایی اسرائیل به لبنان شد و تاکید کرد که کشورش با هرگونه عملیات زمینی اسرائیل در لبنان مخالف است.

او در بیانیه خود همچنین از ایران و گروه حزب‌الله خواست تا از هر اقدامی که می‌تواند باعث بی‌ثباتی بیشتر در منطقه شود خودداری کنند.

همزمان دیوید لمی، وزیر خارجه بریتانیا، بار دیگر بر «لزوم آتش‌بس فوری برای پایان دادن به خونریزی» تاکید کرد و در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «راه حل دیپلماتیک تنها راه برای بازگرداندن امنیت و ثبات برای مردم لبنان و اسرائیل است».

روز شنبه همچنین جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در پاسخ به سوالی درباره احتمال حمله زمینی اسرائیل به لبنان گفت: «زمان آتش‌بس است».

۰۳:۵۶ ۸.۷.۱۴۰۳

ایران خواستار نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل شد

امیرسعید ایروانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت این سازمان در ارتباط با اقدامات اسرائیل در منطقه شد.

به گزارش ایرنا، آقای ایروانی در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و همچنین رئیس دوره‌ای شورای امنیت این سازمان، حملات اسرائیل به جنوب بیروت را «اقدام تروریستی آشکار و تهدید خطرناک علیه صلح منطقه‌ای و جهانی» خواند.

او همچنین درباره «هر گونه حمله به مقر دیپلماتیک و نمایندگان» جمهوری اسلامی هشدار داد و گفت ایران «در دفاع از منافع ملی و امنیتی حیاتی خود، طبق حقوق بین‌الملل، از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد».

۰۳:۱۳ ۸.۷.۱۴۰۳

هشدار قرمز سازمان پدافند غیرعامل ایران

به گزارش رسانه‌های ایران، سازمان پدافند غیرعامل از روز شنبه «وضعیت آماده‌باش سایبری با رنگ قرمز» در سراسر کشور اعلام کرد.

این سازمان با اشاره به «اتفاقات افتاده و همچنین احتمال گسترش حملات سایبری به زیرساخت‌ها» خواستار آماده‌باش کامل و انجام اقدامات لازم از جمله «امن‌سازی اضطراری» شده است.

«مرکز مدیریت راهبردی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات» افتا، نیز این وضعیت قرمز را برای ۴۸ ساعت آینده در سراسر کشور اعلام کرد.

جزییات بیشتری درباره این هشدارها منتشر نشده است.

۰۲:۳۴ ۸.۷.۱۴۰۳

گزارش‌ها از حمله هوایی به مواضع شبه‌نظامیان وابسته به ایران در البوکمال

دیدبان حقوق بشر سوریه و همچنین رسانه‌های عربی گزارش داده‌اند که شامگاه شنبه مواضع شبه‌نظامیان وابسته به ایران در البوکمال، در مرز سوریه و عراق، هدف حملات هوایی نامعلوم قرار گرفت.

همچنین دیدبان حقوق بشر سوریه از حملات مشابهی در شهر دیرالزور و مناطق اطراف آن خبر داده است.

این مرکز مستقر در لندن می‌گوید در این حملات «دست‌کم ۱۲ شبه‌نظامی وابسته به ایران کشته و شمار بیشتری زخمی شدند».

این گزارش‌ها هنوز از سوی منابع دیگر تایید نشده است.

۰۱:۵۱ ۸.۷.۱۴۰۳

ارتش اسرائیل: موشک پرتاب شده از لبنان به فضای باز در مناطق نزدیک به اورشلیم اصابت کرد

ارتش اسرائیل شامگاه شنبه اعلام کرد موشک شلیک شده از لبنان به فضای باز در کرانه باختری، در نزدیکی اورشلیم، اصابت کرد و باعث به صدا در آمدن آژیرها در منطقه شد.

به نوشته رسانه‌های اسرائیلی، اصابت این موشک تلفاتی در بر نداشت اما آتش‌سوزی و قطع برق در چند شهرک گزارش شده است.

پیشتر رسانه‌های فلسطینی گزارش داده بودند که این موشک به شهرک یهودی‌نشین معاله آدومیم، در کرانه باختری و در نزدیکی بیت‌المقدس، اصابت کرده است.

۰۱:۲۵ ۸.۷.۱۴۰۳

بایدن: زمان آتش‌بس فرا رسیده است

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در پاسخ به سوال خبرنگاران که آیا تهاجم زمینی اسرائیل به لبنان اجتناب‌ناپذیر است گفت: «زمان آتش‌بس است».

آقای بایدن که در ایالت دلاور حضور دارد همچنین در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا به حملات موشکی علیه کشتی‌های نظامی خود در دریای سرخ پاسخ می‌دهد گفت: در حال پاسخ دادن هستیم.

رئیس جمهور آمریکا ساعتی پیشتر در بیانیه‌ای کشته شدن حسن نصرالله در حمله هوایی اسرائیل را اقدامی در برقراری عدالت برای قربانیان او از جمله هزاران آمریکایی، اسرائیلی و غیرنظامی لبنانی دانست.

به گزارش رویترز، روز جمعه اندکی پس از هدف قرار گرفتن مقر مرکزی حزب‌الله، یک مقام ارشد اسرائیلی به خبرنگاران گفته بود اسرائیل امیدوار است مجبور به تهاجم زمینی به لبنان نباشد.

۰۰:۵۴ ۸.۷.۱۴۰۳

وزارت بهداشت لبنان: حملات اسرائیل در روز شنبه ۳۳ کشته برجای گذاشت

وزارت بهداشت لبنان شامگاه شنبه اعلام کرد حملات اسرائیل به مناطق مختلف این کشور در روز شنبه ۳۳ کشته و ۱۹۵ مجروح برجای گذاشت.

ساعاتی پیش از این به روز رسانی، وزارت بهداشت لبنان اعلام کرده بود تعداد قربانیان بر اثر حملات اسرائیل به این کشور از ۲۶ شهریور تا کنون به دست‌کم ۱۰۳۰ کشته و بیش از شش هزار مجروح رسیده است.

خبرگزاری رسمی لبنان در طول روز شنبه از حملات اسرائیل به مناطق مختلف این کشور خبر داد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG